Силните емоции са полезни при вземане на решения
Безпристрастният и спокоен мениджър може да изглежда идеалния човек за вземане на корпоративни решения, но според едно изследване хората правят по-добър избор, когато преживяват силни емоции.
Това важи за случаите, когато чувствата се преживяват, но не отклоняват човека от избора. Изследване, проведено от Мионг-Гу Сео от бизнес училището в Университета на Мериленд и Лайза Фелдман Барет от департамента по психология на Boston College, установява, че най-ефективни във вземането на решения са хората, които изпитват силни емоции, докато правят избора си, но не им позволяват да им пречат да мислят.
Авторите на проучването, публикувано в Academy of Management Journal, подложили близо сто души от различни инвестиционни клубове на четириседмична виртуална инвестиционна симулация. Всеки ден, точно преди да "купят" или да "продадат" акции, участниците записвали емоциите си и тяхната сила.
Отчитайки възрастта и инвестиционния им опит, изследователите оценили ефективността на решенията, като изчислили каква е щяла да бъде възвръщаемостта, ако се взимаха на живо.
Участниците, които изпитвали по-силни емоции в моментите, когато подбирали с кои акции да търгуват се справили по-добре. Изводите подкрепят убеждението на изследователите, че силните емоции, вместо да вредят на вземането на решения, са полезни, защото засилват вниманието и паметта.
Следователно, за да подобрят качеството на вземаните решения, компаниите не трябва да се опитват да ограничават силните емоции в работата, казват авторите. В същото време мениджърите и служителите трябва да се опитат да бъдат по-наясно със своите чувства, да се научат да описват и различават усещанията си - особено отрицателните - по време на вземането на решения. Хората, които по-точно улавят и описват чувствата си, по-лесно успяват да им попречат да влияят върху решенията им, установява още проучването.
Андрю О'Конъл, редактор в Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.