Спор(т)ната младост на мениджърите

Спор(т)ната младост на мениджърите

Един студент веднъж ме попита защо мениджърите понякога правят лош избор. Това е такъв важен въпрос за бизнес лидерите днес, защото отговорът е парадокс. Би било лесно да кажа, че някои от тях просто са самодоволни, други просто не са добри във вземането на решения, а трети поставят на първо място едниствено своите активи. Но това не е непременно цялата истина. В много от случаите, отговорът се крие под повърхността, в рамките на културата на бизнес в Америка днес. Помислете само за момент. Когато мениджър прави доста значима грешка и цената на акциите пада, какво ще се случи? Според Каплан и Минтън от Университета на Чикаго, акционерите ще поискат главата на главния изпълнителен директор.

Според проучване от 1998 до 2005 г., корпоративният живот на един изпълнителен директор е средно по-малко от седем години. Още по-лошо, други изследвания  показват, че мениджърите по продажби например се задържат на този пост около 24 до 36 месеца. 

Кратките мандати са резултат, но каква е причинита? Нетърпимостта. Акционерите очакват едно нещо: цената на акциите да се увеличи. Когато това не се случи корпоративните лидери често поставят под огромен натиск другите членове на екипа на изпълнителната власт, за да направят промени, които пряко засягат цената на акциите. Какво следва? Обичайният маниер на действие - сеч по долните етажи чрез съкращения, преструктуриране и аутсорсинг. Помните ли "Енрон"?

Резултатите са ужасяващи. Краткосрочната заетост на висши служители често води до нестабилност и текучество на средните кадри, което предизвиква повече проблеми в организационна схема. Мениджърите стават склонни да играят на сигурно, отколкото да вземат решение за каквато и да е сума или да рискуват, защото това може да се окаже последният им риск.

В резултат на това овластяването е задушено, както и креативността и иновациите. Последователно този модел на нетърпимост влияе върху мениджърите, които се отказват от своята автономия. Служителите на всички нива на организацията трябва да изчисляват рисковете и да правят грешки. Научните изследвания са не само за преподаватели и учени, но и за бизнес практици. За напредъка са нужни и провали по пътя. Очакването на съвършенството е нереалистично и недостижимо.

Маркетинг гуруто Сет Годин, че да играеш на сигурно е най-големият риск в днешната бързо променяща се и силно конкурентна бизнес среда. Така че използвайте смелостта си, следвайте интуицията си и поемайте рискове. Наградите си струват.

Марк Смит за Management Issues

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ