Британската автомобилна финансова индустрия е в криза, банките се подготвят за милиардни плащания

Британската автомобилна финансова индустрия е в криза,  банките се подготвят за милиардни плащания

Британската автомобилна финансова индустрия е в хаос, като анализаторите предупреждават за най-лошите сценарии, подобни по мащаб на най-скъпия скандал в страната с потребителското банкиране, предаде CNBC.

Разрастващата се криза се връща към забележително решение на Апелативния съд на Обединеното кралство в края на октомври, когато съдът постанови, че е незаконно търговците на автомобили да получават бонуси от банки, предоставящи финансиране на автомобили - без да получат информираното съгласие на клиента.

Решението хвана мнозина в автомобилната финансова индустрия неподготвени и изглежда проправи пътя за схема за обезщетение на стойност няколко милиарда паунда за компенсиране на потребителите.

Това предизвика сравнения със скандала със застраховката за защита на плащанията (PPI) във Великобритания, който се оценяваше, че е струвал на банките повече от 50 милиарда британски лири (63,8 милиарда долара) и се смята за най-големият скандал за неправилни продажби в историята на финансовите услуги на страната.

Британският орган за финансово поведение, финансовият надзор на страната, заяви в сряда, че ще пише до Върховния съд, за да ускори решението дали да даде зелена светлина на кредиторите да обжалват решението.

Банките останаха „в неизвестност“

FCA, която отбеляза, че групите за финансиране на автомобили вероятно са получили скок в оплакванията през последните седмици, каза, че ще обмисли намеса, „за да сподели своя опит“, ако бъде дадено разрешение за обжалване. Той призова финансовите групи да обмислят заделянето на финансови провизии за разрешаване на големия обем жалби.

Никлас Камер, капиталов анализатор в Morningstar, каза, че британските банки са оставени в „неизвестност“ след решението на съда от 25 октомври с Lloyds  се смята за най-застрашена чрез бизнеса си с Black Horse. Barclays  също има известна експозиция, каза Камер, „но значително по-малко“.

„Мисля, че е честно да се каже, че решението на Апелативния съд дойде като изненада както за банките, така и за FCA. Според банките те са следвали правилата и насоките, определени от FCA, които не са в съответствие с новото решение на Апелативния съд“, каза Камер пред CNBC по имейл.

„Като такова, съществува значителна несигурност кой набор от правила трябва да спазват банките. FCA каза, че ще изчака резултата от евентуално решение на Върховния съд, преди да вземе решение по въпроса“, каза Камер.

„Ако решението остане в сила, FCA ще трябва да промени правилата си за разкриване на информация. Първоначално FCA посочи, че въпросът не трябва да има подобни пропорции като неправилната продажба на PPI, но ако новото решение остане в сила, в най-лошия случай сценариите наистина се доближават до същата величина на въздействие.“

Кредиторите „вероятно ще се оттеглят от пазара“

Бенджамин Томс, банков анализатор в Обединеното кралство в RBC Capital Markets, каза, че ако Върховният съд потвърди присъдата на по-долните съдилища, отрицателното въздействие върху финансовия сектор на моторните превозни средства, който включва както банки, така и небанки, може да бъде до £28 милиарда.

„Някои кредитори вероятно ще се оттеглят от пазара, което ще означава по-малък избор и по-високи цени за тези, които искат да купят превозно средство“, каза Томс.

„Съществува и потенциал за правно пълзене, като други видове кредитиране като първокласно финансиране също попадат в светлината на прожекторите“, добави той.

През януари FCA започна преглед на автомобилната финансова индустрия, за да провери дали има широко разпространено неправомерно поведение, свързано с дискреционни комисионни споразумения или DCA, преди да бъдат забранени през 2021 г.

Той каза, че в момента обмисля въздействието на решението на Апелативния съд върху своя преглед.

Fitch, влиятелна рейтингова агенция, предупреди по-рано този месец, че е поставила рейтингите на Close Brothers Group на „Rating Watch Negative“ поради „високата експозиция“ на кредитора към автомобилното финансиране.

Други заемодатели, които са били „значително ангажирани“ в кредитирането за моторно финансиране, включват Barclays, Investec, Lloyds и Santander UK, каза Fitch.

Lloyds, най-големият британски бизнес за финансиране на автомобили, е заделил £450 милиона във финансови провизии.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ