Доклад на Британския институт за автомобилна индустрия: Електромобилите са "троянски кон" на Пекин в Европа

Доклад на Британския институт за автомобилна индустрия: Електромобилите са троянски кон на Пекин в Европа

Британският институт за автомобилна индустрия (IMI) изготви доклад, в който се посочва, че стотици хиляди китайски автомобили, които понастоящем се експлоатират в Европа и Обединеното кралство, могат да бъдат еднолично и дистанционно "изключени" по волята на китайските власти. Това от своя страна би довело до парализа на магистралите в Стария свят, съобщава  в. The Times. 

Напоследък много се говори за заплахата за производителите на автомобили, която представлява прекомерната зависимост от китайските материали, необходими за производството на електромобили и батерии. Нещо повече, водещите западни държави и Япония вече предприемат мерки за намаляване на тази зависимост поради заплахи за националната сигурност. Според професор Джим Сейкър, председател на Института на британската автомобилна индустрия, обаче заплахата от потенциален китайски натиск върху Европа не се ограничава само до този вид зависимост. Той посочи друга потенциална заплаха - интелигентните електрически автомобили, които всъщност се произвеждат в Китай. Според проф. Сейкър те биха могли да изиграят ролята на троянски кон поради "сериозни проблеми със сигурността".

Между 100 000 и 300 000 електромобила в Европа могат да бъдат дистанционно "изключени" от китайските власти, ако те пожелаят: "Заплахата, която представлява наводняването на страната с интелигентни електрически автомобили, може да се окаже най-ефективният троянски кон, с който разполага китайското правителство," твърди проф. Джим Сейкър.

Причината, според него, се крие във факта, че въпреки уверенията на властите, на практика не е възможно да се проверят всички електрически автомобили, доставени в страната от Китай, за инсталиран в тях зловреден или шпионски софтуер.

Заплахата нараства с наближаването на 2030 г., когато в Обединеното кралство ще бъде забранена продажбата на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели. "Таймс" припомня, че най-малко 30 производители на електрически автомобили, много от които китайски, са готови да доставят продуктите си до тази дата.

The Times още посочва, че пазарът на електрически автомобили в Китай се оценява на 291,4 млрд. долара в началото на юли и се очаква да нарасне с повече от 6 % през следващите пет години. Освен това, според данни на китайското правителство, страната вече се е превърнала в най-големия износител на електромобили, изпреварвайки в това отношение Япония. По данни на китайското правителство само през първото тримесечие на тази година китайските компании са изнесли 1,07 млн. електрически автомобила.

В доклада си проф. Джим Сейкър  посочва няколко начина за минимизиране на рисковете, свързани с експлоатацията на китайските електромобили. Първо, да се отложи забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили с поне пет години. Второ, да се осигури по-голяма подкрепа за производството на автомобили, задвижвани с водород, които са по-малко зависими от хегемонията на Китай на пазара на метали с решаващо значение.

И двата съвета обаче е малко вероятно да бъдат приети от властите поради политизирания характер на темата за преминаването към екологични автомобили.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ