Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон

Акциите на Tesla никога не са били на червено за толкова дълъг период. В продължение на седем поредни седмици, откакто Илон Мъск отиде във Вашингтон, за да се присъедини към администрацията на Тръмп, акциите на неговия автомобилен производител се понижават, завършвайки търговията в петък при ниво от 270,48 за акция. Това е най-дългата поредица от загуби за Tesla за 15 години като публична компания.
Акциите на Tesla завършиха седмицата със спад от повече от 10% при най-ниското си ниво от 5 ноември – деня на изборите, когато бяха на равнище от 251,44 долара. Откакто акциите достигнаха връх от почти 480 долара на 17 декември, Tesla загуби над $800 милиарда пазарна капитализация.
Миналата седмица няколко фирми от Уолстрийт, включително Bank of America, Baird и Goldman Sachs, намалиха ценовите си цели за Tesla, пише Си Ен Би Си.
Намалявайки целта си от $490 на $380, анализаторите от Bank of America се позоваха на опасения относно спада на продажбите на нови превозни средства на компанията и липсата на скорошна актуализация от Мъск за „евтин модел“.
Goldman Sachs, която намали целевата си цена на акциите от $345 до $320, също посочи спад в продажбите на електрически автомобили за Tesla през първите два месеца на годината на няколко пазара в Европа, Китай и части от САЩ.
Baird добави Tesla към своите „свежи мечи избори“ тази седмица, като анализаторите във фирмата пишат, че „забавяне в производството“ ще „усложни нещата от страна на предлагането“ за Tesla, тъй като компанията се пренасочва към производството на новата версия на своя SUV Model Y.
Но Уолстрийт не е загрижен само за фундаментални показатели като данни за продажби и производство. Инвеститорите също така се опитват да преценят доколко политиката и работата на Мъск в Белия дом ще оказват натиск върху Tesla и колко дълго ще продължи това.
„Участието на Мъск в администрацията на Тръмп добавя несигурност към търсенето“, пишат анализаторите на Baird.
Преди да поеме ролята си на съветник на президента Доналд Тръмп и лидер на така наречения департамент за правителствена ефективност (DOGE), Мъск вече оглавяваше многобройните си частни начинания, включително стартъпа за изкуствен интелект xAI, компанията за социални мрежи X аерокосмическата компания SpaceX.
Загрижени „бикове“
Сега Мъск, най-богатият човек в света, се превърна в публично лице на усилията на администрацията на Тръмп драстично да намали работната сила, разходите и капацитета на федералното правителство. Междувременно той продължава да публикува спорни политически коментари в X, критикувайки съдии, чиито решения не харесва, и популяризира позиции на Кремъл относно президента на Украйна Володимир Зеленски.
Анти-Мъск и анти-Tesla настроенията нарастват в САЩ и Европа, с изблик на протести и предполагаеми престъпни действия и вандализъм в съоръжения на Tesla.
Дори най-позитивно настроените анализатори и много фенове трябваше да признаят влиянието на политиката на Мъск върху привлекателността на Tesla и нейните продукти за широк кръг клиенти и инвеститори.
Поддръжниците на електромобилите в Cleantechnica, която отдавна популяризира Tesla на сайта си, пуснаха колона, фокусирана върху етиката, в която размишляват дали собствениците на Tesla трябва да продават колите си и дали бордът на Tesla трябва да уволни Мъск като главен изпълнителен директор.
Мъск и Тесла не са отговорили веднага на исканията за коментар.
В бележка от петък Дан Айвс от Wedbush Securities пише: „Биковете на Tesla се оказват с гръб към стената, изправени пред глобалните негативни настроения около Мъск/DOGE и администрацията на Тръмп.“
Wedbush каза, че използва разпродажбата като възможност да добави Tesla към списъка си с „Най-добри идеи“ и е поставил 12-месечната си целева цена на $550.
„Най-доброто нещо, което някога се е случвало на Мъск и Tesla, беше Тръмп в Белия дом, тъй като това ще създаде дерегулаторна среда с федерална автономна пътна карта, централна за стратегическа визия на Tesla“, пише фирмата.
Биковете на Tesla виждат потенциал компанията скоро да пусне достъпни нови модели електромобили, роботаксита и услуга за превоз без водачи и да достави хуманоидни роботи, способни да работят във фабрики в недалечното бъдеще. Айвс каза, че очаква Мъск да се съсредоточи повече върху Tesla и другите му компании през втората половина на 2025 г.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.