Светослав Миланов, изпълнителен директор на „Инвестбанк“ АД: Постигнахме рекордни финансови резултати

Светослав Миланов, изпълнителен директор на „Инвестбанк“ АД:  Постигнахме рекордни финансови резултати

Светослав Миланов, изпълнителен директор на „Инвестбанк“ АД: Постигнахме рекордни финансови резултати

Пазарът непрекъснато се променя, а основната движеща сила на този процес са клиентите и техните нужди. Ние ще продължим да надграждаме постигнатото, за да отговорим на тези нужди, казва Светослав Миланов. От септември 2021 г. е председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на „Инвестбанк“ АД. Завършва магистратура в Югозападния университет „Неофит Рилски“, а бакалавър в УНСС. Придобива и сертификат по бизнес счетоводство от The Chartered Institute of Management Accountants в Лондон. Работил е за Fibank – България, Алфа Банк и TBI. Бивш изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка – Албания.

Какви са прогнозите ви за 2023 г.?

Безспорно няма да е скучно през следващата година. Бизнесът както в България, така и в световен мащаб e изправен пред сериозни предизвикателства, породени от фактори като войната в Украйна, но вероятно най-голяма трудност ще създаде инфлацията. Негативите от кризите вече са калкулирани. По-важно е обаче да не забравяме, че предизвикателствата са възможност – неслучайно казват, че най-тъмно е преди зазоряване. Само преди година преходът към т.нар. „чиста енергия“ звучеше като нещо абстрактно и с потенциал далеч в бъдещето, а в момента се предприемат безпрецедентни стъпки в тази посока. Считам, че 2023 г. ще бъде година на сериозни технологични иновации. Устойчивият начин на правене на бизнес ще навлезе в съвсем нова фаза. Компаниите все повече осъзнават, че имат ключова роля в постигането на климатичните цели, а банковият сектор не прави изключение. Заради навлизането на ESG вероятно скоро ще бъдем свидетели на ревизия на банковите портфейли от гледна точка на параметрите, които са обвързани с устойчивото развитие.

Какви са предизвикателствата пред банковия сектор около приемането на еврото? Как Инвестбанк ще отговори на тях?

От технологична гледна точка няма нищо притеснително. Банките са готови. В момента платежните и сетълмент системите в страната прилагат необходимите технологични решения и гарантират сигурността на платежния процес. С приемането на еврото това няма да се промени, а дори ще го улесни – България ще изглежда много по-сигурна и безрискова за инвестиции, лихвените нива ще тръгнат надолу, трансакционните разходи ще спаднат и като цяло доверието в икономиката ще се повиши. Нямам никакви притеснения. Предизвикателствата са по-скоро за хората и са свързани с това дали като общество сме готови за единната валута. 

Вие оптимист ли сте, че до 2024 г. България ще покрие критериите за влизане в еврозоната?

България и сега покрива част от критериите, но не отговаря на изискванията за бюджетен дефицит, както и за нивото на дългосрочните лихви по дълга. Критично обаче е нивото на инфлацията – тя е далеч над записаното в икономическите критерии за конвергенция и ако искаме да ги спазваме, инфлацията трябва да спадне до не повече от 7%. Последният опит на държавата за нова дългова емисия не беше успешен, защото инвеститорите поискаха твърде висока доходност. Споменавам тази емисия, защото резултатът от нея показва, че рисковата премия за страната се увеличава, а колкото по-висока е постигнатата доходност на аукционите, толкова по-неизгодни са условията за държавата и финансирането на нов дълг.

Всичко това е пряко свързано с политическата обстановка в страната и липсата на работещ парламент и редовен кабинет. Ако тази политическа нестабилност в комбинация с външни фактори като войната в Украйна продължи твърде дълго, това несъмнено ще ни отклони от пътя към еврозоната. Считам, че е важно България да бъде част от валутния съюз и да излезе от така наречената „периферия“, но дали 2024 г. трябва да остане като крайна дата, това по-скоро е въпрос на политическо решение. То трябва да бъде взето бързо, защото времевата рамка за действия се стеснява.

Какви са финансовите резултати на вашата банка? Какви усилия положихте, за да ги постигнете?

Финансовите резултати към края на септември са абсолютен рекорд от създаването на банката до сега. Те потвърждават, че благодарение на доброто управление и усилията на всички служители се движим в добра посока. От началото на 2022 г. „Инвестбанк“ АД трайно запазва сумата на балансовото си число над 2,5 млрд. лв., което към края на третото тримесечие достига 2,89 млрд. лв. Това е най-високото отчетено досега, а добрият резултат се дължи основно на нарастване на кредитния портфейл и портфейла от ценни книжа. Брутният кредитен портфейл на банката от началото на 2022 г. достигна в края на септември до 1,06 млрд. лв. – това в исторически план също е най-високата сума на портфейла, достигана към приключен отчетен период до момента.

Привлеченият ресурс също запазва трайна тенденция на задържане над 2,2 млрд. лв. от началото на годината, а към 30 септември 2022 г. достига рекордните 2,6 млрд. лв. Отличният резултат се дължи на привличането на нови клиенти и задържане на настоящите клиенти на банката.

Към трето тримесечие на 2022 г. „Инвестбанк“ АД достига финансов резултат в размер на 21,4 млн. лв. и като капитализира печалба в размер на 14,5 млн. лв. към полугодието след извършен полугодишен одит и получено разрешение от БНБ.

В последните години банката не разпределя дивидента. Тя използва изцяло постигнатия годишен финансов резултат за укрепване на капиталовата си позиция чрез капитализиране на печалбата. Намерението на основните акционери е тази практика да бъде запазена и в текущата финансова година.

Пандемията усили процесите на дигитализация. Какви решения и услуги внедрихте в тази посока?

Стратегията на „Инвестбанк“ АД е насочена към непрекъснато подобрение и развитие на конкурентни онлайн продукти и услуги. От юли тази година банката предоставя изцяло онлайн процес по кандидатстване, одобрение и издаване на кредитни карти. Надграждайки този проект, през октомври стартира и платформата за изцяло онлайн откриване на разплащателна сметка и дебитна карта.

Други дигитални продукти, които предлагаме на клиентите си, са откриване на депозит и теглене на потребителски кредит. И двете услуги се осъществяват в рамките на минути и без посещение във финансов център. Постоянно разширяващото се портфолио от дигитални услуги на банката се допълва от мобилното приложение Ibank Mobile. Това позволява банкиране от всяка точка, а мобилният токен (Ibank mToken) потвърждава преводи и активни операции сигурно и удобно дори без връзка с интернет.

Инвестициите в подобряването на дигиталните услуги са важен фактор, без който преходът към Open banking не би могъл да се осъществи. В тази връзка и с оглед устойчивото развитие на дигиталните продукти и услуги на банката предстои да бъде оптимизирана работата в клоновата мрежа. Пазарът непрекъснато се променя, а основната движеща сила на този процес са клиентите и техните нужди. Ние ще продължим да надграждаме постигнатото, за да отговорим на тези нужди.

Българските потребители са относително скептични към дигиталните банкови услуги. Какво правите, за да спечелите доверието на вашите клиенти?

Отвореното банкиране и моменталните плащания са един от съществените фактори за бъдещата системна промяна – плащанията на дребно да преминат от трансакции на базата на карти към трансакции по сметки. Услугите ни непрекъснато се подобряват, а всяко успешно и удобно решение е просто въпрос на време да бъде припознато от клиентите. Истината е, че те винаги търсят възможно най-добрия за тях продукт, който да използват по най-удобния начин. Тук основен фактор е времето, а дигитализацията успя да оптимизира процедурите. Покрай пандемията разходките до банковите клонове бяха сериозно изместени от цифрови трансакции по различните мобилни и онлайн канали. Въпреки това нуждата от силна връзка между банката и нейните клиенти остава на първо място. Стремим се да поддържаме тази връзка по-лична и устойчива както в дигитална среда, така и на живо. Само за няколко години обстановката се промени неимоверно много – наложи се светът да се справя с пандемия, война, а сега и с тежките икономически последици от всички тези фактори. В този контекст доверието е от първостепенно значение, а клиентите трябва да бъдат спокойни и уверени, че в наше лице те имат надежден партньор, с който могат да преминат през трудностите.

Освен финансов мениджър вие сте и алпинист. Как ви помагат уменията от планината в управлението на институцията, за която отговаряте?

Традиционното скално катерене развива психическата устойчивост, която помага на човек да остане хладнокръвен и трезвомислещ, докато поема осъзнат риск и доверява живота си на другите в „свръзката“. Така екипът, обвързан видимо с две тънки въжета, а невидимо – с общ дух, кауза и енергия, методично напредва към върха с поглед нагоре. Ние сме един отбор, който споделя риск, страх, трудности и съмнения, но накрая заедно се радваме на незабравимите гледки и неповторимите изживявания от съвместния успех.

Петър Лунгарски. Текстът е от брой 11/22 на сп. "Мениджър", който е на пазара. Можете да го намерите и онлайн в ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ