Променете правилата!

Променете правилата!

Винаги съм знаел, че искам да съм Шефът. Проблемът ми беше, че следвах традиционните за Япония бизнес правила. Но през 1996 година – когато бях на 31 – направих немислимото.

Напуснах Industrial Bank of Japan (IBJ).

В друга държава това вероятно не би изглеждало толкова дръзко. Но да кажа, че този ми ход наруши едно от „правилата“ на традиционното японско корпоративно поведение би било сдържано.

Стълбата на успеха в Япония е непоклатима и уважавана от много време: бъди успешен в училище, осигури си място в престижна компания, изкачвай се нагоре и свържи успеха си с този на организацията. Това е дефиницията на успеха в японския бизнес. Към това се стремят безброй студенти, които всеки ден заспиват над учебниците.

И все пак, когато напуснах, малцина мои познати бяха изненадани.

„Мислехме, че ще постъпиш така“, каза баща ми.

„Ще се върнеш при нас един ден“, каза един от високопоставените мениджъри в IBJ.

“Такъв е Микитани – какво очаквате?“, казаха много мои приятели и колеги.

Решението ми не беше прибързано. Размишлявах над него години наред – по време на един от трудните моменти в живота ми. През 1995 година земетресението Ханшин удари Западна Япония и унищожи града, в който израснах – където родителите ми и други роднини все още живееха. Майка ми и баща ми оцеляха, но много други членове на семейството загинаха. Помня как отчаяно търсех леля си и чичо си след бедствието и накрая открих телата им в местното училище, което бе превърнато във временна морга. Тогава разбрах колко крехко нещо е животът, как имаме само един живот и трябва да го живеем докрай – не някой ден, а тук и сега.

Опитът ми след земетресението ми помогна да затвърдя един отдавнашен свой процес. През целия си живот – от ученическите ми дни, през първите години от основаването на собствената ми компания, до днешния ми статут на главен изпълнителен директор и корпоративен лидер – съм смятал, че правилата трябва да бъдат предизвиквани и, когато е необходимо, променяни.

Когато напуснах престижната си работа в Industrial Bank of Japan, не просто пренаписах правилата – промених и едно културно правило, задължавайки служителите си в Rakuten да говорят английски. Моята визия и мисията на Rakuten са да върнат властта при обществото посредством Интернет. За да постигнем това, трябва да пренаписваме правилата.

Това винаги е била основната ми мотивация да бъда шеф и да водя промяната.

Хироши Микитани, главен изпълнителен директор на Rakuten, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ