Личен шофьор на един клик разстояние
От края на миналата година София се нареди сред световните градове, в които оперира услугата за споделено пътуване Uber. Нещо като такси, но не съвсем. Всеки, който е готов да сподели пътуването със собствения си автомобил, може да го направи. Единственото, което ви трябва, е смартфон, на който да инсталирате едноименното мобилно приложение. В него пътниците въвеждат само местоположение и дестинация, а системата намира най-близкия шофьор и изчислява за колко време ще дойде колата.
Следвам инструкциите и получавам отговор, че поръчката ми ще пристигне след 6 минути. Виждам още, че шофьорът ми се казва Георги и пътува към мен с Ford Focus, виждам телефонния му номер, както и регистрационния номер на колата. След 6 минути Георги е на мястото и тръгваме. Пътуваме от кв. Сухата река до бул. Александър Стамболийски. Георги ми разказва, че е на 48 години, с висше икономическо образование. Преди това е работил като мениджър и като бизнес консултант. По здравословни причини му се налага да си остане вкъщи. Вижда обява в интернет, която гласи: „печели пари със собствения си автомобил” и решава да стане шофьор на Uber. И без друго всеки ден кара съпругата си до работа и обратно от единия край на София до другия. Така съумява от пътуването да изкарва и пари. Казва, че по този начин човек спокойно може да си докара една прилична заплата и лично той е доволен. „Най-хубавото е, че работиш, когато искаш. Влизаш в приложението и казваш, че си свободен. Няма изискване за брой курсове. Във всеки един момент, когато преценя, мога да изляза офлайн”, казва Георги.
За да станеш Uber шофьор, трябва да покриеш определени изисквания – да имаш книжка от 2 години, чисто криминално досие и кола под 10-годишна възраст с 4 врати. Георги разказва, че, въпреки че не е на трудов договор, е преминал през интервю и е подготвил всички документи, които са нужни.
За пътниците единственото изискване е просто да се регистрират в приложението. В сайта си компанията уточнява, че от момента, в който се качиш, до момента, в който слезеш, цялото пътуване има покритие за застраховка за търговска отговорност. Първоначалната такса е 70 ст., след това се начисляват по 40 ст. за изминат километър, както и по 20 ст. при минута престой в колата. Минималното изминато разстояние трябва да е за 3 лв. Когато извикате кола и видите профила на шофьора, системата ви дава определено време, в което може да откажете поръчката. Ако откажете след това време обаче има такса от 3 лв. За сравнение, цените на такситата в София започват от 65 ст. за километър пробег при дневна тарифа. При Uber няма разлика в дневната и нощна тарифа. Според Георги обвиненията към компанията за това, че прави дъмпинг на цените на такситата са преувеличени, поради факта, че при Uber се плаща по 20 ст. на минута престой в колата, докато при такситата се плаща само на престой при спиране на светофар или в задръстване.
По отношение на времето това, което трябва да имате предвид е, че все пак шофьорите на Uber не са професионалисти, така че е възможно да се придвижите по-бавно, отколкото с такси. „Всичко зависи от това какъв е трафикът и маршрутът. Основното предимство на Uber и за водачите, и за пътниците е това, че виждат профила на отсрещната страна. Както вие виждате снимка и телефон на шофьора, аз също виждам реален човек с име, телефон и дебитна карта, което дава известно спокойствие. Другото предимство е, че не се налага да нося пари в себе си - казва Георги - плащането се извършва директно през картата, която е регистрирана.” Споделя, че пътниците също са доволни от този тип плащане. Разказва още, че най-голямото му удовлетворение е, че контактува предимно с млади, интелигентни хора, каквито са повечето клиенти на Uber, заради технологичната насоченост на услугата.
Макар да е познат като модерна технология, принципът на споделеното пътуване съществува от доста отдавна. Развитието на интернет обаче спомага на този вид услуги да се превърнат в глобален бизнес. Самият Георги се запознава с този принцип още преди 22 години в Германия. Разказва, че още тогава там съществували офиси, в които шофьорите могат да оставят свои координати и така намират пътници, с които споделят разходите, а фирмата взима процент. Георги ми казва, че според него споделянето е бъдещето на услугите.
Междувременно пристигаме до посочения от мен адрес. Пътуването продължи 25 минути, но в пиков час с усилен трафик. Сметката ми е 8,56 лв., но няма да бъда таксувана, тъй като в момента, новорегистриралите се потребители на Uber могат да се възползват от 15 лв. бонус след като въведат в системата промоционален код. Него може да получите от приятел, който вече е пътувал. След като вие се възползвате от бонуса, който не е нужно да изразходвате наведнъж, този, който ви е дал кода също получава 15 лв. – начин да се привлекат повече клиенти.
Преди да сляза, Георги ме подсеща, че мога да го оценя по система от 5 звезди, както и да оставя коментар. Ако нещо не е било както трябва той засега ще получи само забележка от мениджмънта. В Америка на шофьорите, които имат рейтинг по-нисък от 4 звезди обаче Uber отнема правото да практикуват.
Засега мрежата оперира в 53 страни по целия свят. Не са малко обаче случаите, в които местните власти я забраняват с аргумента „нерегламентирани таксита”. Въпреки тези забрани и протестите на лицензираните шофьори обаче споделените услуги продължават да си пробиват път в света, а анализаторите ги определят като следващото голямо нещо, което ще промени икономиката след развитието на онлайн търговията. Според изследване на Nielsen от 2014 г. 54% от европейците са склонни да споделят собствени услуги или вещи, а 44% да се възползват от чуждите такива. За азиатско-тихоокеанския регион тези проценти стигат до 80. Експертите пък смятат, че споделената икономика има потенциал да обхване пазар за 110 млрд. долара. Достатъчно показателен факт е, че в момента бизнесът на Uber се оценява на около 40 млрд. долара, а създателите му постоянно търсят начини как да го развиват.
В онлайн пространството засега повечето пътници у нас дават положителни отзивиза услугата и я приемат като добра алтернатива на столичните таксита. Остава само да видим дали Uber ще остане в София и ще излезе ли извън пределите й.
Захарина Вецева
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.