Научете се на емпатия

Научете се на емпатия

Научете се на емпатия

Емпатията на работното място е много ценна. Когато разбирате по-добре в какви ситуации се намират вашите колеги, вие можете да работите по-ефективност тях. Разбирането на клиентите пък може да ви помогне да им предоставите услуги по начина, по който те желаят.

Има очевидни разлики в съпричастността, която различните хора проявяват във взаимоотношенията си в работата. Някои хора винаги вземат предвид гледната точка и емоциите на другите, когато общуват с тях. Други са фокусирани върху собствените си виждания и не обръщат особено внимание на целите, мотивацията и емоциите на другите. За щастие, емпатията не е нещо, което човек придобива по рождение. Ако предприемете целенасочени действия, може да станете по по-съпричастни, както на работното място, така и извън него.

Ако емпатията не е нещо естествено за вас, има няколко начина да я превърнете в навик от вашето ежедневие:

Три въпроса и едно твърдение

Ако искате да покажете повече емпатия, трябва да започнете да отделяте повече внимание на това какво се случва с хората около вас и след това да използвате новопридобитите си познания и разбирания във вашите взаимодействия с тях. За да направите това е добре да запомните три въпроса и едно твърдение.

Първо се запитайте: „Какво иска този човек?“. Важно е да насочите вниманието си към целите на другия човек. Емоциите, които хората изпитват, са пряко свързани с това как се развиват нещата за тях на мотивационно ниво. Когато разберете какво иска даден човек, можете да определите дали той постига напредък по тази си цел (а също така и дали той ви възприема като човек, който ще им помогне или попречи за постигнато на успех).

Второ, задайте си въпроса: „В каква ситуация е той?“. Често, когато имате работа с друг човек, несъзнателно приемате, че той е в същата ситуация, в която се намирате в този момент. В резултат на това, когато той реагират на нещо по начин, различен от очаквания, вие предполагате, че причината е в него. Често обаче ситуацията, в която се намират другите, е коренно различна от вашата. След като разберете пред какво всъщност са изправени вашите събеседници, можете да им съчувствате по-добре.

Трето, трябва да се запитате: „Какво ми показва?“. Важно е да обръщате специално внимание на реакциите на хората. Често може да говорите за продукт, услуга или решение, което можете да предложите, и да пропуснете целта. Хората реагират на казаното от вас в реално време с изражението на лицето и езика на тялото си. Ако ги наблюдавате внимателно, ще получите добра представа за това на кои ваши думи отговарят позитивно, и кои не срещат одобрение. Когато получите знаци, че не общувате ефективно, трябва да бъдете чувствителни към емоциите, които сте създали с думите си.

Практика

Ако емпатията не е нещо, което ви се отдава по природа, то трябва да полагате целенасочени усилия и да я практикувате възможно най-често. Една особено ефективна стратегия е да симулирате някаква ситуацията и да разигравате реакциите на различни хора. Вземете за пример здравните работници, които отделят не малко време, за да се поставят на мястото на своите пациенти, разбирайки по-добре техните проблеми и нужди.

Четете

Важно е да отбележим и ползите от четенето на интересни книги. В случая не говоря за бизнес публикации или научни журнали, а за романи. Четенето на романи може да пренесе ума ви в ситуация, която е коренно различна от вашата. Обитаването на света, в който живеят героите от романа, за известно време, ще ви даде представа за разнообразието от начини, по които животите и мисловните процеси на другите хора се различават от вашите.

Колкото повече четете, толкова повече практика придобивате, тъй като това ви помага да разберете, че една и съща ситуация може да бъде видяна по различен начин от различни хора в резултат на това кои са те и какво са преживели. Дръжте роман под ръка по всяко време и четете, когато можете.

…………………..

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ