Digital age: Техно пробиви и открития

Digital age: Техно пробиви и открития

Какво ново в света на технологиите и откритията? Представяме ви нашият редакторски подбор в редовната ни седмична рубрика.

Най-бързото устройство в света зарежда смартфон за 4,5 минути

Снимка: Shutterstock

Компанията Realme представи технологията за зареждане SuperSonic Charge, с мощност 320W, съобщава порталът GSMArena. Най-бързото зарядно устройство в света зарежда батерията на смартфон само за 4 минути и 30 секунди. Отбелязва се също, че за една минута батерията се зарежда с 26%, а за по-малко от две минути - с повече от 50%. Преди това рекордът за скорост се държеше от зареждане на Redmi с мощност 300 W, което зарежда смартфона от 0 до 100% за 4 минути и 55 секунди.

320W зарядното устройство на Realme, наречено Pocket Cannon, има плътност от 3,3 W/cm3 и поддържа основни изисквания за зареждане, включително UFC, PD и SuperVOOC. Устройството е оборудвано с два USB-C порта за едновременно зареждане на смартфони и лаптопи. Все още не е уточнено кога и кой смартфон на Realme ще получи ново високоскоростно зареждане. Най-мощното зареждане за марката смартфон се използва в устройствата от серията GT. Така Realme GT3 стана първото устройство за световния пазар с 240-ватово зареждане, което запълва 4600 mAh батерия за около 9,5 минути.

Военна компания за ракети направи маглев-влак, който стигна 623 км/ч

Снимка: Shutterstock

Китайският военен производител на ракети – компанията CASIC обяви успешното тестване на оперативен модел на влак-стрела по технологията „маглев“ в тръба с ниско налягане. „Маглев“ (съкратено от магнитна левитация) е транспортна технология, която позволява придвижване и управление на транспортно средство посредством действието на магнитни сили.  Засега не се предоставят цифрови показатели за проекта, а само отчет за постигането на всички изчислени параметри на системата. Влакът се нарича „T-Flight“ и можеше да стане родоначалник на принципно нов тип междуградски транспорт. Идеята на T-Flight не е нова - влакът се движи в тунел, от който е изпомпван почти целият въздух, в резултат на което налягането в него намалява от 1 бар до 0,07-0,9 бара. Това значително снижава съпротивлението, а магнитното левитиращо окачване елиминира триенето на релсите. Резултатите са близки до идеалните условия за ускоряване на влака до свръхвисоки скорости с минимален разход на енергия. Първата версия на T-Flight ускори до 623 км/ч. За разлика от проекта Hyperloop на Илон Мъск, Китай твърди, че има компетенциите, средствата и причини да доведе разработката до завършване. Предполага се, че работната версия ще пътува между Пекин и Шанхай (1100 км) със скорост над 1000 км/ч и ще покрива пътуването средно за 1,5 часа. Това е по-бързо, отколкото със самолет, който отнема 2 часа, и много по-бързо от съществуващите високоскоростни влакове - те изминават това разстояние за 4-6 часа. За да постигне тази скорост, CASIC изгражда нова тестова писта с дължина около 60 км. Според видео от преди шест години китайските инженери планират да достигнат скорости от 2000 км/ч и дори 4000 км/ч. Това поставя неизвестни предизвикателства пред човечеството – например как да се осигури безопасност в случай, че тръбата се разхерметизира при преминаване на влак с такава скорост.

Новата боя на Nissan охлажда колите с 12 ℃ дори под пряка слънчева светлина

Снимка: Getty Images

На летище „Ханеда“ в Токио тече експеримент с автомобил Nissan NV100, който е покрит с нова високотехнологична боя. Това покритие охлажда автомобила пасивно, дори когато е изложен на пряка слънчева светлина цял ден. Постоянните измервания показват, че температурата вътре в този автомобил е с 5 ℃ по-ниска, отколкото в конвенционален автомобил от същия модел, а на външните повърхности - с цели 12℃.

От Nissan не бързат да разкрият тайната на новата боя. Известно е, че покритието съдържа два вида частици, първият от които просто отразява инфрачервеното лъчение и по този начин намалява нагряването на повърхността. Но второто „създава „електромагнитни вълни“, които пренасочват още повече енергия от колата и я изхвърлят директно в космоса.“ Засега не става ясно как работи точно този технологичен принцип.  Nissan работи върху по-устойчива версия на покритието и също така се стреми да го направи регенерируемо. Има и трудност с цвета - не е еднороден и засега се предлага само условно бял нюанс. Освен това такова покритие може да се нанесе само в лабораторни условия, така че появата на пълноценна търговска версия на новата боя няма да е скоро.

Хакери превръщат роботи- прахосмукачки в шпиони на собствениците

Снимка: Shutterstock

Опитните хакери могат лесно да хакнат тези прахосмукачки и косачки за трева и да ги превърнат в шпионски устройства, които ще дебнат собствениците си. Те няма да заподозрат нищо, защото това е стандартна функция, която не се проявява по никакъв начин. Системата за сигурност на роботизираните прахосмукачки се оказа пълна с пробиви и уязвимости, благодарение на които те могат да бъдат хакнати чрез Bluetooth на разстояние до 150 м. Хакерите дават на устройството команда да влезе в мрежата и да се свърже със специален сървър за наблюдение и контрол. Когато това се случи, злоумишлениците получават пълен достъп до всички системи на прахосмукачката без знанието на нейния собственик.

Умните прахосмукачки и подобни устройства могат да бъдат хакнати, за да се събере лична информация за техните собственици, както и за ситуацията в стаята. За целта се използват камерата и микрофонът на прахосмукачката, картите на стаите, съхранени в нейната памет, и данните от акаунта. Също така чрез вече ударените устройства е възможно да се извършват кибератаки върху близки обекти - предимно тези, произведени от същите фирми.

Ананасова екокожа е 60 пъти по-здрава от останалите растителни аналози

Снимка: Shutterstock

Изследователи от университета Mahidol в Тайланд работят върху нови версии на екокожа, изработена от листа от ананас. Основата на новия материал е биоотпадък - листа от палма от ананас, които просто се изхвърлят при прибиране на плодовете. Те се раздробяват, сушат и пресяват, за да се отделят невлакнестите фрагменти от самите влакна. Последният продукт може да се смеси с различни химикали, след което се образува тънка „палачинка“, която се покрива с течна гума. Следва 24-часово печене при температура 70 °C и „еко кожата” е готова. Този материал има якост на опън от 12,3 MPa, което е 60 пъти по-голямо от това на най-издръжливия кожен аналог, направен от влакна от гъби. Именно ниската якост и устойчивост на износване дълго време възпрепятстваха създаването на търговска версия на „растителна кожа“, която просто не издържаше на употреба. Сега този проблем е решен.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Руската Белгородска област обяви извънредно положение заради продължаващите атаки от украинските сили
Обискират имоти на Румен Гайтански - Вълка
„Туристите вече не идват“: Криза в крайбрежния туризъм в няколко региона на Италия
Иман Хелиф заведе дело срещу Х, Илон Мъск, Джоан Роулинг и Тръмп
Времето: Отново жълти и оранжеви кодове за много горещо време
Играта на сигурно - най-рискованата лидерска стратегия
Цитат на деня
Малките предприятия с над 8 млн.лв. нетни приходи от продабжи подлежат на задължителен финансов одит
Българска авиокомпания ще изпълнява четири карго полета седмично от Китай до София
На днешната дата, 14 август. Рождениците днес
Язовирите пресъхват, от екоминистерството искат спешни действия за осигуряването на питейна вода
Съдът прибра три суперлимузини от луксозния автопарк на Румен Гайтански-Вълка
Броят на корабите с втечнен газ и насипно зърно през Панамския канал спадна наполовина заради сушата