Добрите служители не се наемат – те се създават

Добрите служители не се наемат – те се създават

По какъв път трябва да върви една компания, за да бъде успешна? Отговорите на този въпрос биха могли да са безкрайно много според контекста и спецификите на бизнеса. Едно е сигурно обаче – най-ценният ресурс си остават хората. Затова разработването и прилагането на добре структурирана стратегия за развитие на служителите и подпомагане на тяхното израстване е сигурна предпоставка бизнесът да върви в правилната посока. Служители, които са с висока квалификация, желание да учат, чувстват се удовлетворени и оценени, са най-добрите посланици на всяка компания и на нейната работодателска марка.

Грижата за служителите и тяхното развитие е силно застъпена във философията на Карготек – финландска компания, световен лидер в предоставянето на интелигентни услуги и решения за обработка на товари. Карготек има около 11 000 служители в цял свят. Бизнес направленията й - Kalmar, Hiab и MacGregor, чрез силните си позиции в пристанищния, сухопътния и морския транспорт, оптимизират глобалните потоци товари и създават устойчива стойност за потребителите – корабостроителници, пристанища, логистични, транспортни корпорации и др. 

От 2017 г. компанията добави и София към глобалната си бизнес карта с разкрития център за споделени бизнес услуги на Карготек – Cargotec Business Services. В него работят близо 450 квалифицирани специалисти в областта на финансите, човешките ресурси, индиректното закупуване и управлението на проекти, като предоставят най-високо ниво на услуги за глобалните бизнес направления на компанията в цял свят. Вече над две години, служителите имат свободата да работят дистанционно от комфорта на своя дом, а компанията вече наема дългосрочно таланти от всяка точка на България, без необходимост от релокация в София.

Основна ценност в скандинавската култура на Карготек е стремежът към надграждане, непрекъснато учене и усъвършенстване, тъй като компанията възприема екипа си като основната движеща сила на своето развитие. Затова за финландския център за споделени услуги е най-важно бъдещите членове на екипа не толкова да са изцяло завършени като професионалисти, колкото да имат нужната образователна основа, да са позитивни, активни и да имат готовност да се учат и адаптират към нови технолгоии и иновации в работните процеси.

„За нас е особено важно служителите на Карготек България да се чувстват подкрепяни в своето израстване - като хора и като професионалисти. Стремим се да предоставяме на колегите ни от всички  нива и направления разнообразни възможности да развиват своите таланти и умения“, споделя Невелина Петрова, старши експерт „Управление на човешките ресурси“ в Карготек България.

Тя допълва, че според резултатите от редовното вътрешно проучване,  удовлетвореността на служителите с всяка година се повишава. „В Карготек България се стараем да даваме нужните инструменти и ресурси за усъвършенстване на всеки от нашите специалисти. Те, заедно със своите ръководители, създават индивидуални планове за развитие, с които всеки преминава през оценка на годишна база. Благодарение на този процес, бъдещите ни лидери се идентифицират по-лесно, като имат шанса да проявяват своите умения както неформално, така и ръководейки екипите си“, добавя тя.

Карготек развива цялостни програми за насърчаване на служителите и обогатяване на специфичните им професионални знания и умения. Новата Assisted Training програма например дава достъп на членове на екипа, които покриват заложените критерии, до избрани международно признати сертификационни курсове и обучения за повишаване на професионалната квалификация. Така компанията помага на своите служители да развият по-високо ниво на компетенции и да придобият специфични за дейността на компанията квалификации, в области като финанси, счетоводство, човешки ресурси, управление на проекти. Част от предлаганите обучения са: SAP Success Factors, ACCA, DipIFR, CIPD, PMP Certification, CIPS и други. Те дават на служителите конкурентно предимство на световно признато ниво.

STEP, LEARN, LEAD

Като част от стратегията за развитие на служителите в Карготек функционира глобалната вътрешна платформа за обучения LEARN. В нея всички колеги в компанията мога да учат и да развиват допълнително своите знания и компетенции в различни области. В платформата има богато съдържание и разнообразни обучения свързани с лидерство, управление, бизнес, маркетинг и много други.  Внимание се отделя не само на специфичните професионални компетенции, но и на т. нар. меки умения  като например способността за говорене пред публика, презентиране, работа в екип и даване на обратна връзка и др. Такива обучения се провеждат целогодишно, тъй като са важни за служителите от различни екипи и нива и са нужни за постигането на целите им в организацията и личностното им развитие.

Глобална програма за обучение, но специфично насочена към мениджърите на Карготек, е програмата GROW, създадена през 2018 г. Тя включва тренинги в областта на управлението на хора и екипи с фокус върху развиването на правилните лидерски умения и компетенции за създаване на една по-добра и ангажираща работна среда за служителите. В допълнение към глобалната програма, локалният екип по човешки ресурси създаде и организира Мениджърска академия в България с цел повишаване както на знанията на мениджърите за административно управление на хора (трудово право, системи, процеси), така и на меките умения за развитие и ангажиране на служителите.

Друга вътрешна програма за развитие в Карготек България е насочена към лидерите в компанията. Тя е под името LEAD и е глобално проектирана за висшия мениджмънт и ръководителите на екипи, като се фокусира върху ефективното лидерство. Целта е служителите да се превърнат в двигател на промяната и да добавят стойност към операциите в компанията, да се подобрява непрестанно ефективността, да се рационализират процесите и да се увеличи прозрачността в комуникацията на всички нива.

Бъдещите ръководители на екипи в Карготек България разширяват своите знания, умения и компетенции с разработена според спецификите на компанията програма STEP. Тя е с продължителност от една година, стартира за първи път през април 2021 г. и включва участието на 20 експерти от различни нива и функции. Всеки участник в нея преминава през външен тест за профилиране, на база на който се оценяват силните му страни, както и областите, в които се нуждае от усъвършенстване. Въз основа на това, се изграждат и персонални планове за кариерно развитие.

Като част от програмата STEP, се провеждат месечни групови сесии с висшия мениджмънт и ръководители на Карготек България, които споделят работещи инструменти и практики от своя опит. Тези срещи са интерактивни и предразполагат към дискусии извън корпоративната рамка, което разчупва стереотипите и отваря нови перспективи както за участниците, така и за мениджърите. Работи се и върху практически казуси и задачи, за да се приложи наученото в контролирана среда.  Основен фокус е повишаването както на знанията на участниците за административно управление на хора (трудово право, системи, процеси и т.н.), така и на меките умения за развитие и ангажиране на служителите. Провеждат се също така индивидуални месечни срещи с ментори от отдел Човешки ресурси и ръководители на функции/отдели. Основният фокус на тези срещи са личните планове за кариерно развитие и областите за личностно усъвършенстване на участниците. Възлагат им се конкретни задачи, свързани с управленската роля и постепенно встъпват като заместници на преките си ръководители. В края на програмата, всеки участник преминава отново през външен тест за профилиране с цел оценка на постигнатия прогрес вследствие на програмата. Благодарение на програмата STEP, Cargotec Business Services си осигурява необходимия набор от подготвени служители за управленски роли в компанията, а не се поставя в ситуация да ги търси отвън. Доказателство за успеха на програмата е и преминаването в ръководни роли на пет от участниците в първото й издание.

Актуалните отворени позиции в Карготек България можете да видите на jobs.cargotec.com, както и страницата на компанията в jobs.bg.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 декември. Бъдни вечер! Имен ден празнуват Евгени, Евгения, Жени
Пентагонът добавя Grok на Илон Мъск към арсенала си от инструменти за изкуствен интелект
Как философията може да помогне в борбата с бърнаута
Лари Елисън лично гарантира над 40 млрд. долара за офертата на Paramount за придобиване на Warner Bros.
Цитат на деня
Водещите централни банки осъществиха най-голямото разхлабване на паричната политика от 2008 г. насам
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“
Властите в Белград се отказаха от празненствата за Нова година