Автогиганти се опитват да се адаптират към китайските конкуренти, за да оцелеят
Времето изтича за традиционните чуждестранни автомобилни производители да се адаптират към пазара на електрически автомобили в Китай, сигнализирайки на анализаторите в индустрията, че компаниите трябва да удвоят местните партньорства, за да оцелеят, предаде CNBC.
Автомобилните производители, базирани на изкопаеми горива, се борят да задържат позициите си на най-големия автомобилен пазар в света, който бързо се трансформира в такъв, където превозните средства с нова енергия сега представляват повече от половината от продажбите на автомобили в страната. Ако чуждестранните марки „не успеят скоро да пуснат конкурентни превозни средства с чиста енергия на китайския пазар, единствената надежда за спасяване на някакъв пазарен дял вероятно е чрез партньорство с местен играч“, каза Ту Ле, основател и управляващ директор на Sino Auto Insights. „Но не е ли твърде късно? Може би за редица чужди марки“, каза той.
Американският автомобилен производител General Motors, немският Volkswagen и японският Nissan отбелязаха спад на приходите си в Китай между 2019 г. и 2023 г., според изчисленията на CNBC по данни на компанията.
Продажбите падат
През 2023 г. южнокорейската Kia отчете продажби в Китай с повече от 30% по-ниски от нивата от 2020 г. Теsla за сравнение каза, че продажбите му в Китай са се увеличили повече от шест пъти между 2019 г. и 2023 г.
Тъй като опасенията на инвеститорите нарастват, ръководството обмисля планове. Главният изпълнителен директор на GM Мери Бара каза по време на разговор за печалбите миналия месец, че компанията е организирала срещи с акционери и членове на борда на съвместни предприятия, за да обсъдят „преструктуриране“, за да подобрят печалбите в Китай, някога най-добрият пазар на GM по приходи.
Американските, германските и други чуждестранни производители на автомобили, които навлязоха в Китай преди десетилетия, бяха поканени от властите в Пекин да създадат съвместни предприятия с местни компании, обикновено държавни.
Едва през 2022 г. китайските власти позволиха на чуждестранните автомобилни компании да притежават изцяло местното си производство. Но това беше доходоносен пазар, като GM и Volkswagen държаха първите две места по пазарен дял до 2022 г.
Китайските BYD и Geely оттогава са се изкачили, затвърждавайки съответно първото и второто си място на пазара, според данни от октомври на асоциацията на леките автомобили в страната.
Западните [производители на автомобили] осъзнават факта, че не могат просто да седят тук и да гледат как пазарните им позиции просто се разрушават и разрушават, и трябва да направят нещо, трябва да направят нещо голямо“, каза Дейвид Норман, Хонг Базиран в Конг адвокат по сливания и придобивания в A&O Sherman.
Той представляваше базираната в Нидерландия Stellantis миналата година при закупуването на 20% от китайската компания за електрически автомобили Leapmotor за около 1,59 милиарда долара.
„За да извадя кристалната топка, мисля, че със сигурност ще видим повече равенства“, каза Норман. „Технологичната преднина, която китайските NEV компании имат, е значителна и нараства.“
Докато версията на Tesla за подпомагане на водача все още не е получила пълно одобрение в Китай, местните играчи са разработили свои собствени. Xpeng, BYD и други местни компании използват Nvidia чипове, докато китайският телекомуникационен гигант Huawei изгради системи за подпомагане на водача и системи за забавление в автомобила за други автомобилни производители.
„Мисля, че за да имат конкурентни превозни средства в Китай, [чуждестранните] компании трябва да имат усъвършенствана система за управление, която е сравнима с това, което виждате на някои от китайските превозни средства“, каза Стивън Дайър, съуправител и ръководител на автомобилната практика на AlixPartners в Азия .
Той очаква, че чуждестранните производители на автомобили ще си партнират с китайските компании за подпомагане на водача не само за местния пазар, но и в чужбина.
Миналата година Volkswagen вече инвестира 700 милиона долара в китайския стартъп за електрически автомобили Xpeng за създаване на модели за доставка в Китай през 2026 г. Предходната година германският автомобилен производител обяви планове да инвестира 2,4 милиарда евро (2,5 милиарда долара) за партньорство между дъщерното си дружество за автомобилен софтуер и китайския производител на чипове за автономно шофиране Horizon Robotics.
Други значими партньорства в усъвършенстваната технология за подпомагане на водача включват съобщението на Toyota миналата година за съвместно предприятие за масово производство на автомобили с китайския стартъп Pony.ai за автономно шофиране. Китайските компании може да не са лесни за закупуване Остава да се види дали чуждестранните производители на автомобили могат да изградят ефективно предимство, като си партнират с китайски компании, които продават свои собствени автомобили или технологии на същия пазар. „Вътрешните марки превозни средства с нова енергия са твърде конкурентни“, каза Венг Яджун, базиран в Шанхай партньор в M&A в JunHe Law, на китайски, преведено от CNBC. „Може да положите всичките си усилия, но въпреки това да продадете само няколко коли.“ Венг очаква, че играчите в индустрията ще се борят „до смърт“ за оцеляване, а не за придобивания в близко бъдеще
Конкуренцията на китайския пазар
Автомобилните производители в Китай намалиха цените, за да привлекат купувачи, като същевременно пуснаха множество нови модели само за една година. Дори държавните автомобилни компании се борят.
Това означава, че чуждестранните производители на автомобили трябва да се конкурират с държавните за всякакви местни придобивания, каза Имин Уанг, анализатор в China Renaissance Securities. Той добави, че китайските стартиращи фирми все още не са в момент, в който искат да се продават, въпреки че работят на загуба.
Делът на Volkswagen в Xpeng остава най-известното досега обвързване между чуждестранен автомобилен производител и китайски стартъп за електрически автомобили на китайския пазар.
Германската компания опитва други стратегии, за да възстанови пазарния си дял. Неговата марка Audi, заедно с партньор SAIC, китайски държавен производител на автомобили, този месец пусна нова марка електрически автомобили в Китай, която премахва логото с четири пръстена, вместо да изписва „AUDI“ със заоблени главни букви.
Пазарният дял на чуждестранните производители на автомобили в Китай вероятно ще спадне през следващата година, като някои марки по същество ще напуснат страната, каза Джинг Янг, директор на корпоративните рейтинги в Азиатско-тихоокеанския регион във Fitch Ratings.
Глобалните автомобилни компании също са изправени пред конкуренция от страна на китайски автомобилни производители, които се разширяват в чужбина, посочи Янг. Тя отбеляза, че въпреки митата, като тези в Европейския съюз, „китайските компании няма лесно да се откажат от експанзия в чужбина в името на по-висока доходност“.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.