ЕС е напът да отложи забраната за продажба на коли с двигатели с вътрешно горене
Очаква се Европейската комисия във вторник да отмени ефективната забрана на ЕС за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., отстъпвайки пред силния натиск от Германия, Италия и европейските автомобилни производители, които се борят срещу конкуренцията от Китай и САЩ, предава Ройтерс.
Ходът, чиито подробности все още се уточняват от служители на ЕС преди официалното му представяне, може да доведе до отлагане на забраната с пет години или до нейното смекчаване за неопределено време, казват официални и индустриални източници.
Вероятната ревизия на закона от 2023 г., който изисква всички нови автомобили и ванове, продавани в 27-те страни от ЕС след 2035 г., да бъдат без емисии на CO₂, ще бъде най-значителният обрат в зелената политика на ЕС през последните пет години.
„Европейската комисия ще представи ясно предложение за премахване на забраната за двигатели с вътрешно горене“, заяви в петък Манфред Вебер, ръководител на най-голямата група в Европейския парламент – Европейската народна партия. „Това беше сериозна грешка в индустриалната политика.“
Отказът от забраната раздели сектора. Традиционни производители като Volkswagen и Fiat настояват за облекчаване на целите на фона на ожесточена конкуренция от по-евтини китайски марки. Секторът на електромобилите обаче вижда това като отстъпка, която дава още предимство на Китай в прехода към електрификация.
„Технологията е готова, инфраструктурата за зареждане е готова и потребителите са готови“, каза изпълнителният директор на производителя на електромобили Polestar Майкъл Лошелер. „Тогава какво чакаме?“
Законът от 2023 г. беше създаден, за да ускори прехода от двигатели с вътрешно горене към батерии или горивни клетки и да налага глоби на производителите, които не постигнат целите.
Постигането на целите означава продажба на повече електромобили, където европейските производители изостават от Tesla и китайски компании като BYD и Geely.
Европейските производители произвеждат електромобили, но твърдят, че търсенето изостава от очакванията, тъй като потребителите се колебаят да купуват по-скъпи електромобили, а инфраструктурата за зареждане е недостатъчна. Митата на ЕС върху китайските електромобили само леко облекчиха натиска.
„Това не е устойчива реалност днес в Европа“, каза изпълнителният директор на Ford Джим Фарли пред репортери във Франция миналата седмица, обявявайки партньорство с Renault за намаляване на разходите за електромобили. Според него нуждите на индустрията „не са добре балансирани“ с целите на ЕС за CO₂.
През март ЕС даде на сектора „глътка въздух“, позволявайки на производителите да спазят целите за 2025 г. в рамките на три години. Но автомобилните компании искат да продължат да продават модели с двигатели с вътрешно горене заедно с plug-in хибриди, електромобили с удължен пробег и „CO₂-неутрални“ горива – включително биогорива, произведени от селскостопански отпадъци и използвано олио.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви през октомври, че е отворена за използването на е-горива и „усъвършенствани биогорива“. „Препоръчваме многотехнологичен подход“, каза Тод Андерсън, технически директор на производителя на горивни системи Phinia, добавяйки, че двигателят с вътрешно горене ще „остане до края на века“.
От друга страна, секторът на електромобилите твърди, че този ход ще подкопае инвестициите и ще изостане още повече от Китай. „Определено ще има ефект“, каза Рик Уилмър, изпълнителен директор на доставчика на зарядна инфраструктура ChargePoint.
Автомобилните компании искат целта за 55% намаление на емисиите от автомобили до 2030 г. да бъде разсрочена за няколко години и да отпадне изискването за 50% намаление при вановете. Германия настоява устойчиви практики като използването на нисковъглеродна стомана да се броят към намаляване на емисиите.
Европейската комисия ще представи и план за увеличаване дела на електромобилите в корпоративните автопаркове, особено служебните автомобили, които съставляват около 60% от новите продажби в Европа. Автоиндустрията иска стимули, като посочва Белгия като пример, където субсидиите са работили, вместо задължителни цели.
Комисията вероятно ще предложи създаването на нова регулаторна категория за малки електромобили, които ще се ползват с по-ниски данъци и допълнителни кредити за постигане на целите за CO₂.
Екологичните организации настояват ЕС да се придържа към целта за 2035 г., като твърдят, че биогоривата са ограничени, не са напълно CO₂-неутрални и доставката им би била прекалено скъпа.
„Европа трябва да остане на курса към електрификация“, каза Уилям Тодс, изпълнителен директор на организацията за чист транспорт T&E. „Ясно е, че електрическото е бъдещето.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.