Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия

Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия

Европа е принудена да рестартира автомобилната си индустрия

Volkswagen, Renault и Stellantis обмислят немислимото. Компаниите проучват нови връзки със заклети конкуренти, за да направят по-евтини електрически превозни средства и да отблъснат екзистенциалните заплахи.

Тъй като китайските съперници и Tesla разкриват конкурентните слабости на най-големите производители на автомобили за масовия пазар в Европа, става ясно, че чувството за неотложност нараства и обичайният досегашен подход е губещ вариант, пише Bloomberg.

Съществува „ясно признание, че в бъдеще компаниите, които не са годни да се изправят пред китайската конкуренция, ще изпаднат в беда“, каза в интервю миналата седмица Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis.

По-рано той заяви, че европейската автомобилна индустрия е изправена пред „кървава баня“, ако не се адаптира.

Подтикнати от забавянето на темпа на внедряване на електрически автомобили, ръководителите на компаниите от сектора обсъждат идеи, вариращи от обединяване на ресурси за разработка до обединяване на бизнеси през европейските граници, за да се конкурират по-добре. Идните месеци са решаващи.

Вместо да изтласкат настрана превозните средства с двигатели с вътрешно горене, продажбите на изцяло електрически автомобили тази година се очаква да растат с най-бавния темп от 2019 г., според BloombergNEF, като неочакваното забавяне на инерцията засилва конкуренцията.

Дори за Tesla забавянето, което доведе до редица намаление на цените, оказва сериозно влияние. Спадът на акциите с 20% тази година изтри около 150 млрд. долара от пазарната капитализация на компанията на Илон Мъск - повече от два пъти пазарната стойност на VW.

Препятствията за сектора включват премахване на стимули от страна на правителствата, компании за отдаване под наем, които се противопоставят на нарастващите разходи за ремонт и потребители, които са все по-разочаровани от политиките за климата и начина, по който се отразяват на джобовете им. Изборите в САЩ и Европа биха могли допълнително да подхранят настроенията срещу електрическите автомобили, точно когато наближава инфлексна точка.

През 2025 г. в Европейския съюз влизат в сила по-строгите правила за емисиите, което означава, че производителите трябва да продават повече електрически коли с батерии или да бъдат изправени пред солидни глоби.

Докато натискът върху европейските производители да продават повече електромобил се увеличава, подкрепяните от държавата производители в Китай навлизат на пазара с модели, които често са по-добри и по-евтини.

Китайският производител BYD ще подчертае своите европейски амбиции, като покаже няколко електрически модела на автомобилното изложение в Женева следващата седмица, включително луксозен SUV, съперничещ на Mercedes-Benz G-Class.

Неуспехът на европейските автомобилни производители да излязат с работещ план Б рискува катаклизъм в индустрия, в която работят около 13 млн. души и която отговаря за около 7% от икономиката на ЕС.

„Похарчихме милиарди като индустрия, за да направим електрическата мобилност възможна“, каза Холгер Клайн, който ръководи доставчика ZF Friedrichshafen, даващ работа на около 165 000 души по целия свят. „Сега въпросът е: Имаме ли правилните параметри?“, добави той.

Изпълнителният директор на Renault Лука де Мео се застъпва за съюз, подобен на обвързването, което създаде европейски производител на самолети Airbus, чрез обединяване на активи в Германия, Франция, Испания и Обединеното кралство.

Изпълнителният директор твърди, че „Airbus на автомобилите“ ще спомогне за споделянето на огромните разходи за изграждане на евтини електромобили, като същевременно им позволи да се възползват от по-голям мащаб.

Интересът към по-широкото споделяне на разходите нарасна в края на миналата година, когато Renault представи концепция за електрически градски автомобил, който ще струва по-малко от 20 000 евро.

Инициативата на Де Мео е вдъхновена от японските автомобили kei. Популярните мини превозни средства, които се произвеждат от няколко компании и се ползват с преференции от регулаторите.

Появяват се различни подходи. Таварес от Stellantis открито обсъжда интерес към сливания и придобивания, докато други са по-фокусирани върху по-малко комплексни сътрудничества.

Де Мео от Renault омаловажи спекулациите за голяма корпоративна комбинация миналата седмица, като каза пред Bloomberg Television, че пъргавината е по-важна от размера. Той потвърди, че разговорите за съвместна EV платформа се провеждат „наляво и надясно“.

„Ние сме много отворени да споделяме такъв вид инвестиции, защото е много трудно да се правят пари с малки коли“, каза де Мео, който преди това е работил за VW, както и за Fiat. „Опитваме се да намерим начин.“

Трусовете в Европа може да се прехвърлят и в САЩ, където General Motors и Ford също намаляват инвестициите в EV и са посочили, че са отворени за партньорства с колеги. Администрацията на президента Джо Байдън обмисля да даде на производителите повече време за преминаване към електрически автомобили, съобщи „Ню Йорк таймс“ през уикенда.

Тъй като те намали инвестиционни планове, традиционните производители на автомобили върнаха повече пари на акционерите, което показва, че липсата на ресурси не е проблемът.

GM, Ford и Stellantis похарчиха общо 22,7 милиарда долара за обратно изкупуване на акции и изплащане на дивиденти миналата година, докато Renault миналата седмица предложи най-голямото си изплащане до акционери от пет години насам.

Това обаче не беше пътят, който ЕС си представяше, когато миналата година одобри планове за ефективно спиране на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.

Има редица причини за влошаване на настроенията в посока електрическите автомобили. Потребителите получиха бъгав софтуер и неочаквано високи оперативни разходи. Поради сложността на поддръжката застраховането на EV струва повече от това на конвенционално превозно средство (два пъти повече в Обединеното кралство). Но достъпността може да е най-голямото препятствие пред купувачите.

Въпреки това се очаква спадът да бъде само временен, тъй като технологията за батериите и инфраструктурата за зареждане се подобряват, според Колин Маккерахър, анализатор в BNEF.

Все пак несъответствието между очакванията и реалността причинява болка. В своя център за електрически автомобили в източногерманския град Цвикау VW съкрати повече от 200 временни работници и отмени смяна на една от поточните си линии.

Разговорите за сътрудничество в областта на електромобилите може да се окажат критични за VW, тъй като автомобилният гигант изпитва затруднения въпреки огромните инвестиции. След дизеловия скандал от 2015 г. най-големият автомобилен производител в Европа изложи може би най-амбициозният EV план в индустрията под ръководството на тогавашния изпълнителен директор Херберт Дис. Но софтуерът с грешки забави ключови електрически модели, което допринесе за отстраняването му през 2022 г.

Неговият наследник Оливер Блуме се оттегли от много от инициативите, включително бракуването на фабрика за 2 млрд. евро в Германия.

Мениджърите казаха на работниците да се подготвят за допълнителни съкращения на разходите тази година.

Освен ако не успеят да възстановят стратегиите си, европейските автомобилни производители рискуват да изостанат още повече, а усилията за спазване на регулаторните правила може да означават даване на повече пари на Tesla за закупуване на кредити за емисии - буквално пари на вятъра.

Може да имат един последен шанс за европейските компании. VW, Stellantis и Renault работят независимо върху модели, струващи 25 000 евро или по-малко, докато Mercedes и BMW планират да пуснат няколко нови електромобила с подобрена технология до средата на десетилетието.

Последната мярка може да бъде призив за повече търговска и регулаторна защита. ЕС трябва да преразгледа плановете си за постепенно премахване на конвенционалните автомобили и производителите вече подготвят координирано лобистко усилие скоро след европейските парламентарни избори през юни, според хора, запознати с въпроса.

Европейската комисия вече проучва до каква степен Китай е подкрепил своята EV индустрия в разследване, което може да доведе до налагането на допълнителни мита още през юли.

Въпреки че отлагането на края на автомобилите с двигатели с вътрешно горене може да предложи отдих, то няма да реши проблемите с конкуренцията, които спъват прехода на Европа към електрическата ера.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ