Гигантите Ford, GM и Stellantis са изправени пред обезсърчаваща втора половина на 2024 г.

Гигантите  Ford, GM и  Stellantis са изправени пред обезсърчаваща втора половина на 2024 г.

Последният път, когато акциите на Ford Motor  спаднаха с повече от 18% за ден, както стана миналата седмица, автомобилната индустрия на САЩ беше на ръба на фалита по време на Голямата рецесия, съобщи CNBC.

Ford, който избегна фалит през 2008-2009 г., е далеч от подобна катастрофа, но свободното падане на акциите, след като компанията не достигна очакванията за печалба на Wall Street, е водещият пример за тежката битка, пред която са изправени автомобилните производители до края на годината.

Пазарът в САЩ – двигател на печалбите за повечето производители на автомобили – се нормализира след години на рекордно високи цени, ниски запаси от автомобили и устойчиво търсене. Запасите, особено за автомобилните производители в Детройт, нарастват, а цените на превозните средства бавно намаляват.
Уолстрийт чака този набор от обстоятелства от известно време, като цикличният характер на автомобилната индустрия предвещава период на спад.

Инвеститорите, които смятат, че автомобилите могат да се представят по-добре от + печалба и обратно изкупуване, трябва да помислят отново. Автомобилните основи може да достигнат своя връх (вижте нарастващи стимули и просрочия). В крайна сметка това може да катализира по-ниски разходи и сливания и придобивания, каза анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас в петък в бележка за инвеститорите.
Коментарите на Джонас дойдоха, след като фирмата понижи рейтинга на GM от наднормено тегло до равно тегло тази седмица, добавяйки, че „автомобилната индустрия остава една от най-предизвикателните индустрии в света по отношение на конкуренция, свръхкапацитет, циклични и секуларни рискове“.
Предизвикателствата в индустрията добавят към индивидуалните проблеми за всеки автомобилен производител, както и несигурността около приемането на изцяло електрически превозни средства, в които автомобилните производители са инвестирали милиарди долари и които до голяма степен остават нерентабилни.
Акциите на Ford изживяха най-лошата си седмица от март 2020 г., като се понижиха с 20% и затвориха в петък на $11,19. GM падна с 8,7% миналата седмица до $44,12. Stellantis падна с 12,6% миналата седмица до $17,66.

GM

За GM инвеститорите се противопоставиха на отдръпването на растежа на бизнеса, намаляването на ръста през втората половина на годината и се страхуваха, че силата на печалбите на автомобилния производител е достигнала своя връх, според анализатори от Уолстрийт.

Продажбата на повече електромобили е една от причините GM, който повиши годишните си финансови насоки два пъти тази година, да очаква втората половина на тази година да се представи по-слабо от първата. Компанията очаква нейните коригирани печалби за второто полугодие да бъдат между 4,7 и 6,7 милиарда долара, или 3,82 и 4,82 долара коригирани на акция. Това се сравнява с 8,3 милиарда долара или 5,68 долара коригирана печалба на акция през първата половина на годината.

Автомобилният производител също така прогнозира спад от 1% до 1,5% в цените на превозните средства, както и 1 милиард долара допълнителни разходи - включително 400 милиона долара допълнителни маркетингови разходи в подкрепа на пускането на автомобили. GM се стреми да увеличи производството на губещи електромобили, тъй като има за цел да направи превозните средства печеливши на база производство или марж на приноса до края на годината.

Анализаторите също имат опасения относно продължаващите загуби на GM в Китай, който в миналото е бил двигател на печалбите на компанията. Китайските операции на автомобилния производител отчетоха капиталова загуба от 104 милиона долара – втората поредна тримесечна загуба на звеното, след като достигна приблизително 20-годишно дъно през 2023 г.

„Ние предприемаме стъпки за намаляване на нашите запаси, привеждане на производството ни в съответствие с търсенето, защита на нашите цени и намаляване на фиксираните разходи. Но е ясно, че стъпките, които предприехме, макар и значителни, не бяха достатъчни“, каза изпълнителният директор на GM Мери Бара по време на разговора за приходите на компанията. „Очакваме останалата част от годината да остане предизвикателна.“

Все още се очаква автомобилният производител да публикува силни резултати през втората половина на годината, да надгради силната си позиция на паричен поток и да извърши обратно изкупуване на акции за милиарди, за да върне парите на инвеститорите.

Ford

Същото не може да се каже едностранно за най-близкия междуградски конкурент на GM - Ford, който се противопостави на обратното изкупуване на акции, вместо това разчитайки на дивидента на компанията, за да възнагради инвеститорите.

Няколко анализатори от Уолстрийт отбелязаха разликата при обратното изкупуване на акции между компаниите, позовавайки се на контрола на гласа на семейството на Форд в борда и специалните акции.

„Като се има предвид повишеният паричен баланс, имаше надежда за специален дивидент или дори обратно изкупуване. Погледнато назад, това вероятно е просто инвеститорски натиск в сравнение с политиката на GM. Но не изглежда, че Ford ще отстъпи от позицията си“, каза анализаторът на UBS Джоузеф Спак в четвъртък в бележка за инвеститорите.

Ford очаква коригираните печалби през втората половина на годината да бъдат между 2 и 3 милиарда долара, спад от 5,5 милиарда долара през първата половина на годината.

Компанията потвърди насоките си за 2024 г., въпреки че достигна огромните 21 цента под коригираните очаквания за печалба на акция за второто тримесечие. Автомобилният производител отчете допълнителни 800 милиона долара неочаквани гаранционни разходи в сравнение с предходното тримесечие.

За да постигне резултатите си през второто полугодие, финансовият директор на Ford Джон Лоулър промени насоките на компанията за последните шест месеца на годината за нейните традиционни операции Ford Blue и търговски Ford Pro. Очакванията за цялата годишна печалба преди данъци и лихви за Ford Pro са в диапазона от $9 милиарда до $10 милиарда, при по-нататъшен растеж и благоприятен продуктов микс. Насоките обаче намаляват за сегмента Ford Blue на компанията до диапазон от 6 до 6,5 милиарда долара, което отразява по-високите гаранционни разходи.

„Ние сме дисциплинирани с капитал и имаме правилното портфолио от продукти и осигуряваме последователно генериране на пари, за да възнаградим нашите акционери“, каза Лоулър пред инвеститорите в сряда. „Неуморно търсим нови начини да направим нашия бизнес по-добър и оставаме фокусирани върху стимулирането на подобрения както в качеството, така и в цената.“

Stellantis

Трансатлантическият автомобилен производител Stellantis вероятно е изправен пред най-предизвикателната втора половина на годината, особено по отношение на операциите си в САЩ.

Говорейки пред медиите, главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес каза, че много от проблемите на фирмата произтичат от нейните операции в САЩ, които по-рано той каза, че са били повлияни от „арогантни грешки“ около нивата на запасите от превозни средства, производствените и търговските стратегии.

Миналата година Stellantis беше единственият голям автомобилен производител в САЩ, който отчете спад в продажбите в сравнение с 2022 г.

През първата половина на тази година продажбите на фирмата в САЩ са намалели с около 16%. Пазарният  дял в Северна Америка е 8,2%, спад от 1,8 процентни пункта.

Въпреки продължаващите проблеми, Stellantis потвърди насоките си за 2024 г. за двуцифрен коригиран марж на оперативния доход, положителен индустриален свободен паричен поток и най-малко 7,7 милиарда евро капиталова възвръщаемост за инвеститорите под формата на дивиденти и обратно изкупуване.

През първата половина на годината коригираният оперативен марж на Stellantis беше 10%. Неговият свободен паричен поток беше отрицателен от 392 милиона евро, а възвръщаемостта на капитала беше 6,65 милиарда евро.

Таварес очаква да успее да постигне тези цели с помощта на пускането на 20 нови модела през тази година, коригирайки проблемите в САЩ и допълнителни намаления на цените за увеличаване на продажбите. Той не изключи и допълнителни съкращения на работни места.
„Това е много трудна индустрия, много труден период и всеки трябва да се бори за представяне“, каза Таварес. „Ще трябва да работим усилено, за да постигнем това представяне.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ