Китайската BYD е напът да изпревари Tesla по производство на електромобили

Китайската BYD  е напът да изпревари Tesla по производство на електромобили

Производителят на електрически автомобили Tesla има китайски съперник в огледалото за обратно виждане. BYD вече изпреварва Tesla по тримесечно производство и е на второ място след американския автомобилен производител по глобални продажби, съобщи BBC.

Акциите на BYD, или Build Your Dreams, скочиха тази седмица, след като компанията заяви, че очаква печалбата за третото тримесечие да се увеличи повече от два пъти в сравнение с миналата година.

Успехът на компанията е и знак за това колко силно се развива китайската автомобилна индустрия - тази година Китай изпревари Япония и стана най-големият износител в света.

Това е светъл лъч в затормозената китайска икономика, която се бори с тежката криза с недвижимите имоти и рекордната безработица.

Но, в по-малко светъл план, напрежението между Пекин и много от страните - не на последно място САЩ и страните от Европейския съюз - които са експортни пазари за неговите електрически превозни средства или електромобили, също нараства. Тъй като светът преминава към нови, по-чисти технологии, това е още един пример за това колко трудно ще бъде за западните държави да се откажат от зависимостта си от китайските стоки.

Как BYD изгради мечтите си

Тя имаше предимство от самото начало: за разлика от производителите на автомобили, които се разшириха, за да създават електрически модели, BYD първоначално беше компания за батерии, която по-късно започна да произвежда автомобили.

Нейният главен изпълнителен директор Уанг Чуанфу, за когото сега се твърди, че струва 18,7 млрд. долара, е роден през 1966 г. в окръг Увей в семейство на фермери в една от най-бедните провинции на Китай. Като тийнейджър г-н Уанг остава сирак и е отгледан от по-големите си брат и сестра.

След като получава дипломи по инженерство и физикохимия на металургията, през 1995 г. заедно с братовчед си основава BYD в Шънджън. Двойката става известна като производители на акумулаторни батерии - използвани в смартфони, лаптопи и друга електроника - които се конкурират с по-скъпия японски внос.

През 2002 г. компанията става публично търгувана. И скоро диверсифицира дейността си, като закупува изпитващия затруднения държавен производител на автомобили - Qinchuan Automobile Company.

Тогава електрическите превозни средства все още бяха в начален стадий на развитие, но властите в Пекин търсеха празнина на пазара, която Китай би могъл да запълни. В началото на 2000 г. те въвеждат субсидии и данъчни облекчения, тъй като правителството дава приоритет на производството на енергия от възобновяеми източници.

За BYD това беше идеалният момент. Батериите, които компанията произвеждаше, на практика бяха двигателите, които щяха да задвижват електромобилите.

Уорън Бъфет купува 10% от акциите на BYD Auto през 2008 г.

През 2008 г. американският инвеститор милиардер Уорън Бъфет купува 10 % дял в BYD Auto, като заявява, че един ден тя ще се превърне в "най-големия играч на световния автомобилен пазар, който неизбежно ще стане електрически".

И той е бил прав. Днес Китай доминира в световното производство на електромобили главно благодарение на BYD. През юни миналата година Пекин предложи данъчни облекчения за електромобили на стойност 72,3 млрд. долара за период от четири години - най-големият стимул в момент, когато продажбите се забавят.

Анализаторите твърдят, че BYD дължи растежа си на първоначалния си бизнес - батериите. Те са сред най-скъпите части на електромобила и собственото им производство спестява на BYD много пари. Конкурентите, включително Tesla, разчитат на външни производители на батерии.

А китайската компания изглежда е хит и извън пазара на електромобили - по-рано тази година тя изпревари германския Volkswagen като най-продаваната марка автомобили в Китай, , припомня BBC..

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ