Рекорден спад в продажбите на нови автомобили в Европа за 2021 г. България с ръст

Рекорден спад в продажбите на нови автомобили в Европа за 2021 г. България с ръст

Рекорден спад в продажбите на нови автомобили в Европа за 2021 г. България с ръст

Продажбите на нови автомобили в Европа са отчели нов рекорден спад през 2021 г. заради здравната криза и недостига на електронни чипове. Това се посочва в данните от автомобилостроителите, публикувани днес и цитирани от Франс прес.  България обаче е сред четирите държави, които правят изключение и отбелязват ръст.

Миналата година в ЕС са били продадени 9,7 милиона превозни средства, което е най-ниският регистриран брой от 1990 г., откогато има налични статистически данни. Продажбите на нови автомобили са били по-малко от 2013 г. и 1993 г., смятани за най-черните години за сектора. 

През декември продажбите са се понижили с 2,4 на сто спрямо година назад, когато Европа беше буквално парализирана от пандемията. Спадът е за шести пореден месец. Този спад е следствие от недостига на полупроводници, който блокира автомобилното производство през цялата година и то най-вече през второто полугодие, обясни в комюнике Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA). 

Миналата година в Европа е била белязана от срива на водещия германски пазар, който е регистрирал един от най-големите спадове от 10,1% на годишна основа или само 2,6 милиона продадени превозни средства. 

Германският автомобилен сектор е отчел устойчиво възстановяване в началото на 2021 г. след една 2020 г., преминала под знака на затваряния на заводи и здравни ограничения. Той обаче много бързо отново се е сблъскал с ограничаващи фактори на световните пазари: недостига на електронни чипове, крайно необходими за сглобяването на автомобилите и логистични проблеми, които са помрачили надеждите за трайно възстановяване. 

Белгия, Нидерландия и Дания също са отчели силен спад, а Франция е останала стабилна (+0,5 на сто), или 1,66 милиона новорегистрирани автомобили, но това равнище е най-ниското и е съизмеримо с отчетеното през 1975 г. 

В Испания, която бе една от най-тежко засегнатите от пандемията страни през 2020 г., продажбите също са останали на най-ниско равнище (+1 на сто). Италия, също много тежко пострадала от Ковид-19, е регистрирала леко възстановяване през 2021 г. (+5,5 на сто). 

Единствените европейски пазари, които отчитат ръст на регистрациите на нови автомобили през декември са България, Хърватия, Латвия и Словения.

Водещите автомобилостроители са отчели спад: продажбите на лидера "Фолксваген" (Volkswagen) са се понижили с 4,8 на сто или 2,4 милиона новорегистрирани автомобили. Основната марка на групата е регистрирала спад от 6,7 на сто, при "Шкода" (Skoda) понижението е било от 9,8 на сто, а при "Ауди" (Audi) продажбите са намалели с 3,3 на сто. Порше" (Porsche) и "Сеат" (Seat) са се възстановили. 

"Стелантис" (Stellantis) е регистрирал спад от 2,1 на сто на годишна основа или 2,1 милиона продадени превозни средства. Групата е ограничила понижението при основните си марки - "Пежо" (Peugeot), "Фиат" (Fiat) и "Ситроен" (Citroen) и е отчела добри продажби при "Джип" (Jeep). 

Групата "Рено" (Renault) е регистрирала спад на продажбите от 10,2 на сто въпреки добрите резултати на по-евтината й марка "Дачия" (Dacia). 

"Хюндай-Киа" (Hyundai-Kia) се държат солидно с растеж на продажбите от 18,4 на сто, който се дължи на гамата от електрически и хибридни автомобили, най-вече високопроходими. "Тойота" (Toyota) е отчела увеличение на продажбите с 9,1 на сто. Асоциацията на европейските автомобилостроители не отчита продажбите на "Тесла" (Tesla). 

При водещите германски автомобилостроители Бе Ем Ве (BMW) е останал стабилен (+1,5 на сто), а "Даймлер4 (Daimler) е отчел спад с 12,4 на сто, дължащ се основно на недостига на чипове. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ