Обещанието на Тръмп да въведе мита може да хвърли в хаос европейските автопроизводители
Обещанието на новоизбрания президент Доналд Тръмп да наложи общи мита върху всички стоки, идващи в САЩ, може да предизвика хаос за европейските производители на автомобили, като засегнатият от кризата автомобилен сектор на Германия се смята за особено уязвим, предаде CNBC.
Говорейки по време на кампанията си в края на септември, Тръмп обяви желанието си да превърне германските автомобилни гиганти в американски автомобилни фирми.
„Искам германските автомобилни компании да станат американски автомобилни компании. Искам да построят заводите си тук“, каза Тръмп в Савана, Джорджия. Той добави, че думата тарифа е „една от най-красивите думи, които съм чувал“ и „музика за ушите ми“.
Оттогава Тръмп обяви планове за въвеждане на нови мита за Китай, Канада и Мексико в едно от първите си действия на поста. Мерките включват допълнително мито от 10% върху всички китайски продукти, идващи в САЩ, и мито от 25% върху всички стоки, идващи от Канада и Мексико.
Европа не беше спомената в първото съобщение за митата на Тръмп, но политиците в ЕС вероятно ще се притесняват, че е само въпрос на време новоизбраният президент да насочи вниманието си към автомобилния сектор на 27-членния блок.
За Германия перспективата за мита на САЩ върху европейските автомобили идва в момент, когато водещите производители на оригинално оборудване (OEM) вече изпитват затруднения.
Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW издадоха предупреждения за печалби през последните месеци, цитирайки икономическата слабост и слабото търсене в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.
Рико Луман, старши секторен икономист за транспорт и логистика в холандската банка ING, каза, че германският автомобилен сектор изглежда значително изложен на тарифните заплахи на Тръмп.
Германия е най-големият европейски износител на леки автомобили за САЩ, като износът на стойност 23 милиарда евро (24,2 милиарда долара) миналата година е според данни, събрани от статистическата агенция Евростат и ING Research. Това представлява 15% от общия износ на Германия за САЩ.
Потенциалното налагане на мита на германските производители на автомобили, каза Луман, следователно би направило лошата ситуация още по-лоша.
„Това е сърцето на производствената индустрия, нали?“ Луман каза пред CNBC чрез видеообаждане. „И така, автомобилната индустрия в крайна сметка е свързана със стоманодобивната промишленост и химическата промишленост, така че цялата верига на доставки е включена тук.“
Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz
Въпреки че някои анализатори избраха да не приемат обещанието на Тръмп да превърне германските автомобилни фирми в американски автомобилни компании за номинална стойност, те предупреждават, че допълнителните тарифи на САЩ ще засилят предизвикателствата, пред които е изправена световната автомобилна индустрия.
„Това беше риторика по време на предизборната кампания, но ще има известен натиск върху вноса, независимо дали това ще бъде чрез тарифа или някакво друго едностранно действие“, каза Майкъл Робинет, изпълнителен директор на автомобилното консултиране в S&P Global Mobility, за CNBC чрез видео разговор.
„Една област, която все още е тревожна за много икономисти, включително и за мен, е фактът, че все още се движим около 4% безработица в Съединените щати, така че опитите да стимулираме много допълнителна работа в САЩ ще да бъде проблематично“, добави той.
Отделно от предложените от Тръмп тарифи за Китай, Канада и Мексико, новоизбраният президент на САЩ обеща да наложи общо мито от 10% или 20% върху всички стоки, влизащи в страната. Остава неясно обаче дали това обещание ще стане политика на САЩ.
„Оценяваме митата, предложени от Тръмп“, каза говорител на Volkswagen пред CNBC по имейл.
Компанията със седалище във Волфсбург заяви, че над 90% от превозните средства, които в момента продава на американския пазар, са произведени в Северна Америка и отговарят на критериите за безмитно третиране съгласно споразумение за свободна търговия между САЩ, Канада и Мексико (USMCA). .
Въпреки това се смята, че предложените от Тръмп тарифи за Канада и Мексико ще сложат край на USMCA.
Междувременно Mercedes Benz заяви, че дава работа на повече от 11 000 души в САЩ, като произвежда предимно леки автомобили и ванове на 12 ключови места. „Очакваме с нетърпение конструктивен диалог с новата администрация в САЩ“, каза говорител пред CNBC.
BMW, които отказаха да коментират перспективите за тарифните заплахи на Тръмп, имат общонационален отпечатък от приблизително 30 места в 12 американски щата, включително най-голямото производствено съоръжение за BMW в света в Спартанбърг, Южна Каролина.
Акциите на Volkswagen и BMW паднаха с около 23% от началото на годината, като Mercedes-Benz Group се понижи с приблизително 13% за същия период от време.
„Просто всички трябва да са готови“
„Тръмп иска повече тарифи, така че всички просто трябва да са готови“, каза Джулия Полисканова, старши директор за превозни средства и веригите за доставка на електронна мобилност в кампанията Transport & Environment.
„Мисля, че е важно Европа да продължи своя собствен курс, независимо дали е по Европейската зелена сделка или по програмата за електрификация. Тръмп рискува да изостане от Америка с много от тези чисти технологии и електромобили, така че това е възможност за Европа всъщност да ускори в същото време“, каза Полисканова.
„Това ще бъде лоша новина в краткосрочен план, например за германските производители на автомобили, но е важно да разберем, че това е светът. И ние просто трябва да направим това, което е най-добро за Европа и европейските индустриални интереси – и това не се забавя“, добави тя.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.