Производителите на електрически автомобили са ударени от високите разходи

Производителите на електрически автомобили са ударени от високите разходи

Всеки път, когато Lucid Group Inc или Rivian Automotive Inc продават електрическа кола, те губят стотици хиляди долари поради огромните разходи за суровини и производство, показват последните им отчети за приходите.

Тримесечните отчети на производителите на електрически превозни средства (EV) от последните две седмици показват, че те се борят да постигнат целите за доставка и бързо изразходват оборотни средства, предава Ройтерс

Приходите на Lucid (американски производител на електрически превозни средства) скочиха до 492,5 милиона долара през тримесечието юли-септември от 3,3 милиона долара година по-рано, а загубите се увеличиха, тъй като клиентите анулираха поръчки, страхувайки се от дългото време за чакане.

Компанията, която стана публична преди малко повече от година и е подкрепена от Публичния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия, отчете свиване на пазарната си стойност с две трети тази година до около 20 милиарда долара от 95 милиарда долара на върха си през ноември 2021 г. От фирмата заявиха, че има достатъчно пари, за да се поддържа поне през четвъртото тримесечие на следващата година и се стремят да наберат около 1,5 милиарда долара чрез продажба на акции. 

Листваният в САЩ британски производител на електрически превозни средства Arrival SA предупреди миналата седмица, че може да няма достатъчно средства, за да поддържа бизнеса си към края на следващата година и ще трябва да съкрати работни места. Все още не е започнало масово производство.

"Трудно е, ние сме там всеки ден, всяка вечер, работим върху технологиите, превозните средства, а също и върху набирането на капитал", обясни в петък пред Ройтерс Авинаш Ругубур, президент на британската Arrival SA. 

Canoo Inc заяви през май, че има "съществени съмнения" относно оставането на действащо предприятие. В края на септември имаше 6,8 милиона долара в брой и еквиваленти, което е рязък спад от 415 милиона долара от година по-рано.

Много стартиращи фирми за електромобили записаха огромни загуби през септемврийското тримесечие и предупредиха, че високите разходи ще останат поради нарастващата инфлация и глобалната криза на веригата за доставки. Само година по-рано няколко компании листнаха акциите си на високи цени, привлечени от успеха на Tesla, сега най-скъпият производител на автомобили в света.

Tesla преживя това, което нейният шеф Илон Мъск тогава нарече "производствен ад", преодолявайки затрудненията в доставките със сделки за батерии с ключови доставчици и увеличавайки производството за хитовия Model 3. Компанията обаче се сблъска с тези предизвикателства в друго време, когато беше почти единственият чист производител на електромобили и конкуренцията от автомобилни производители, включително General Motors и Volkswagen, беше все още в зародиш. През последното тримесечие Tesla отчете печалба от 3,3 милиарда долара.

Анализатори казаха, че тези компании трябва да намерят начини да спестят пари, ако искат да надживеят лошата икономика. Фирмите са възприели различни подходи.

Rivian (американски производител на електрически превозни средства) прехвърля повече доставки на автомобили в Съединените щати към железопътен товарен транспорт, докато Lucid обмисля това като опция.

Lordstown Motors (американски производител на електрически превозни средства), която издаде известие за действащо предприятие миналата година, довело до напускането на нейните висши шефове, намали производството.

Производителят на камиони продаде една пета от бизнеса си на технологичния гигант Foxconn този месец. Миналата година той продаде завода си в Охайо на тайванската фирма - сделка, наложена от необходимостта от средства, за да започне производството на своите пикапи Endurance.

Все пак по-високата производителност в крайна сметка ще намали цената на автомобил и ограничаването на производството може да застраши пътя към рентабилността, посочват анализатори.

Някои от тези компании са в по-добра позиция да оцелеят.

Rivian, подкрепяна от Amazon.com и Ford Motor, имаше 13,8 милиарда долара в брой в края на септември. Освен това има договор за доставка на 100 000 електрически микробуса за доставка на Amazon. Но себестойността на продадените стоки е била около 220 000 долара на кола спрямо средна продажна цена от 81 000 долара през тримесечието, изчислява CFRA.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ