Защо трябва да се сменя охлаждащата течност навреме

Защо трябва да се сменя охлаждащата течност навреме

Защо трябва да се сменя охлаждащата течност навреме

Качественият антифриз, както и моторното масло и горивото са от съществено значение за работата на всеки двигател с вътрешно горене. Поради високите температури, които се генерират при изгаряне на горивото в горивните камери е необходимо добро охлаждане на двигателя. Това се постига с охладителната система на автомобила, където основна роля играе охлаждащата течност, съставена от антифриз и вода.

Във всеки магазин за авточасти на Avto.BIM.BG се предлагат всички видове антифриз и готови за употреба течности на водещи производители. За правилния избор на антифриз ще ви помогнат консултантите на място в магазина или по телефона, както и онлайн на www.avto.bim.bg.

Защо се използва антифриз и какво представлява?

Антифризът е оцветена течност, която се разрежда с вода. За производството му се използва етилен гликол или пропилен гликол,  които понижават точката на замръзване на водата и повишават точката на кипене. Това не позволява на охлаждащата течност в двигателя да замръзва при ниски температури и да кипи при прегряване.

Освен това се използват добавки: нитрати, азоли, борати и силикати за предотвратяване на окисление и корозия в охладителната система и двигателя.

Често не се прави разлика между антифриз и охлаждаща течност. А тя е в това, че антифризът е концентрат, който трябва да се разреди с вода преди употреба. Той е част от течността.  Охлаждащата течност е вече разредения концентрат, готов за употреба. Съотношението на разреждане е показано на опаковката на продукта. Обикновено е едно към едно или 50% антифриз и 50% вода.

На пазара се предлагат и готови за употреба течности, които са разредени предварително.

Използването на антифриз в охлаждащата течност има само предимства за автомобилите и те се изразяват в:

  • Предотвратява замръзване на охлаждащата течност при ниски температури и така предпазва двигателя и охладителната система от повреди.
  • Не позволява кипене на охлаждащата течност при прегряване и изпарение при високи температури.
  • Смазва елементите на двигателя и охладителната система, което намалява триенето и удължава живота им.
  • Предпазва от корозия и разрушаване на охладителната система и двигателя.

Важно е охлаждащата течност в автомобила да се проверява поне два пъти в годината и да се сменя навреме, за да е качествена и ефективна. Периодично трябва да се проверява нивото в резервоара за охлаждаща течност и при необходимост да се долива антифриз. Нивото трябва да е в посочените граници, за да има добро охлаждане.

Видове антифриз и кой е подходящ за вашата кола?

Съставът на антифриза на различните производители е различен, както и оцветяването му. Антифриз от един цвят, но на различни производители може да е различен по състав и свойства. Затова търсене на антифриз по цвят като например: червен антифриз, зелен, жълт или розов е напълно погрешно. Но има спецификация на VAG, по която в зависимост от добавките се класифицират на: G11, антифриз G12, G12+, G12++, G12+++ и G13.

  • G 11 – така се обозначава антифриз с неорганични киселини IAT  (Inorganic Acid Technology). Характерен за по-старите автомобили. Използват се неорганични добавки като: силикати, фосфати, амини и нитрити. Необходима е по-честа смяна от другите антифризи, защото губи свойствата си по-бързо.
  • G12 – добавките са органични киселини OAT (Organic Acid Technology). Те създават защитен филм върху застрашените от корозия участъци.
  • G12+, G12++ и G12+++ са антифризи с хибридни органични киселини HOAT  (Hybrid Organic Acid Technology). Най-използвани в новите автомобили.
  • G13 – лобриден антифриз SOAT (Silicate Organic Acid Technology) или Lobrid coolants. Той най-дълго запазва свойствата си, защото неорганичните бързоизносващи се добавки са сведени до минимум.

Освен това на етикета на опаковката често са изписани и други характеристики като:

  • Long Life Coolant (LLC) или Extended Life Coolant (XLC) са обозначение за  антифриз, които запазва свойствата си по-дълго.
  • Silicate Nitrite Free (SNF), Silicate Free (SF) или Nitrite Free (NF)  - за антифризи без неорганични добавки.

Какъв антифриз да изберете зависи от предписанията на завода производител. В инструкцията за експлоатация е посочено какъв вид е подходящ за конкретната марка и модел автомобил. Изборът на неподходящ продукт може да доведе до неизправности в охладителната система и двигателя.

Снимка: Pexels

Защо антифриза трябва да се сменя навреме?

В процеса на експлоатация, охлаждащата течност губи свойствата си. Това може да причини корозия и повреди в системата. Също така се натрупват утайки и други частици в радиатора и тръбопроводите. Това затруднява циркулирането на течността и охлаждането. Прегряването води до сериозни неизправности и нанася значителни щети на двигателя.

Кога и как се сменя антифриз?

Кога да смените охлаждащата течност, както и какъв антифриз да изберете зависи от изискванията на производителя на автомобила, посочени в инструкцията за експлоатация. Средно това е на около 50 000 километра и не по-късно от три години. Зависи и от вида на използвания антифриз. Но освен по предписание, смяната се налага и при:

  • Промяна в цвета на охлаждащата течност от първоначалния. Ако течността е мътна и с ръждивокафяв цвят тя трябва да се смени, защото това говори за наличие на корозия в системата.
  • Когато антифризът е много разреден с вода и точката на замръзване е висока, то е по-добре да се смени изцяло.
  • При теч от охладителната система и след отстраняването му е добре да се налее нова охлаждаща течност.

Дали сами ще смените охлаждащата течност или ще използвате услугите на специалист, важно е след източването и да направите промивка с вода на системата и след това да налеете новата. Така ще се премахнат всички утайки и отлагания по радиатора и тръбопроводите.

Добре е при промиването на системата да се използва миеща добавка към водата. Когато има корозия в системата, промивката се извършва с два препарата. Първо се отстраняват утайките и отлаганията с миещ препарат, а след това се използва добавка за неутрализиране и запечатване на корозията.

Никога не смесвайте различни видове антифриз и дори антифриз на различни производители с еднаква класификация. Това в повечето случаи влошава свойствата на охлаждащата течност и дори може да нанесе преки вреди на системата като: разлагане на уплътненията и запушване на отделни части от нея.

Задължително при смяна на антифриз закупувайте малко повече, за да има за доливане в казанчето, когато е необходимо.

Важно е да знаете, че охладителната система на автомобила ви е под налягане и натрупва много топлина. Затова никога не отваряйте капачката на казанчето, когато двигателят и радиаторът са горещи. Особено ако колата прегрява. Това може да доведе до сериозни изгаряния.

От работата на охладителната система зависи състоянието и ефективността на двигателя и автомобила ви като цяло. Затова е от особено значение охлаждащата течност да е качествена и да отговаря на изискванията за експлоатация.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ