Защо трябва да се сменя охлаждащата течност навреме

Защо трябва да се сменя охлаждащата течност навреме

Качественият антифриз, както и моторното масло и горивото са от съществено значение за работата на всеки двигател с вътрешно горене. Поради високите температури, които се генерират при изгаряне на горивото в горивните камери е необходимо добро охлаждане на двигателя. Това се постига с охладителната система на автомобила, където основна роля играе охлаждащата течност, съставена от антифриз и вода.

Във всеки магазин за авточасти на Avto.BIM.BG се предлагат всички видове антифриз и готови за употреба течности на водещи производители. За правилния избор на антифриз ще ви помогнат консултантите на място в магазина или по телефона, както и онлайн на www.avto.bim.bg.

Защо се използва антифриз и какво представлява?

Антифризът е оцветена течност, която се разрежда с вода. За производството му се използва етилен гликол или пропилен гликол,  които понижават точката на замръзване на водата и повишават точката на кипене. Това не позволява на охлаждащата течност в двигателя да замръзва при ниски температури и да кипи при прегряване.

Освен това се използват добавки: нитрати, азоли, борати и силикати за предотвратяване на окисление и корозия в охладителната система и двигателя.

Често не се прави разлика между антифриз и охлаждаща течност. А тя е в това, че антифризът е концентрат, който трябва да се разреди с вода преди употреба. Той е част от течността.  Охлаждащата течност е вече разредения концентрат, готов за употреба. Съотношението на разреждане е показано на опаковката на продукта. Обикновено е едно към едно или 50% антифриз и 50% вода.

На пазара се предлагат и готови за употреба течности, които са разредени предварително.

Използването на антифриз в охлаждащата течност има само предимства за автомобилите и те се изразяват в:

  • Предотвратява замръзване на охлаждащата течност при ниски температури и така предпазва двигателя и охладителната система от повреди.
  • Не позволява кипене на охлаждащата течност при прегряване и изпарение при високи температури.
  • Смазва елементите на двигателя и охладителната система, което намалява триенето и удължава живота им.
  • Предпазва от корозия и разрушаване на охладителната система и двигателя.

Важно е охлаждащата течност в автомобила да се проверява поне два пъти в годината и да се сменя навреме, за да е качествена и ефективна. Периодично трябва да се проверява нивото в резервоара за охлаждаща течност и при необходимост да се долива антифриз. Нивото трябва да е в посочените граници, за да има добро охлаждане.

Видове антифриз и кой е подходящ за вашата кола?

Съставът на антифриза на различните производители е различен, както и оцветяването му. Антифриз от един цвят, но на различни производители може да е различен по състав и свойства. Затова търсене на антифриз по цвят като например: червен антифриз, зелен, жълт или розов е напълно погрешно. Но има спецификация на VAG, по която в зависимост от добавките се класифицират на: G11, антифриз G12, G12+, G12++, G12+++ и G13.

  • G 11 – така се обозначава антифриз с неорганични киселини IAT  (Inorganic Acid Technology). Характерен за по-старите автомобили. Използват се неорганични добавки като: силикати, фосфати, амини и нитрити. Необходима е по-честа смяна от другите антифризи, защото губи свойствата си по-бързо.
  • G12 – добавките са органични киселини OAT (Organic Acid Technology). Те създават защитен филм върху застрашените от корозия участъци.
  • G12+, G12++ и G12+++ са антифризи с хибридни органични киселини HOAT  (Hybrid Organic Acid Technology). Най-използвани в новите автомобили.
  • G13 – лобриден антифриз SOAT (Silicate Organic Acid Technology) или Lobrid coolants. Той най-дълго запазва свойствата си, защото неорганичните бързоизносващи се добавки са сведени до минимум.

Освен това на етикета на опаковката често са изписани и други характеристики като:

  • Long Life Coolant (LLC) или Extended Life Coolant (XLC) са обозначение за  антифриз, които запазва свойствата си по-дълго.
  • Silicate Nitrite Free (SNF), Silicate Free (SF) или Nitrite Free (NF)  - за антифризи без неорганични добавки.

Какъв антифриз да изберете зависи от предписанията на завода производител. В инструкцията за експлоатация е посочено какъв вид е подходящ за конкретната марка и модел автомобил. Изборът на неподходящ продукт може да доведе до неизправности в охладителната система и двигателя.

Снимка: Pexels

Защо антифриза трябва да се сменя навреме?

В процеса на експлоатация, охлаждащата течност губи свойствата си. Това може да причини корозия и повреди в системата. Също така се натрупват утайки и други частици в радиатора и тръбопроводите. Това затруднява циркулирането на течността и охлаждането. Прегряването води до сериозни неизправности и нанася значителни щети на двигателя.

Кога и как се сменя антифриз?

Кога да смените охлаждащата течност, както и какъв антифриз да изберете зависи от изискванията на производителя на автомобила, посочени в инструкцията за експлоатация. Средно това е на около 50 000 километра и не по-късно от три години. Зависи и от вида на използвания антифриз. Но освен по предписание, смяната се налага и при:

  • Промяна в цвета на охлаждащата течност от първоначалния. Ако течността е мътна и с ръждивокафяв цвят тя трябва да се смени, защото това говори за наличие на корозия в системата.
  • Когато антифризът е много разреден с вода и точката на замръзване е висока, то е по-добре да се смени изцяло.
  • При теч от охладителната система и след отстраняването му е добре да се налее нова охлаждаща течност.

Дали сами ще смените охлаждащата течност или ще използвате услугите на специалист, важно е след източването и да направите промивка с вода на системата и след това да налеете новата. Така ще се премахнат всички утайки и отлагания по радиатора и тръбопроводите.

Добре е при промиването на системата да се използва миеща добавка към водата. Когато има корозия в системата, промивката се извършва с два препарата. Първо се отстраняват утайките и отлаганията с миещ препарат, а след това се използва добавка за неутрализиране и запечатване на корозията.

Никога не смесвайте различни видове антифриз и дори антифриз на различни производители с еднаква класификация. Това в повечето случаи влошава свойствата на охлаждащата течност и дори може да нанесе преки вреди на системата като: разлагане на уплътненията и запушване на отделни части от нея.

Задължително при смяна на антифриз закупувайте малко повече, за да има за доливане в казанчето, когато е необходимо.

Важно е да знаете, че охладителната система на автомобила ви е под налягане и натрупва много топлина. Затова никога не отваряйте капачката на казанчето, когато двигателят и радиаторът са горещи. Особено ако колата прегрява. Това може да доведе до сериозни изгаряния.

От работата на охладителната система зависи състоянието и ефективността на двигателя и автомобила ви като цяло. Затова е от особено значение охлаждащата течност да е качествена и да отговаря на изискванията за експлоатация.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Имейлът не е мъртъв — но вашата стратегия може би е. Ето как да я съживите
Тази нощ преминаваме към зимно часово време
Тръмп: Китай може да помогне на САЩ в отношенията с Русия
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
Започва плановият годишен ремонт на шести блок на АЕЦ "Козлодуй"
Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
На фокус следващите седем дни: Избори в Аржентина, отчети от „Великолепната седморка" и заседания на Фед и ЕЦБ
Как успешните лидери се изправят на крака след провал