България е на първо място в Европа по интерес към дигиталните банкови решения
Алианц Банк ускорява дигитализацията на все по-широк спектър от банковите услуги, а в партньорство с Mastercard планира въвеждането на нови услуги, свързани с картовите разплащания, казва Ива Драганова, главен директор „Банкиране на дребно“ в „Алианц Банк България“
- Как епидемията промени потребителското поведение?
- Ефектите от пандемията са разнопосочни и видими във всяка сфера от живота ни – от социални до чисто икономически. Тепърва предстои да станем свидетели на преструктурирането на цели индустрии и промени в бизнес моделите в някои сектори.
В потребителското поведение има по-осезаем практичен подход, който се изразява в известно свиване на потреблението. През периода на първия т.нар. локдаун (март – май) обемите на покупките, направени с банкови карти на наши клиенти, се свиха с близо 15%. Намаля и търсенето на потребителски кредити за посрещане на краткосрочни нужди. Подобна тенденция наблюдаваме и през последните седмици вследствие на изострянето на епидемичната обстановка в страната.
- Какво се случва по отношение на по-дългосрочните инвестиции?
- При тях – като покупка на недвижим имот например – се усещаше известно задържане и отлагане на вземането на решение. Но в края на лятото обемът на ипотечните кредити бързо се възстанови до нива дори над средното за миналата година. Наблюдаваме специфично търсене от страна на потребителите за финансиране на покупка или строителство на къщи и имоти извън големите градове или в затворени комплекси.
- Какви са тенденциите при електронното банкиране?
- По-различният начин на общуване и необходимостта от социална дистанция провокираха и най-големите скептици да се възползват от удобствата на електронното банкиране. Банките все още има какво да наваксват в тази посока и дигитализацията на все по-широк спектър от банковите услуги е сред приоритетите ни.
Хората са все по-активни и в онлайн пазаруването. Това е трайна тенденция през последните години, на която пандемията даде допълнителен тласък. Наскоро Mastercard публикуваха проучване сред потребителите в 12 европейски държави, според което България е на първо място в Европа с 62% по интерес на потребителите към дигитални банкови решения, които улесняват финансовите операции и ги правят по-сигурни. А 45% от българите посочват, че сега извършват по-често дигитални разплащания от преди пандемията. Данните са достатъчно красноречиви за промените в потребителското поведение.
- Рекордно ниските лихвени проценти колко дълго ще се задържат?
- Този въпрос няма еднозначен отговор. Много са факторите, които влияят върху цената на кредитирането. Лихвите наистина са на рекордно ниски нива. За тази ситуация имаше ясни икономически предпоставки през последните години – свръхликвидна банкова система, нулеви, дори отрицателни лихви по депозитите, стабилна макро- и микроикономическа среда, силна конкуренция между кредиторите и т.н. Те създаваха сигурност и потребителско търсене. Но част от тези фактори вече не са налице, а други очакваме да се променят в средносрочен план.
Анализаторите дадоха прогнози за покачване на лихвите още в началото на лятото, но това не се случи. Доста бързо голяма част от бизнеса успя да се възстанови изцяло или частично и не се наблюдаваха сериозни негативни ефекти върху икономиката. Сега с втората вълна на пандемията и наложените ограничения очакваме възстановяването да е по-трудно, а в някои сектори може да отнеме години. Всичко зависи от това колко дълго ще продължи пандемията, какви мерки за справяне и подпомагане ще приложи държавата и доколко бизнесът ще успее да се адаптира. Важна е също и монетарната политика на централните банки.
Логично е да започне плавно покачване на лихвените нива, но хоризонтът е далечен, не по-рано от края на първото полугодие на следващата година. Очакванията са за свиване на БВП в световен мащаб с над 4% включително за всяка от страните в еврозоната. Влошаването на макроикономическата среда неминуемо ще повлияе върху платежоспособността и рисковия профил на бъдещите кредитоискатели, което рефлектира в повишение на рисковата премия по кредитите. Очаква се и увеличение на необслужваните заеми, което също може да допринесе за по-високи лихви по новите кредити.
- Какви проекти ще кредитирате с приоритет?
- „Алианц Банк България“ е сред водещите банки на пазара в жилищното кредитиране и нашата амбиция е да продължим да бъдем предпочитан партньор за клиентите при осъществяване на техните планове. Определено за нас това ще бъде на фокус и следващата година.
- Как развивате стратегията на банката, за да отговорите на новите икономически реалности?
- Ускорихме реализацията на вече стартирали проекти, свързани с дигитализация и въвеждане на нови електронни услуги. Текущите промени в потребителските нагласи затвърдиха разбирането ни, че трябва да насочим усилията си за осигуряване на допълнителни възможности за дистанционно банкиране. За всички банки този преход не е лесен. Инвестициите за дигитализация са сериозни, а това трябва да се случи във време на намаляващи приходи.
През 2021 година Алианц Банк ще предостави на своите клиенти редица новости – клиентски портал, чрез който ще може да се кандидатства за кредити онлайн, изцяло нова платформа за електронно банкиране с разширен спектър от услуги, цялостна подмяна на банкоматите с нови модерни устройства. Планираме заедно с Mastercard и въвеждането на редица нови услуги, свързани с картовите разплащания.
- Какво наложи миграцията на дебитните и кредитните ви карти към Mastercard?
- В средата на тази година сключихме стратегическо партньорство с Mastercard, с което обединяваме усилия и ноу-хау за разработка на продукти и услуги, които имат добавена стойност за нашите клиенти. Решението ни да издаваме банкови карти само под един бранд е по-скоро рационално.
Факт е, че всички международни картови организации осигуряват приблизително еднаква глобална мрежа, подчиняват се на еднакви регулации и работят за въвеждането на сходни иновации и технологични решения. Детайлите, които отличават една банкова карта от друга, се предоставят от банката издател в партньорство със съответната международна картова организация. Клиентите много рядко изразяват предпочитания по отношение на бранда, по-скоро проявяват интерес към ценовите условия, удобството, сигурността, допълнителните ползи и предимства, които очакват да получат.
- Какви ползи за клиентите носи това партньорство?
- Очакваният резултат е възможността да предложим на клиентите си първокласна услуга, иновативни технологични решения при разплащанията, сериозен набор от допълнителни услуги и специални търговски предложения, които да направят картите на Алианц Банк първи избор при пазаруване. Искаме да добавим повече стойност, а защо не и емоция към ежедневните плащания с карта. Mastercard имат редица партньорства с търговци в България и по целия свят, които предоставят отстъпки, организират съвместни промоционални кампании и специални инициативи за картодържателите. Платформата Priceless, която компанията развива, осигурява възможности за безценни преживявания за клиентите, когато пътуват, пазаруват или участват в избрана кауза или инициатива. През ноември стартирахме първата ни съвместна промоционална кампания с Mastercard, с която откриваме сезона на подаръците. Кампанията е с продължителност 4 месеца и с нея ще зарадваме стотици наши клиенти с атрактивни награди – телевизори, таблети, както и парични награди. Основната ни цел е да поощрим клиентите, които редовно ползват своята карта, както и да мотивираме тези, които все още предпочитат да плащат в брой, да ползват картите си за всички свои ежедневни покупки.
Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 12/20 г. на сп. "Мениджър"
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.