Играта се променя. Идва ново поколение банкери

Играта се променя. Идва ново поколение банкери

Финансите ще стават все повече преживяване, „вградено“ в друг процес, отколкото самостоятелна нужда, казва Питър Барон. През 2021 г. TBI ще разшири обхвата на мобилно си приложение, за да може всеки българин да го ползва активно

- Как 2020 г. промени визията ви за TBI Bank?

Пандемията не само не промени визията ни, а дори ускори плановете ни поне в две посоки. Първо, от доста време обсъждахме да възприемем модел на работа от вкъщи, към който по принцип банките са по-затворени. През годините обаче екипът на TBI изгради много гъвкав начин на мислене. Затова, когато през март преминахме към работа от вкъщи, бяхме психологически готови и процесът беше гладък. Ще продължим да използваме този модел и в бъдеще. Вече освободихме някои от административните офиси, които използвахме преди година. Разбира се, щеше да е много трудно през последните месеци да бъдем толкова ефективни, ако не бяхме изградили много силни взаимоотношения помежду си. Ние сме обединени в нашите цели и визията за компанията и това помага изключително много.

Другият основен фактор е скоростта, с която протича дигитализацията. Това е макротенденция – плановете на бизнеса за следващите 10 години сега трябва да се случат в рамките на 3 до 5. Поведението на клиентите през 2020 г. се промени и новият стандарт в банкирането е самообслужването. Клиентите, които са започнали да използват дигитални канали, няма да се върнат в клоновете. В това отношение също бяхме готови да отговорим на търсенето и видяхме огромен ръст в онлайн продажбите. Ще ви дам пример: размерът на предоставените от нас стокови кредити онлайн през ноември 2020 г. съответства на размера им за цялата 2018 г.

- Какво бихте посъветвали компаниите, които едва през 2020 г. са започнали да се дигитализират?

- Задачата им е доста сложна. Важно е да се разглеждат пазарите, които са по-напреднали в дигитално отношение, и техният опит да се използва като потенциал за растеж. В крайна сметка не изпращаме хора на Луната или Марс – просто трябва да прилагаме най-добрите глобални идеи на местния си пазар. Това правим ние от TBI Bank. Откриваме най-добрите практики и ги предлагаме на нашите клиенти в България и Румъния. Но не ме разбирайте погрешно – не можете просто да копирате дадена услуга или решение. Има много неща, които може да научите тук и там и да използвате тези уроци, но това е вашият път и никой няма да го извърви вместо вас. Екипът трябва да бъде отворен за нови идеи. Понякога те няма да сработят и това е напълно окей, но се опитайте да се „провалите бързо“, както казват в Силициевата долина.

- Какви са предизвикателствата пред сектора и техните решения?

- Банките влизат в периферията на веригата на стойността. Всяка банка днес трябва да преосмисли своята роля в бъдеще, защото начинът на работа на сектора от последните 100–200 години вече не е валиден. Играта се променя. И основната промяна е, че потребителите преминават към дигиталните канали. Създаването на продукти, които да отговарят на новите нужди на клиентите, изисква ново поколение банкери. Ние изградихме екип, за когото фокусът върху клиентите е част от неговото ДНК – от дизайна на продукта през неговата правна основа до начина, по който се комуникира към крайния потребител. Създадохме инфраструктура, която улеснява вземането на решения, базирани на данни. По този начин нашите продукти постоянно се развиват въз основа на информацията, която получаваме от и за клиентите. Комбинацията от силен екип и технологии е тайната – правилните хора използват иновациите, за да изпробват постоянно нови продукти, да виждат как работят, да ги подобряват и така да създават безкраен цикъл на генериране на идеи и експерименти. Ето защо за нас в TBI едно от най-големите предизвикателства за бъдещето е да продължим да привличаме най-добрите експерти на пазара, защото именно те правят разликата.

- Българските потребители познават TBI Bank с продуктите ви в потребителското финансиране и конкурентните лихвени проценти по депозити. Как ще се развивате в бъдеще?

- Превръщаме се във финтех банка. Непрекъснато се променяме, търсим нови възможности, но потребителското кредитиране и депозитите остават в основата на нашата работа. С помощта на дигиталните канали улесняваме още повече достъпа до средства на нашите клиенти – физически лица и бизнеси. През 2021 г. ще разширим обхвата на нашето мобилно приложение и ще позволим на всеки българин да го ползва активно. Чрез биометрична идентификация клиентите бързо ще могат да получат IBAN, нашата безплатна NEON карта, която няма никакви такси, както и предварително одобрен лимит от средства, директно чрез приложението. Няма да забравим и нашите партньори от търговската мрежа, на които помагаме да продават повече.

- Каква е вашата визия за развитието на финтех и банковата индустрия и на TBI Bank?

- Финтех и дигитализацията променят банковия сектор и го правят по-достъпен за потребителите. Моята визия е, че финансите като цяло ще стават все повече преживяване, „вградено“ в друг процес, отколкото самостоятелна нужда. Глобалният бум на стоковото кредитиране е добър пример за това. Що се отнася до TBI, след 5 години искаме да бъдем лидер в потребителското финансиране в Югоизточна Европа. Чрез разработването на екосистема за електронна търговия за нашите търговски партньори ние искаме да им помогнем да продават повече. За нашите общи клиенти това ще означава, че с TBI ще могат да съчетават пазаруването с ежедневното банкиране по много естествен и лек начин. Превръщайки финансите от стресиращо в приятно преживяване, нашите клиенти ще имат повече време за нещата, които харесват и им доставят удоволствие. А ние като TBI просто ще стоим на заден план и ще им помагаме да бъдат успешни и щастливи.

Алек Вучков. Текстът е публикуван в бр. 01/2021 на сп. "Мениджър", който е на пазара

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ