Черни дни за авиацията, компаниите в сектора търсят държавна подкрепа

Черни дни за авиацията, компаниите в сектора търсят държавна подкрепа

Кабинетите на Австралия и Тайван се присъединиха към постоянно растящият списък на правителства, предлагащи финансова помощ на авиокомпаниите, тежко заразени от пандемията от короанвирус, пише Ройтерс.

Заедно със сектора на ресторантьорството и хотелиерството, този на авиопревозвачите и авиопроизводителите е най-силно засегнатият от по-строгия граничен контрол и ниското търсене на пътувания.

Американските авиолинии поискаха от Вашингтон пакет от 50 млрд. долара под формата на субсидии и заеми, плюс данъчни облекчения за още десетки млрд. долари, като се очаква днес ръководителите на водещите компании в сектора да проведат разговор с американският президент Доналд Тръмп.

Американският гигант в самолетостроенето Boeing поиска дъpжaвaтa финaнcoвa пoмoщ oт пoнe $60 милиapдa в пoдĸpeпa нa цялaтa aepoĸocмичecĸa индycтpия в страната, под формата на достъп до ликвидност и държавно гарантирани заеми.

Европейският авиогигант Airbus също сигнализира, че може да има нужда от държавна подкрепа, ако кризата с коронавируса продължи няколко месеца, твърдят източници на Ройтерс.

Австралийското правителство обяви, че ще отмени данъците върху вътрешния въздушен трафик на авиолиниите и че ще възстанови платени данъци в сектора на обща стойност 715 млн. австралийски долара (430 млн. щатски долара). От правителството на страната също така посъветваха всички австралийски граждани да не пътуват в чужбина.

Тайванската Служба за гражданска авиация заяви вчера, че авиолиниите на страната ще могат да кандидатстват за субсидии и заеми със задна дата до 15 януари.

Швеция и Дания съобщиха обявиха вчера, че ще осигурят държавно гарантирани заеми на стойност 300 млн. долара за Скандинавската авиокомпания SAS.

Пандемията от коронавирус е изтрила 41%, или 157 млрд. долара, от стойността на 116-те публично търгувани компании в света, като много от тях „горят пари“ толкова бързо, че вече разполагат с достатъчно средства, който могат да покрият разходите им за по-малко от два месеца, сочи анализ на Ройтерс.

Международна асоциация за въздушен транспорт(IATA), казва, че компаниите от сектора може да имат нужда от общо 200 млрд. долара държавна помощ в световен мащаб, за да се справят с кризата.

Вчера американският президент Донадл Тръмп заяви, че администрацията му обмисля налагане на ограничения на пътуванията в рамките на страната, решение, което би струва още по-скъпо на местните авиолинии.

„Може да спрем пътуванията в страната. Надяваме се, че няма да има нужда от това. Това е много голяма стъпка“, заяви Тръмп.

Очаква се броят на самолетните пътници в световен мащаб да падне с 30% през тази година, като възстановяване на сектора се очаква най-рано през 2022 г. или 2023 г., казват от S&P Global Ratings.
„С риск да звуча като алармист, авиационната индустрия е на ръба на колапса, тъй като все повече правителства по света поставят под карантина големи части от своето население и затварят границите си“, казва анализаторът на Cowen Хелен Бекър.

Съкращенията стават все по-дълбоки, търсенето продължава да пада

Ситуацията за авиокомпаниите се влоши още повече тази седмица, след като правителствата на редица страни затегнаха още повече контрола върху пътиванията.

Американската United Airlines съобщи, че ще намали предлаганите полети с 60% през април, като при международните полети свиването на капацитета ще бъде с 85%.

Днес новозеландската Air New Zealand прекрати търгуването на акциите си на борсата за още два дни, за да анализира финансовите последици от обявените в понеделник съкращения на оперативния капацитет. Главният изпълнителен директор на компанията Грег Форан заяви, че около 30% от 12 500-те служители на компанията няма да й бъдат нужни, като поясни, че на работниците първо ще бъде предложен неплатен отпуск, преди да се стигне до същински съкращения.

Qatar Airways вече съкрати около 200 свои служители, всички граждани на Филипините.

Международно летище Окланд, Нова Зеландия, съобщи в понеделник, че броят на международните пътници е намалял с 44% в сравнение с година по-рано.

Австралийският авиопревозвач Qantas съобщи във вторник, че планира да ограничи капацитета си за международни полети с 90%, докато Virgin Australia обяви, че ще спре всички международни полети от 30 март до 14 юни и ще намали на с 50% вътрешните полети.

Singapore Airlines планира да намали капацитета си наполовина до края на Април с възможност за допълнителни съкращения при по-продължителен период на неблагоприятна обстановка.

„Не се заблуждавайте, очакваме влошаването на ситуацията да се ускори“, заяви главният изпълнителен директор на Singapore Airlines Го Чун Фонг.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ