И младите все още предпочитат да купят, вместо да наемат жилище

И младите все още предпочитат да купят, вместо да наемат жилище

Играчи от сивия сектор не могат да участват в Годишните награди на Imoti.net, казва мениджърът на онлайн платформата, Снежана Стойчева в интервю за Мениджър Нюз в навечерието на второто издание на отличията. Тя представя и новата инициатива на сайта - "Доверен брокер"

- Какво най-много се търси на имотния пазар в момента от всички основни сегменти? Защо, какви фактори, според вас, определят този интерес?

- От миналата година се върна интересът към новото строителство - най-вече на жилищни имоти, и в по-малка степен към бизнес имотите и индустриалните площи. Нормално е всички да искат да живеят в ново място с надеждата, че то е по-качествено като строителство, с по-добра локация, повече възможности за транспорт, с наличие на паркоместа и по-добра инфраструктура. Нуждите на потребителите в последните години нараснаха, а строителите започнаха да се съобразяват с това, за да могат по-лесно да продават своите имоти. Хубавото е, че клиентите като че ли забравиха онзи период, в който имаше недобросъвестни строители. Сега отново трябва да се внимава, макар че възможностите за подобни злоупотреби са по-стеснени. По отношение на интереса към типовете имоти – това, което се забелязва, е търсене на двустайни и тристайни имоти и не толкова на малки или луксозни. Този интерес се обуславя от това, че хората мислят за развитие, за това, че ще бъдат двама, трима или повече. Този тип клиенти търсят имоти основно за живеене. Когато се търси за инвестиция, е малко по-различно – там превес взимат по-малките жилища, които са по-бързооборотни и се дават лесно под наем.

Тук говорим за големите градове, като картината в по-малките населени места е по-различна.

В някаква степен българските купувачи проявяват по-голям интерес към ваканционните имоти, нещо което беше в приоритета на чужденците преди. Също се забелязва и интерес към парцели в близост до големи градове, което вероятно ще означава ново строителство, обособяване на райони, по-малки градчета, затворени комплекси в близко бъдеще.

Много съществен фактор, който помага за това да има раздвижен пазар на имоти сега, е политиката на банките - изгодните ипотечни кредити. Хората имат възможност да изтеглят голям кредит с по-ниски лихви. Ако преди е трябвало да плащат от порядъка на 1500- 2000 лева месечна вноска, то сега при по-ниските лихви вноската не надвишава 1000 лева.

- Променя ли се профилът на купувача като възраст, платежоспособност, лайфстайл?

- Може да се каже, че младите хора с добри професии, които търсят имоти, са повече. Всъщност ние сме от нациите, които притежават имоти - почти 90% от българите имат такава собственост. При тази статистика е нормално повече млади хора да обръщат поглед към придобиване на имот, да мислят за това как ще могат да връщат ипотечния си кредит, защото имат добри професии. Някои си сменят и мястото на живеене, от малкия град отиват в по-големия. Те предпочитат да си купят жилище, а не да наемат, просто защото от една страна българинът иска да бъде собственик, а от друга, защото като претегли колко наем плаща месечно и колко ще бъде вноската по кредита, нивата се изравняват. Разбира се, пренебрегва се фактът, че се обричаш 20-30 години да плащаш тази вноска, но когато човек е млад, мисли по по-различен начин.

- Какво повече искат и очакват клиентите, когато се информират онлайн платформи за имоти?

- Няколко са онлайн платформите за имоти като нашата Imoti.net. Това, което хората очакват, е да намерят реални програми, с които да могат да направят избора си още докато гледат обявите в сайта. Всъщност има доста хора, които искат да прескочат брокера, за да си направят сами сделката чрез частни лица. Би било прекрасно, ако можеше да е така, но за съжаление, или по-скоро за щастие на потребителите, не може да се случва толкова лесно, по няколко причини. Едната е, че частните лица публикуват обявите си и дават възможност на агенциите също да ползват тяхната обява с надеждата да намерят повече клиенти. От друга страна има собственици на имоти, които не продават за първи път и са наясно, че чрез посредник - професионален брокер - могат да постигнат добра цена за своя имот. Затова, когато търсим обяви в онлайн платформи, не трябва да пренебрегваме, а напротив, трябва да се доверяваме на брокерите. Оттам идва и следващият проблем: Как да намерим брокер, който ще отговори на исканията ни? От една страна много клиенти не знаят какво точно да очакват от брокерите, не сключват договори с тях, не са наясно какво са длъжни да им предоставят като услуга, нито какво влиза в компетенциите им - като адвокатските или нотариални услуги, например, които един брокер не може да поеме.

Ние от imoti.net много искаме да помогнем на потребителите в търсенето на доверен посредник и затова подехме информационна кампания за отличаване на добрите професионалисти от некоректните играчи на пазара. В серия от видеа показваме със съвети и примери как да разпознаем кои брокери са професионалисти, преминали обучения, опитни, заинтересовани от изискванията ни като потребители и готови да направят всичко възможно да отговорят на тях, а не просто да ни разхождат по огледи.

В първото видео от инициативата „Доверен брокер“ дадохме 13 общи въпроса, на които всеки потребител трябва да си отговори при среща с посредник – дали има офис, дали ако напусне работа има кой да защитава интересите на клиента, защо е избрал тази професия и какво иска да постигне в нея, и още и още.

Другото, което ние като платформа с дългогодишна традиция в борбата с нелоялните практики на пазара правим, е да отличаваме брокери и агенции за недвижими имоти на нашите „Годишни награди на Imoti.net“. Започнахме конкурса миналата година, сега предстои второто му издание. Макар годишните награди да са ориентирани към компаниите в този бизнес, те реално помагат на потребителите да идентифицират онези, които работят коректно на пазара – защото критериите за участие не допускат участници от сивия сектор. До 22 февруари компаниите могат да се регистрират на https://nagradi.imoti.net/

- Как се следи за интересите на купувача, как се защитават тези интереси при „онлайн огледи“?

 

- Онлайн огледите се правят с цел да се спести време на потребителя. Те са много удачни, особено когато имотите са извън населеното място, в което живее клиентът. Ако аз съм в София и искам да си купя имот в Пловдив или на морето, е добре да мога да го видя онлайн, за да преценя дали реално ме интересува. Но не може да се стигне до сделка, докато не отидеш, не пипнеш, не почувстваш и не разбереш дали това е твоето място.

 

 Според мен е много важно и самите потребители да бъдат активни в сигнализирането за нередности, за да може бизнесът с имоти да работи в тяхна полза - защото той не е регулиран нито държавно, нито браншово. Клиентите имат важна роля в това бизнесът да се изчисти от сивия сектор, от некоректните брокери и от фалшивите обяви. В нашата платформа има възможност да се сигнализира за фалшиви обяви, за достоверността на дадената иформация. На Imoti.net има и форум, в който потребителите могат да коментират, да споделят опита си с различни брокери, агенции. Препоръката е един от най-важните критерии за избор на професионалист.

Ира Павлова

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ