Ключова дума
|Автори
|Advertorial
|Фотогалерия
|Финанси
|Реклама
|Политика
|Лидерство
|Компании
|България
|Стил
|Свят
|ПР и събития
|Политика
|Общество
|Енергетика
|Бизнес
|Туризъм
|Общество
|Лица
|Култура
|Криейтив
|Класации
|Техники за успех
|София
|ЕС
|Екран
|Банки
|Мениджмънт
|Светска хроника
|Технологии
|Хороскоп
|Маркетинг
|На днешната дата
|Любопитно
|Всичко от деня
|Цитат на деня
|Job Мениджър
|Виц на деня
|Коментари
|Жената е ...
|За нас
|Реклама
|ISO 9001-2015
|Fractal Games
|Декларация за поверителност
|Икономика
|M Events
|M Видео
|Коментари
|Избори за местна власт/2023
|Политика за бисквитки
|Черният петък: Отново изкуствено завишени цени преди отстъпка
Изкуствено завишаване на цените непосредствено преди промотиране на отстъпки е най-честото нарушение, констатирано за пореден път от Комисията за защита на потребителите по време на "Черния петък", съобщи председателят й Димитър Маргаритов.
Около 170 проверки в големи търговски центрове в страната и онлайн магазини е извършила КЗП вчера. Констатирани са 25 нарушения, свързани най-вече със завишаване на цените преди кампанията, за да се рекламира по-висок процент отстъпка, докато по закон стоката трябва да е продавана на старата цена поне месец преди обявяване на намалението, посочи той.
Инспекторите са попаднали и на случай, в който е обявена старата, по-висока цена и процент намаление, без да е посочена новата. В хода на проверката обаче става ясно, че преди да бъде извършена сделката, потребителят е информиран от продавача за реалната цена, която ще заплати. „Съществува известна логика в това, защото ако тази промоция трае само един или два дни, дори по-голям риск би се създал, ако смените етикетите на абсолютно всички стоки с нови цени и на следващия ден трябва пак да ги смените, отколкото ако обявите коректно процента и информирате клиента за точната сума, която трябва да плати”, коментира Маргаритов в предаването „Имате думата” по Канал 3.
„В някои случаи, въпреки че се анонсира процент намаление и нова по-ниска цена, на касата се таксува старата цена”, даде друг пример председателят и каза, че това са отделни случаи, които показват, че макар и не масово, все пак има опити за подвеждане на потребителите. „Когато установим такива нарушения, издаваме заповеди, с които забраняваме по-нататъшното им практикуване и налагаме санкции”, добави председателят и посочи, че в последните години произнасянията на Комисията за нелоялни практики са се увеличили, като за цялата минала година те са около 300 и засягат практики в търговските, туристическите обекти и онлайн пространството. Според него това не означава, че търговците са станали по-недисциплинирани, а се дължи на по-затегнат контрол и специално внимание върху нелоялните търговски практики, тъй като засягат неограничен кръг потребители.
Продължават усилията на КЗП за ограничаване на нелоялните практики и в сферата на телекомуникациите, сподели още Маргаритов. По силата на съдебни спогодби два от мобилните оператори намалиха на до три месечни такси неустойките при предсрочно прекратяване на срочен договор, като съвсем скоро се очаква тази постановка да бъде възприета и от третия. Съдът е потвърдил и произнасянето на Комисията, че не може да бъде спирана услугата по договор, по който потребителят е изряден платец, заради задължения по друг, припомни още председателят. В последните 2-3 години постъпващите в комисията жалби срещу доставчиците на услуги в сектора е намалял в процентно съотношение – от 50% на 30%.
Според Маргаритов контролният орган би трябвало в някаква степен да играе роля и на регулатор в отношенията потребител-търговец. „Когато провериш, установиш нарушение, наложиш санкция, това не води само по себе си до удовлетворяване на засегнатия потребител. Целта ни би трябвало да е и да способстваме за това потребителят да получи компенсация, да бъде насочен правилно, ако е необходимо да предприеме следващи стъпки – например, да се обърне към функциониращите към нас помирителни комисии за извънсъдебно решаване на потребителски спорове. Това е способ, по който може да се стигне до решение на спор и то да удовлетворява и двете страни. Тук има регулаторен елемент в дейността ни, който също е изцяло в полза на потребителите”, обясни той.
„Да имаме претенцията, че ще успеем да повлияем ние дотолкова на пазара, че той да се успокои и да бъде почти съвършен – не, но ние можем да дадем нашия принос основно с контролната дейност, с работата по превенцията, с установени от нас и при обмяната на информация с колеги от други държави добри практики и това да повлияе благотворно и на самия пазар, който да се саморегулира”, завърши председателят.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.