Български проект полуфиналист в европейски конкурс за социални иновации

Български проект полуфиналист в европейски конкурс за социални иновации

Български проект е полуфиналист в европейски конкурс за социални иновации. Инициативата "Чешмите в България" се класира сред 30 полуфиналисти от над 500 проекта от цяла Европа, борещи се срещу пластмасата за еднократна употреба. 

Проектът представлява интерактивна карта на свободните източници на питейна вода у нас. Той цели да насърчи ползването на чешмяна вода, вместо бутилирана, като по този начин доведе до намаляване на замърсяването с пластмасови бутилки за еднократна употреба. Картата е отворена и се попълва от доброволци. Всеки желаещ може да добави чешма директно върху нея или като изпрати координати на zerowastesofia@gmail.com.

Авторът на "Чешмите в България" - Симона Стилиянова, споделя, че достъпът до питейна вода е основно човешко право и според Световния икономически форум именно недостигът на вода ще бъде най-голямата заплаха, пред която ще се изправи човечеството ни в следващото десетилетие. "Вярвам, че осъзнатото използване на изчерпаемите природни ресурси от бизнеса и потребителите е в основата на решението на проблема", казва тя. 

Един милион пластмасови бутилки с вода се купуват всяка минута по света, по данни на Earth Day network, а за направата на всяка от тях са нужни 3 литра вода и 250 грама петрол. Изследвания показват, че 91% от тях след това не се рециклират.

Хората купуват бутилирана вода поради нейното удобство и убеждението, че тя е по-чиста и безопасна от чешмяната. В България има много източници на качествена питейна вода, включително стотици минерални извори. Провеждането на допълнителни тестове на качеството, възможности за сигнализиране за неработещи чешми са част от следващите стъпки в реализацията на проекта.

На следващия етап от конкурса през юли "Чешмите в България" ще стане част от академия за иновации в Торино, а през есента ще се състезава за финансиране от 50 000 евро.

Създаден в памет на първопроходеца в социалните нововъведения Диого Васконселуш, европейският конкурс за социални нововъведения се провежда от Европейската комисия във всички държави – членки на ЕС, и всички асоциирани държави по "Хоризонт 2020". На седмата година от съществуването си конкурсът вече служи като маяк за социалните новатори в Европа, тъй като използва доказана методика за подкрепа на идеи на ранен етап и за поддържане на мрежа от радикални новатори, които променят обществото към по-добро. Всяка година конкурсът е посветен на различен въпрос, засягащ Европа. Тази година темата е "Справяне с пластмасовите отпадъци".

Целта му е да се подкрепят идеи и проекти, които осигуряват намаление на пластмасовите отпадъци и замърсяването с тях чрез изменение и подобряване на съществуващите процеси или чрез въвеждане на съвсем нови продукти и начинания. С помощта на тези нововъведения трябва да се понижи количеството на създаваните пластмасови отпадъци или да се осигурят условия и да се насърчат повторната употреба и рециклирането им. Решенията следва да дават възможност за надграждане и да бъдат насочени към промяна на системно равнище.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

80-годишна жена почина, забравена на остров от круизен кораб
Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Полски изтребители прехванаха руски самолет, извършвал разузнавателен полет над Балтийско море
Гърция започва доставки на газ за Украйна през България, Румъния и Молдова
Наталия Киселова подаде оставка като председател на НС, замени я Рая Назарян
ЕЦБ гледа на 2029 г. като потенцилен период за стартиране на дигиталното евро
Тръмп изрази съжаление, че не може да се кандидатира за трети мандат
Кеш, злато, облигации или акции - какво показват уроците на историята?