Мерене на тв аудиторията по нови правила предлага bTV

Мерене на тв аудиторията по нови правила предлага bTV

Нов, независим орган да следи за коректността на данните от пийпълметрията на тв аудиторията у нас, както и прозрачен модел за избор на доставчика на такива данни предлага bTV Media Group. Компанията разпространи становище до всички телевизии, свързани асоциации, медиа агенции и рекламодатели с конкретни решения и стъпки за преодоляване на  недоверието към официалната валута на рекламния пазар в България - системата за измерване на аудиторията.

От началото на месец май т.г., след години на паралелно съществуване на две системи за измерване на аудиторията, пазарът най-накрая премина към един доставчик на данни – ГАРБ. Промяната по-конкретно настъпи след като Нова телевизия обяви, че от 1 май също ще използва системата на ГАРБ, с която от години работи bTV. Впоследствие, в два поредни месеца ГАРБ отчита по-висок аудиторен дял на Нова телевизия.

От bTV отбелязват като позитивно развитие преминаването на основния им конкурент към ползвания от тях доставчик на данни, но подчертават, че ГАРБ никога не е била избирана или поставяна в условия на търг. Също така в момента не предоставя измерване на всички видове видео съдържание на всякакви възможни канали и платформи, пише още в становището.  „Последваха и въпроси, и съмнения от различни участници на пазара относно обективността на данните, предоставяни от ГАРБ.“, посочват от bTV Media Group и предлагат две стартови стъпки за изчистване на споровете и дискусиите по този въпрос.

Първата предложена стъпка е учредяване на Комитет на индустрията - Joint Industry Committee (JIC), който да бъде собственик на данните от системата и да гарантира прозрачни взаимоотношения между доставчика и всички участници. Той ще се финансира от участниците в него, а те би следвало да бъдат всички, ползващи такива данни телевизии и асоциации. Според предложението на bTV той ще се ръководи от Управителен съвет. Предвиден е и механизъм за медиация на конфликти при потенциални спорове между участниците.

Втората предложена стъпка е системата за измерване на аудиторията да бъде подложена на търг, организиран от Комитета на индустрията така, че да играе ролята и на одит за досегашната дейстност на и да установи „дали методологията на ГАРБ съответства на най-добрите международните практики и насоки.“  Системата за измерване на аудиторията, избрана в търга, следва и да бъде подлагана на регулярни проверки, смята ръководството на телевизионната медийна група. “Настоящата система за измерване на аудиторията се използва повече от десет години. Една толкова отдавнашна система трябва да бъде подложена на цялостен тест, а не само на одит.“, коментира Флориан Скала, главен изпълнителен директор на bTV Media Group. Провеждане на периодични търгове през 3-5 години са практика на всички пазари с утвърдена пийпълметрична система, включително в страни от нашия регион, където силен Комитет на индустрията гарантира здравословно развитие и растеж на медийния и рекламния бизнес, пояснява той.

Дискусии около пийпълметрията в България има откакто се оформиха два основни частни канала на пазара – bTV и Нова ТВ. Големият разрив се случи през 2013 година, когато е проведен одит на системата на ГАРБ. По това време функциите на контролен орган се изпълняваха от Потребителски комитет – организация, която включваше представители на телевизиите, рекламодателите, рекламните агенции и всички, които ползват пийпълметрични данни. Този орган обаче не притежаваше данните, а всеки участник на пазара сключваше индивидуални договори с доставчика на рейтингите. Нова ТВ се разграничи от направения тогава одит, като изрази съмнения в резултата и напусна Потребителския комитет, който впоследствие се разпадна. През юни 2014 Нова ТВ обяви, че преминава към алтернативна система Медиарисърч /придобита през 2015 г. от Нилсен Адмосфер/. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ