Ето какво казва науката за горещините

Политика за бисквитки

Скоро ще настъпи това време от годината, в което мислите ни често ще са насочени към разхладителни напитки с много лед.

В следващите редове ще обобщим няколко безспорно занимателни научни факта, които могат да ни помогнат да се справим по-успешно с горещините:

1. Не бързайте с бърсането на потта.

Зад този съвет се крие фактът, че колкото и да е досадна и неестетична, потта е важна част от нашия естествен биологичен „климатик”. В момента, в който се изпари от кожата ни всеки грам пот отвежда от тялото ни по 2427 джаула топлинна енергия, като по този начин го охлажда. Този процес се нарича „охлаждане чрез изпаряване” (evaporative cooling) и е в основата на съвременните климатици и хладилници. Когато избършем потта преди тя да се е изпарила, ние директно пречим на тялото си да се охлади по най-естествения за него начин. Прекият резултат е, че започваме да се потим още повече, за сметка на загубения охлаждащ ефект.

За щастие, не е необходимо да седим облени в пот, вслушвайки се в съветите на науката. Когато нашата естествена охлаждаща течност започне да капе, преди да може да се изпари, значи е време да посегнем към кърпите.

2. Внимавайте с климатиците.

Според едно научно изследване на учени от Университета на Отава (Канада) климатиците намаляват способността на човешкия организъм да се адаптира към жегите. За да се адаптира към горещината тялото засилва отделянето на пот, увеличава обема на кръвната плазма (източникът на потта), като в същото време намалява количеството на електролитите, които губим при потенето. В резултат, колкото повече време прекарваме в гореща среда, толкова по-добре телата ни се справят с топлината. Обратно, колкото повече време прекарваме в климатизирани помещения, толкова по-трудно става да издържаме на жегите навън.

3. Леко с бирата.

Ето това е най-сърцераздирателният научен факт написан някога в списание "Обекти", както и фактът, който ще бъде най-изчерпателно игнориран. За съжаление бирата, подобно на всеки друг алкохол ще ви затопли. Несравнимото удоволствие, което ще ви донесе една ледена бира в жегата бързо ще бъде компенсирано от разширяване на кръвоносите съдове на лицето ви, съпроводено с познатото зачервяване и с "онази приятна топлина". Крайният ефект за субективното ви моментно благосъстояние може да бъде обобщен като "повече топлина в жегата".

3. Пийте горещ чай.

Друго изследване потвърждава стария съвет, който е добре известен, но и крайно непопулярен – консумацията на горещи напитки в жегите помага за охлаждането на тялото. Разбира се нищо не може да се сравнява с изпиването на чаша ледена напитка в горещината. Тя ни охлажда отвътре и е изключително удовлетворяваща на момента. Чашата горещ чай обаче има доста по-добър и дълготраен ефект. Тя затопля отвътре, но тялото реагира като увеличава потенето. Крайният резултат е, че горещата напитка води до много по-голямо охлаждане на организма, в сравнение с консумацията на студена течност.

4. Яжте пикантни храни

Казаното за горещите напитки с пълна сила важи и за пикантните храни. Парадоксално, но факт - няколко люти чушки ще ви разхладят по-добре от една ледена бира.

Източник: Obekti.bg

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"