Автономни доставки и бъдещето на роботизираната логистика по света и у нас

Автономни доставки и бъдещето на роботизираната логистика по света и у нас

Автоматизацията променя логистиката с бързи темпове, но последната миля на доставките все още е предизвикателство – за това какво предстои и как България може да навакса, разговаряме с д-р инж. Георги Георгиев, основател и управител на Simobotics, който ще участва във 2-ия годишен форум за транспорт, логистика и спедиция.

Докъде реално е стигнала автоматизацията в логистиката и колко сме близо до момента, в който роботите ще поемат последната миля на доставките?

Автоматизацията в логистиката вече е навлязла много дълбоко в складовите процеси, където роботи, автоматизирани системи за складиране и изкуствен интелект управляват транспортирането, сортирането и пакетизирането на стоки. В междинния транспорт също се наблюдава напредък – автономни камиони се тестват активно, макар и все още в ограничен мащаб.

Най-голямото предизвикателство остава последната миля, където автономните доставящи роботи и дронове са основно в пилотни програми и локални експерименти. Технологично решенията вече съществуват, но регулациите, инфраструктурата и социалното приемане са ключовите бариери пред масовото им внедряване. Реалистично, до края на това десетилетие можем да очакваме автономните доставки да станат обичайни в затворени комплекси и ограничени градски райони, а по-широкото им навлизане в градската среда вероятно ще се случи след 2032–2040 г.

Какво място заема България в развитието на автоматизацията – има ли локален пазар и интерес към роботизирани решения или по-скоро сме в позицията на догонващ пазар?

В България автоматизацията и роботизацията навлизат постепенно, основно в складовата и индустриалната сфера. Има компании и стартиращи проекти, които разработват локални решения и показват капацитет за иновации. Въпреки това страната остава в позиция на догонващ пазар спрямо Западна Европа и САЩ, където внедряването е масово и интегрирано.

Основните бариери са свързани с ограничен инвестиционен ресурс, недостиг на специалисти и по-бавна адаптация към нови технологии. Позитивно е, че интересът расте, а успешни примери вече съществуват, което създава основа за по-широко приложение в близките години. Така България има шанс постепенно да се утвърди като активен участник в регионалното развитие на автоматизацията.

Какви са основните бариери пред по-широкото внедряване на роботи в логистиката – цената на технологията, липсата на експертиза, съпротивата срещу промяна или нещо друго?

Основните бариери пред внедряването на роботи в логистиката са високата цена на технологията и необходимостта от значителни първоначални инвестиции. Липсата на достатъчно експертиза за внедряване и поддръжка също забавя процеса, особено при по-малки компании.

Допълнително влияние оказват съпротивата срещу промяна и опасенията за работни места, както и регулаторни и инфраструктурни ограничения при използването на автономни превозни средства и дронове. В резултат внедряването напредва по-бавно, въпреки че технологиите вече са налични.

Вашата компания Simobotics е пионер в създаването и прилагането на автономни мобилни роботи. Какво отличава Вашите решения от глобалните играчи и къде намирате най-голямо приложение в момента?

Автономните роботи на Simobotics се отличават със своята достъпност като цена и начин на работа. Те комбинират множество функции в една платформа, което ги прави по-гъвкави и икономически изгодни спрямо решенията на глобалните конкуренти. Докато повечето международни компании предлагат специализирани модели за отделни задачи, нашият подход е насочен към многоцелево използване – един робот може да служи като платформен превозвач, палетен транспортьор или носител на различни инструменти.

Допълнително предимство е удълженото време на работа и възможността за бързо, лесно и автономно зареждане, което осигурява работа до две смени без прекъсване. Разработваме и собствен интуитивен софтуер, който улеснява интеграцията и управлението, без да изисква сложна настройка или висока комптенция от клиента. В момента най-голямо приложение намираме в индустриалната и логистичната среда, където транспортът на палети и материали е ключов процес. Нашите решения са особено ценни за компании, които търсят ефективност, намаляване на разходите и бързо внедряване на автоматизация.

Генерален партньор: Vasil Levski Sofia Airpor

Основен партньор: Movio Logistics   

С подкрепата на: Stamh, IBCS Bulgaria

Институционални партньори: БСК, НСБС, Германо-Българска индустриално-търговска камара, Френско-българска търговска и индустриална камара, Конфиндустрия България, Клъстер „Зелен транспорт“, Българска асоциация по логистика, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)

Медийни партньори: БНТ, BTV, Dir.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 26 август. Имен ден празнуват Адриан, Адриана, Наталия
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 25 до 31 август
„Трябва да ни дадат магнити“: Тръмп предупреждава за 200% мита върху Китай, ако износът бъде ограничен
Зеленски: Украйна има за цел да си осигури поне 1 млрд. долара месечно за закупуване на оръжия от САЩ
Новата икономика: Нов световен ред се заражда в предлагането на облекло
Германският концерн „Райнметал“ ще строи в България два завода – за артилерийски снаряди и барут
Между принцовете Уилям и Хари зрее конфликт заради нов филм за майка им Даяна
Митът, който убива емоционалната интелигентност