Какви са очакванията на логистичния сектор преди влизането на България в еврозоната?

Какви са очакванията на логистичния сектор преди влизането на България в еврозоната?

Какви са очакванията на бизнеса няколко месеца преди влизането ни в еврозоната? Какво се промени за логистичния сектор година след приемането ни в Шенген? Това бяха едни от важните въпроси, които бяха разгледани по време на втория дискусионен панел "Логистика с компас" на 2-рия годишен форум за транспорт, логистика и спедиция, който списание "Мениджър" организира. 

Германо-българска индустриално-търговска камара е направила проучване сред своите фирми членове и те споделят, че приемат много позитивно приемането ни в еврозоната, сподели пред аудиторията Соня Миклай, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара. 

"Виждаме нови потенциални инвеститори, които идват, разглеждат и разпитват какви са условията за инвестиции. Членството ни в еврозоната е огромна стъпка напред", категорична е Миклай. 

Соня Миклай, главен управител, Германо-българска индустриално-търговска камара. Снимка: Христо Христов

По думите на Преслав Райков, Global Head of Trading в Eleen Marine Commodities, българите са успяли да се насладят на ефектите от присъединяването на България в еврозоната.

"Оттук нататък позитивите ще са повече, че икономиката ще се отвори много повече, а ние на това разчитаме. Доверието е много важен фактор, когато се взима решение къде да отиде дадено производство. Това носи сигурност, че има втори чифт ръце и очи, които контролират нещата и според мен в случая на България това е важно", посочи Райков.

Той обаче добави, че еврозоната не е лекарство за всичко и няма да излекува абсолютно нищо от само себе си.

"Възможността, която ни се отваря - ЕС, еврозоната, Шенген, ОИСР надявам се съвсем скоро, е огромна. Ако тази голяма икономическа матрица не може да създаде добавена стойност, всичко може да рефлектира върху нас", каза още Преслав Райков. 

Преслав Райков, Global Head of Trading, Eleen Marine Commodities. Снимка: Христо Христов 

Цветан Бешевишки, управител, Movio Logistics, определи влизането ни в еврозоната като поредното хубаво нещо, което се случва на страната. Той обаче добави, че трябва малко време, за да се види ефекта, но историята на времето ще покаже, че това е била правилна стъпка. 

"Приемането на еврото ще ни даде позитиви в две насоки - доверието на нашите партньори към нас и към България за правенето на хубав бизнес, и второ - всички валутни рискове, които ще отпаднат, поддържането на няколко банкови сметки, а това ще доведе до един финансов икономически ефект за компаниите за нашия бизнес. България вече бива възприемана доста по-сериозно от другите държави", каза Бешевишки. 

Цветан Бешевишки, управител, Movio Logistics. Снимка: Христо Христов 

"Присъединяването ни към еврото вече дава ползи, най-малкото от имиджова гледна точка, защото нашите партньори започват да гледат на България по друг начин. Надявам се на 1 януари 2026 г., когато станем  пълноправен член на еврозоната, да започнем да усещаме това още по-осезаемо", каза доц. д-р Момчил Антов, директор, "Национално сдружение на българските спедитори". 

Запитан за резултатите от приемането ни в Шенген, доц. д-р Момчил Антов, обясни, че това повече засяга премахването на граничния паспортен контрол. "Всички останали проверки, които се извършват по отношение на стоките БАБХ, НАП, Митницата и други, те продължават и до днес. Шенген не е променил съществено товарните потоци. Довеждащата инфраструктура до границите продължава да бъде сред основните причини за това трафикът да не е толкова интензивен", каза Антов. 

доц. д-р Момчил Антов, директор, "Национално сдружение на българските спедитори". Снимка: Христо Христов 

Товарният железопътен транспорт след влизането ни в Шенген бележи спад. Европа променя веригите на доставки. Все повече производства, които бяха в Китай или в други страни, се насочват към ЕС - тоест, ще има едно самозадоволяване. Това води до намаляване на транзитните превози, обясни проф. д-р Симеон Ананиев, мениджър и председател, "Клъстер зелен транспорт". 

Като друга причина за намаляването на транзитните превози, той посочи състоянието на железопътната инфраструктура. И посочи, че лошото състояние на инфраструктурата и поддържането води до често дерайлиране на товарни влакове. 

"С влизането в Шенген сухопътният транспорт става по-бърз и се чака по-малко на границите и поема по-голямата част от превозите".

Николета Илиева, редактор, списание "Мениджър" и проф. д-р Симеон Ананиев, мениджър и председател, "Клъстер зелен транспорт". Снимка: Христо Христов 

*****

Генерален партньор: Vasil Levski Sofia Airport

С подкрепата на: StamhIBCS Bulgaria

Институционални партньори: БСКНСБСГермано-Българска индустриално-търговска камараФренско-българска търговска и индустриална камараКонфиндустрия БългарияКлъстер „Зелен транспорт“Българска асоциация по логистикаИзпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)

Медийни партньори: БНТBTVDir.bg

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Доц. Ангел Кунчев: Ще се имунизирам срещу грип, но не и срещу COVID
Тръмп: НАТО трябва да свалят руските самолети, които нарушават въздушното пространство
Германия се подготвя за 1000 ранени на ден при евентуална война на Русия с НАТО
Италианската и световна киноикона Клаудия Кардинале почина на 87 г.
Генералният секретар на НАТО: Отбранителен съюз сме, но не сме наивни
Изследовател на Джеймс Бонд: Гибелта на агент 007 в „Смъртта може да почака“ беше грешка
Столичният кмет иска детайлно разследване в "Топлофикация" за 15 години назад