Летищата – ключ към конкурентна Европа

Летищата – ключ към конкурентна Европа

Авиацията е сред най-динамичните и глобално свързани индустрии, но и пред една от най-големите трансформации – устойчивото бъдеще. Европа е изправена пред двойно предизвикателство: да поддържа своята конкурентоспособност на световната сцена и едновременно с това да инвестира в зелена и ефективна инфраструктура. Модернизираните летища не са просто вход и изход на пътници, а стратегически хъбове за бизнес, туризъм и екологичен преход. За ролята на тези инвестиции и как публичният и частният сектор могат да работят заедно – разговаряме с Мануела Несъл, ръководител за България, Европейска банка за възстановяване и развитие. Тя е участник във 2-ри годишен форум за транспорт, логистика и спедиция на 24 септември от 9:00 в Интер Експо Център. Регистрирайте се безплатно тук.

Защо продължаващите инвестиции в летищна инфраструктура са критични за конкурентоспособността на Европа в глобалната авиация?

Авиацията остава растящ сектор и Европа не може да си позволи да изостане в инфраструктурата, ако иска да запази глобалната си конкурентоспособност. В същото време въздушният транспорт е изправен пред належащото предизвикателство за декарбонизация и устойчивост, което изисква нови инвестиции и иновативни решения. Частният сектор е в особено добра позиция да осигури това. В някои части от региона, в който ЕБВР оперира, включително в Централна, Източна и Югоизточна Европа, летищата все още се управляват от държавни предприятия. Те често работят неефективно и с ограничени бюджети, което води до недостиг на инвестиции в модернизация и ефективност. Затова ЕБВР винаги е готова да подкрепя правителствата при реализиране на публично-частни партньорства, които да запълнят финансиращите пропуски и да гарантират, че летищата ще отговарят на бъдещите нужди.

Как модернизираните летища допринасят за регионалната икономическа интеграция и мобилността в рамките на ЕС?

Съвременните летища правят икономиките по-отворени, по-видими и по-способни да разгърнат своя потенциал. Дори в ерата на хибридната работа и онлайн срещите, нищо не може да замени личния контакт. Бизнес пътуванията и чуждите инвестиции зависят от добрата свързаност. Например България разви силен ИТ сектор, който за да продължи да расте, се нуждае от финансиране и партньорства от чужбина. В крайна сметка бизнес лидерите – както местни, така и международни – трябва да пътуват, за да се срещнат, обменят идеи и видят възможностите на място. Туризмът е друг ключов фактор. Модернизираните летища разширяват маршрутите, улесняват пътуването и насърчават интеграцията в рамките на ЕС и отвъд него. Те също така правят дестинациите по-привлекателни за конференции и регионални срещи. Не бива да забравяме, че в условията на доставки „точно навреме“ летищата са жизненоважни центрове за дистрибуция на стоки и за интермодални връзки. Знам от личен опит, че животът в слабо свързана столица – с едва осем полета на ден – силно ограничава мобилността, достъпа до стоки и услуги от чужбина и интеграцията с партньори и съседи.

Каква роля играят тези инвестиции за постигането на екологичните и устойчиви цели на Европа в транспортния сектор?

Инвестициите в летищата имат ключово значение за изпълнението на екологичните и устойчиви цели на Европа в транспортния сектор. Авиацията формира около 14% от емисиите на парникови газове в транспортния сектор на ЕС, което я прави значим източник на емисии в рамките на и без това силно замърсяваща индустрия. Летищата са стратегически възли – не просто точки на заминаване и пристигане, а и центрове за наземни операции, разпределение на гориво, достъп по суша и връзки с железопътния и автомобилния транспорт. Когато частните оператори инвестират в модернизация, ефектът е многопосочен – намаляване на емисиите, по-висока ефективност и интегриране на летищата в по-широкия преход към по-зелена и устойчива транспортна система.

Защо продължаващите инвестиции в летищна инфраструктура са критични за конкурентоспособността на Европа в глобалната авиация?

Авиацията остава растящ сектор и Европа не може да си позволи да изостане в инфраструктурата, ако иска да запази глобалната си конкурентоспособност. В същото време въздушният транспорт е изправен пред належащото предизвикателство за декарбонизация и устойчивост, което изисква нови инвестиции и иновативни решения. Частният сектор е в особено добра позиция да осигури това. В някои части от региона, в който ЕБВР оперира, включително в Централна, Източна и Югоизточна Европа, летищата все още се управляват от държавни предприятия. Те често работят неефективно и с ограничени бюджети, което води до недостиг на инвестиции в модернизация и ефективност. Затова ЕБВР винаги е готова да подкрепя правителствата при реализиране на публично-частни партньорства, които да запълнят финансиращите пропуски и да гарантират, че летищата ще отговарят на бъдещите нужди.

2-ри годишен форум за транспорт, логистика и спедиция ще се проведе на 24 септември от 9:00 в Интер Експо Център. Регистрирайте се безплатно тук.

*****

Генерален партньор: Vasil Levski Sofia Airport

С подкрепата на: StamhIBCS Bulgaria

Институционални партньори: БСКНСБСГермано-Българска индустриално-търговска камараФренско-българска търговска и индустриална камараКонфиндустрия БългарияКлъстер „Зелен транспорт“Българска асоциация по логистикаИзпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)

Медийни партньори: БНТBTVDir.bg

Коментари
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Интроверт или екстроверт? Какво ще кажете за отроверт?
Учени откриха молекула, която би могла да спре развитието на Паркинсон
Костадин Ангелов одобри идеята социалните мрежи да са забранени за деца под 15 години
Зеленски вижда три начина за финансиране на покупки на ракети "Томахок", ако САЩ одобрят доставките
На днешната дата, 14 октомври. Петковден
Проф. Ива Христова: Грипът вече е тук, COVID също се завръща
Кристалина Георгиева: Страните по света нямат регулаторна и етична база за изкуствения интелект
Temu удвоява печалбите си от ЕС, въпреки че фирмата има само осем служители