Летищата – ключ към конкурентна Европа

Авиацията е сред най-динамичните и глобално свързани индустрии, но и пред една от най-големите трансформации – устойчивото бъдеще. Европа е изправена пред двойно предизвикателство: да поддържа своята конкурентоспособност на световната сцена и едновременно с това да инвестира в зелена и ефективна инфраструктура. Модернизираните летища не са просто вход и изход на пътници, а стратегически хъбове за бизнес, туризъм и екологичен преход. За ролята на тези инвестиции и как публичният и частният сектор могат да работят заедно – разговаряме с Мануела Несъл, ръководител за България, Европейска банка за възстановяване и развитие. Тя е участник във 2-ри годишен форум за транспорт, логистика и спедиция на 24 септември от 9:00 в Интер Експо Център. Регистрирайте се безплатно тук.
Защо продължаващите инвестиции в летищна инфраструктура са критични за конкурентоспособността на Европа в глобалната авиация?
Авиацията остава растящ сектор и Европа не може да си позволи да изостане в инфраструктурата, ако иска да запази глобалната си конкурентоспособност. В същото време въздушният транспорт е изправен пред належащото предизвикателство за декарбонизация и устойчивост, което изисква нови инвестиции и иновативни решения. Частният сектор е в особено добра позиция да осигури това. В някои части от региона, в който ЕБВР оперира, включително в Централна, Източна и Югоизточна Европа, летищата все още се управляват от държавни предприятия. Те често работят неефективно и с ограничени бюджети, което води до недостиг на инвестиции в модернизация и ефективност. Затова ЕБВР винаги е готова да подкрепя правителствата при реализиране на публично-частни партньорства, които да запълнят финансиращите пропуски и да гарантират, че летищата ще отговарят на бъдещите нужди.
Как модернизираните летища допринасят за регионалната икономическа интеграция и мобилността в рамките на ЕС?
Съвременните летища правят икономиките по-отворени, по-видими и по-способни да разгърнат своя потенциал. Дори в ерата на хибридната работа и онлайн срещите, нищо не може да замени личния контакт. Бизнес пътуванията и чуждите инвестиции зависят от добрата свързаност. Например България разви силен ИТ сектор, който за да продължи да расте, се нуждае от финансиране и партньорства от чужбина. В крайна сметка бизнес лидерите – както местни, така и международни – трябва да пътуват, за да се срещнат, обменят идеи и видят възможностите на място. Туризмът е друг ключов фактор. Модернизираните летища разширяват маршрутите, улесняват пътуването и насърчават интеграцията в рамките на ЕС и отвъд него. Те също така правят дестинациите по-привлекателни за конференции и регионални срещи. Не бива да забравяме, че в условията на доставки „точно навреме“ летищата са жизненоважни центрове за дистрибуция на стоки и за интермодални връзки. Знам от личен опит, че животът в слабо свързана столица – с едва осем полета на ден – силно ограничава мобилността, достъпа до стоки и услуги от чужбина и интеграцията с партньори и съседи.
Каква роля играят тези инвестиции за постигането на екологичните и устойчиви цели на Европа в транспортния сектор?
Инвестициите в летищата имат ключово значение за изпълнението на екологичните и устойчиви цели на Европа в транспортния сектор. Авиацията формира около 14% от емисиите на парникови газове в транспортния сектор на ЕС, което я прави значим източник на емисии в рамките на и без това силно замърсяваща индустрия. Летищата са стратегически възли – не просто точки на заминаване и пристигане, а и центрове за наземни операции, разпределение на гориво, достъп по суша и връзки с железопътния и автомобилния транспорт. Когато частните оператори инвестират в модернизация, ефектът е многопосочен – намаляване на емисиите, по-висока ефективност и интегриране на летищата в по-широкия преход към по-зелена и устойчива транспортна система.
Защо продължаващите инвестиции в летищна инфраструктура са критични за конкурентоспособността на Европа в глобалната авиация?
Авиацията остава растящ сектор и Европа не може да си позволи да изостане в инфраструктурата, ако иска да запази глобалната си конкурентоспособност. В същото време въздушният транспорт е изправен пред належащото предизвикателство за декарбонизация и устойчивост, което изисква нови инвестиции и иновативни решения. Частният сектор е в особено добра позиция да осигури това. В някои части от региона, в който ЕБВР оперира, включително в Централна, Източна и Югоизточна Европа, летищата все още се управляват от държавни предприятия. Те често работят неефективно и с ограничени бюджети, което води до недостиг на инвестиции в модернизация и ефективност. Затова ЕБВР винаги е готова да подкрепя правителствата при реализиране на публично-частни партньорства, които да запълнят финансиращите пропуски и да гарантират, че летищата ще отговарят на бъдещите нужди.
2-ри годишен форум за транспорт, логистика и спедиция ще се проведе на 24 септември от 9:00 в Интер Експо Център. Регистрирайте се безплатно тук.
*****
Генерален партньор: Vasil Levski Sofia Airport
С подкрепата на: Stamh, IBCS Bulgaria
Институционални партньори: БСК, НСБС, Германо-Българска индустриално-търговска камара, Френско-българска търговска и индустриална камара, Конфиндустрия България, Клъстер „Зелен транспорт“, Българска асоциация по логистика, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП)
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.