Technovation 2025: Бизнес решенията в ерата на AI и облачните технологии

Technovation 2025: Бизнес решенията в ерата на AI и облачните технологии

Бизнес решенията в ерата на изкуствения интелект и облачните технологии, както и борбата с фалшивите новини бяха акцент във втория панел на Technovation 2025, който списание "Мениджър" организира. 

Как автоматизацията може да стане по-интелигентна разказа Витан Костов, Solution Sales Manager Noventiq Bulgaria. "Моята функция и тази на екипа, с който работя, е да намира правилните решения за правилния момент спрямо това, от което действително се нуждаят нашите клиенти. В тази връзка през последните няколко години успяхме да натрупаме изключително голям опит, фокусиран в Централна и Източна Европа.

Агентите не са нещо ново само по себе си, новостта при агентите е изкуственият интелект.  Ако проследим тяхната история по-назад във времето, ще видим, че автоматизацията е добре позната, добре развита и я позлват голяма част от компаниите, с които ние работим. Контекст е ключовата дума, защото изкуственият интелект внася контекст в изпълнението на тази автоматизация. Една от разликите между стандартната автоматизация и новата автоматизация е, че новата автоматизация може да определя относително самостоятелно начина, по който се случват нещата. Традиционната автоматизация работи върху фиксирани стойности и процеси, и нейната работа е нулира някаква форма на човешка дейност. За тази цел тя се нуждае от добре структурирани данни, за да се изпълни логиката, която е фиксирана в изпълнението на съответната автоматизация. Когато има промяна в данните, тази автоматизация спира. В генерален контекст тя е предназначена да работи сама за себе като автоматизация, обясни Костов. 

Разликата, която въвежда ИИ, е че на база разбирането на естествената човешка реч от големите езикови модели, самата автоматизация може да изпълнява задачи, които не са предефинирани, така че механизмът да може да определи следващата стъпка самостоятелно, поясни той. 

Според него обаче, не е добра практика, ако оставим което и да е решение или автоматизация, базирана на ИИ, да работи напълно самостоятелно. 

Новият тип автоматизация могат да се адаптират динамично спрямо променящата се среда, добави Костов. 

ИИ е на такъв етап, че резултатите могат да варират - ако нещо работи в една организация, то в друга може и да не проработи. Резултатите варират, каза Костов, и винаги има някаква специфика, която трябва да се вземе под внимание. Той даде три отделни примери по темата: 

- Walmart чрез имплементация на агентско решение са успели да оптимизират договорите си с малки доставчици с процент и половина, което в техния контекст се равняват на няколко десетки милиона на година; 

- Deutsche Telekom успяват да изградят система от ботове, които оперират в съдържание. Чрез имплементация на автомантизации под формата на различни агенти, които могат да работят с общи данни ида анализират различни данни, са успели да подобрят своя къстъмър съпорт чрез агенти, които могат специфично в контекста на държавата, на потребителя и на правилата в тази държава, да решат проблема на клиента; 

- AFIR Romania, публична агенция в Румъния, която се занимава с техните земеделци, успява с един бот са успели да решат проблемите, които са имали. 

Витан Костов, Solution Sales Manager Noventiq Bulgaria. Снимка: Христо Христов

За бизнес решенията в ерата на изкуствения интелект и облачните технологии, пред аудиторията говори Радослав Вангелов, изпълнителен директор на "SoftOne Technologies". 

"Почти няма фирма, която вече да не използва някакъв тип облачна услуга. От гледна точка на бизнес софтуер в облак може би все още са поравно компаниите, които използват двата типа инфраструктура - собствена или наета, или реален облак. Наполовина са, но определено темпото е разделено 90:10 в полза на облака, особено за по-малките компании, които не могат да си позволят инвестиция на собствена инфраструктура, на сигурност за тази инфраструктура и на специалисти, които да се грижат за нея. Предимствата са по-осъзнати от потребителите", каза Радослав Вангелов. 

Вангелов обясни, че изкуственият интелект навлиза в облака и в бизнес софтуера - първо с агентите или генеративния изкуствен интелект, който ще създава документи и съдържание в бизнес софтуерите. Другото място, в което навлизат, е автомазтизацията - процеси, при които може да се търси грешка и после да се избягва нейното повторно допускане. 

Радослав Вангелов, изпълнителен директор на "SoftOne Technologies". Снимка: Христо Христов

В отделна дискусия бяха засегнати и новите заплахи: фалшивите новини и новата "истина" в социалните мрежи. 

Нещата стават все по-тревожни. Това не е абстракция, а конкретна цел, за да се наложат определени наративи и версии на света според интересите на някой били те политически или икономочиски. Става въпрос за умишлено изградени структури, чиято цел е да доставя информация, която имитира реални медии или наподобява такива, в които често повечето информация е безобидна и жълта и привлича голям брой читатели, но при нужда, да кажем например предисъдържанието се променя и се започва една кампания с цел да се изградят едни нагласи по определени теми. И това е процес, който се случва постоянно, каза Мая Димитрова, журналист, Българска национална телевизия.  

На въпрос как се промени разбирането ни за сигурност през последните няколко години, Йордан Божилов, основател на Софийския форум за сигурност отговори, че за последните над 30 години самото понятие "сигурност" се е променило много - ако преди години знаехме кой е срещу нас, кой е врагът и можехме да го изучим и да действаме срещу него, сега вече ние не знаем кой е срещу нас и по какъв начин ще се въздейства. "ИИ се впряга в тези действия. По-големият проблем е в масовостта на таргетиране на отделни хора. Говорим вече за форматиране на действия, когнитивни войни. Не ви трябва да водите война с танкове, самолети или дронове, трябва ви само способност да достигнете до определени хора, да им моделирате мисленето и поведението и вие вече сте си рашили проблемът", каза той.  

На снимката от ляво надясно: Иван Нончев, главен редактор на "Мениджър News", Мая Димитрова, журналист, Българска национална телевизия.  Йордан Божилов, основател на Софийския форум за сигурност. Снимка: Христо Христов 

Елемер Вереб, директор на регионалния франчайз офис за Унгария и България, Dynatrace, разказа, че се занимава с начина, по който се събира информацията от дигиталните асистенти в различни бизнеси (на оперативно и бизнес ниво), след това ги анализира и предсказва какво би могло да се случи в близко бъдеще в дадения бизнес. Софтуерът помага на организациите да наблюдават, анализират и оптимизират производителността на приложенията, дигиталните потребителски изживявания, ИТ инфраструктурата и разработването на софтуер. Приложението, например, може да даде информация за транзакциите, касовите бележки, сигурността, дигиталния опит, бизнес инсайти, дигиталния опит на потребителите, както и да видите какви са процесите при миграция или преместване на данни в облака. Софтуерът регистрира кога сте влизали в интернет, слабите места при включването в системата, къде има проблем и кои са засегнатите потребители, както и техните имена, както и какво е решението така, че бизнесът веднага може да фиксира проблема . 

Елемер Вереб, директор на регионалния франчайз офис за Унгария и България, Dynatrace. Снимка: Христо Христов 

Елемер Вереб, директор на регионалния франчайз офис за Унгария и България, Dynatrace. Снимка: Христо Христов

***

Генерален партньор: MFG

Основни партньори: SoftOneDynatrace;

С подкрепата на: AccenturePayhawkSirmaLirexNoventiqEvolinkCoolFitAvengaMonkey Shoulder

Институционални партньори: Българска стопанска камараAIBESTГермано-българска индустриално-търговска камараBESCOФренско-българска търговска и индустриална камараКонфиндустрия БългарияБългарска финтех асоциацияИАНМСПBASSCOMБАИТ

Медийни партньори: Българска национална телевизияDir.bgZone4techDEV.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ