Инфлацията във Великобритания и Германия продължава да се ускорява

Инфлацията във Великобритания и Германия продължава да се ускорява

Инфлацията във Великобритания е ускорила още повече темпа си, достигайки близо 30-годишен максимум през декември, най-вече заради скока на цените на храните и облеклото по Коледа, съобщи Националната статистическа служба (ONS), цитирана от Франс прес.

Индексът на потребителските цени е нараснал до 5,4 на сто през 12-те месеца до декември спрямо 5,1 на сто през ноември. Това е най-високото равнище от март 1992 година, когато показателят достигна 7,1 на сто.

Цените на храните отново силно са нараснали, поскъпването на мебелите и облеклото също е тласнало нагоре годишната инфлация, коментира Грант Фицнър, икономист в статистическата служба.

Цените на бензина, които са рекордни, са останали стабилни този месец и парадоксално са спрели покачването си, допълва експертът. Миналият месец цените на  природния газ, който е голяма част от енергийния микс в страната, са достигнали рекордни стойности, отбелязва БТА.

Главният икономист в KPMG UK Яел Селфин очаква през април инфлацията да се покачи до 6,5%.

Очаква се вълната от Омикрон да стихне в близките месеци във Великобритания, но остават неяснотите, свързани с доставките, задълбочени в страната от острия недостиг на шофьори на товарни камиони.

Рязко повишаване на потребителските цени миналата година е натоварило и бюджетите на германците, като годишната инфлация е нараснала средно до 3,1%. Това се посочва в данните на Федералната статистическа служба (Destatis), цитирани от ДПА.

Така агенцията с централа във Висбаден потвърди първоначалната си оценка. За последен път инфлацията е била на по-високо равнище през 1993 година, когато е достигнала 4, 5%. През 2020 година годишната инфлация в най-голямата европейска икономика е била 0,5%.

Тенденцията за повишаване на потребителските цени се е ускорила през декември, като те са скочили с 5,3%  на годишна основа. Равнището на месечната инфлация е било 0,5%.

По-високата инфлация отслабва покупателната способност на потребителите, тъй като тогава те могат да купуват по-малко, припомня ДПА.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ