5 начина да управляваме парите си, без да губим време за това

5 начина да управляваме парите си, без да губим време за това

Животът ни е надпревара с времето и 24 часа в денонощието не ни стигат, за да свършим всички задачи, които сме планирали. Фокусирани в работата, семейството, децата, срещите с приятели, ние не обръщаме много внимание на нашите лични финанси и тяхното управление. Те са като здравето – ако не се грижим за него, ще съжаляваме един ден. За щастие, има много начини да обърнем внимание на нашите пари без да отделяме много от така скъпоценното ни време. В тази статия съм събрал на едно място 5-те, които са най-ефективни и ги ползвам в моето ежедневие.

  1. Автоматизиране, автоматизиране, автоматизиране

Ние живеем във време, в което е лесно да прехвърляме лесно пари в различни банкови сметки и акаунти с минимално участие от наша страна. Да започнем с това какво правим с получените пари. Ако сме на трудов договор и получаваме почти еднаква заплата всеки месец, е добре да наредим на обслужващата ни банка да превежда част от дохода ни по друга сметка. Това е т.нар. принцип „Плащай първо на себе си“ и се изразява в заделяне на минимум 10% от всяка заплата при получаването ѝ. След това харчим остатъка, а спестяванията се инвестират.

След това, от тази специална сметка може да наредим автоматични преводи към инвестиционния ни посредник (за покупка на дялове от взаимни фондове, ETF-и или акции), към застрахователната ни компания, към допълнителното ни пенсионно осигуряване или към P2P платформата. На финансовите компании също може да зададем предварително в какво да отиват получените суми. Няма нужда да ви казвам, че и плащането на битовите сметки може да се автоматизира. Нужно е само да знаем номера на партидата ни и след това банката ще прави нужните преводи, вместо нас.

  1. Простите неща работят

Един от най-добрите начини, за да не отделяме много време и усилия за дадена дейност, е като я опростим до максимум. Това важи и за нашите лични финанси. След като вече сме спестили, инвестирали и платили битовите си сметки (а банката сама си е взела вноската по кредита), остава да разпределим оставащите пари по различните пера разходи. Може да използваме приложение за месечния бюджет, но често то има повече функции, отколкото ни трябват, а това губи нашето време.

Аз ви предлагам една проста система, която използваме в нашето семейство и тя върши работа. При нея се използват обикновени пощенски пликове, върху които са написани основните категории разходи – храна, транспорт, дрехи и други. В началото на месеца се слага предвидената сума за всяко перо в отделен плик и започва да се харчи. Допълнение към тази система е проста електронна таблица, ако се плаща с банкова карта.

  1. Да прехвърлим част от задачите

Може би, не е добра идея да си наемем филипинец, който да се грижи за нашите пари, но има много други начини да прехвърлим част от дейностите, свързани с личните ни финанси на други хора. Аз наричам тези експерти „Борд от съветници“ и си имам такъв за по-ефективното управление на инвестициите ми. Започваме с банковия специалист – той се грижи за парите ни във финансовата институция. Един разговор с него може да ни спести доста разходи за такси, комисионни и да ни предложи по-добър и евтин продукт. Много често банките предлагат широк набор от услуги, които могат да улеснят ежедневието ни на добра цена. Продължаваме с нашият застрахователен съветник. Той се грижи за нашата защита и ще е с нас, ако нещо непредвидено се случи.

Брокерът на недвижими имоти е следващият член на Борда. На срещите с него си говорим за имотния пазар, тенденции, добри сделки и възможности за печалба. Друг важен съветник е инвестиционния консултант, който ще ни насочи към подходящи за нас вложения. Човекът, който обединява донякъде всички тези специалисти е личният финансов консултант и е добре той също да е част от нашия кръг от съветници.

  1. Навиците са най-мощният ни инструмент

Аз съм човек, който работи с календар и дневен график със задачи. Ако нещо не е там, най-вероятно няма да го свърша. Това улеснява живота ми и го прави по прост и предвидим, без излишен стрес от неприятни изненади. Вместо да се чудя кога точно да намеря време за моята среща с личните ми финанси, аз я слагам в моя график и така съм сигурен, че тя ще се състои. Всяка седмица в неделя в 16.00 часа, преглеждам как се движи бюджета за месеца и описвам разходите си за последните 7 дни (вкарвам събраните касови бележки и банкови транзакции в електронна таблица).

Веднъж на месец в точно определен ден и час, преглеждам и финансовите ми инвестиции. Отделям около 2 часа, за да видя как се движат те, на какво се дължи растежа или спада им, нужно ли е да правя някакви промени и дали да не заменя някоя от тях. Обикновено, това време ми е достатъчно, за да управлявам активите ми, които са по-пасивни (взаимни фондове, ETF-и и акции). Инвестициите ми в бизнес проекти изискват повече време.

  1. Информирай ме, ако…

След като сме автоматизирали и прехвърлили всичко, което можем (и правим регулярна среща с нашите пари поне веднъж на седмица), остава да получим информация, когато нещо извънредно се случва с нашите лични финанси или инвестиции. При транзакции от банковите ми сметки, аз съм включил sms известяване и всеки път, когато има превод или теглене, аз разбирам веднага. Освен заради сигурността, съм го направил и за да знам дали дадена планирана транзакция е направена.

За инвестициите ми също съм задал различни видове „сигнали“. Аз не съм привърженик на автоматичните продажби, когато някой актив е достигнал определена цена и платформата изпълнява т.нар. stop-loss заявки. Случвало ми се е няколко пъти цената да падне рязко, да „удари“ моя стоп и след това да дойде на първоначалното си ниво. Това ме накара да използвам различна стратегия и сега, когато цената на някоя моя инвестиция падне с 15% за кратко време (2-4 седмици), получавам имейл и правя анализ на ситуацията.

Също така, съм добавил автоматични известия от събития и компании, които ме интересуват. Ако е необходимо да направя бързо някакви промени, отделям време на момента, но обикновено няма толкова драматични неща и ги оставям за месечния преглед на инвестициите ми.

Това бяха моите 5 трика с които управлявам личните ми финанси, без да отделям много време за това. Сигурен съм, че и вие може да ги приложите още днес. Ще почувствате облекчение веднага (въпреки че нямат нищо общо с болкоуспокояващите гелове).

Ако статията ви е била полезна, имам една молба към вас – споделете я с вашите приятели в социалните мрежи, за да управляват и те парите си по-ефективно и без стрес. Те ще ви благодарят, както и аз.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

През 2025 година изкуственият интелект ще изхвърли емисии въглероден диоксид колкото цял Ню Йорк
Румъния отложи целта си за въвеждане на еврото
На днешната дата, 19 декември. Рождениците днес
Семейство Бекъм ще дари за благотворителност подаръците за дъщеря си
Остро предупреждение от Зеленски на фона на решаващи разговори в ЕС за руските активи
Премиерът на Белгия: Ще е срам за ЕС, ако лидерите не се договорят за финансиране на Украйна
Колко пари са необходими, за да преживяваме
Заради токсичния смог: училищата в Сараево наредиха на децата да останат в класните стаи