Акциите на Facebook и Google вървят в противоположни посоки. Причината е в Apple

Акциите на Facebook и Google вървят в противоположни посоки. Причината е в Apple

Акциите на Facebook и Google вървят в противоположни посоки. Причината е в Apple

Докато акциите на компанията Meta, известна до неотдавна като Facebook,  регистрираха най-големия си спад в рамките на една сесия в историята, достигайки до 18 месечно дъно, книжата на компанията майка на Google – Alphabet, продължат да са близо до рекордната си стойност, след като последната година се представиха по-добре от всички акциите на всички големи американски технологични компании. Причината за различната траектория на развитие при двете компании е Apple, пише Си Ен Би Си.

Google и Facebook от години доминират пазара на онлайн реклами в САЩ. Докато другите компании се изправят пред различни проблеми, през последните пет години графиките на акциите на двете фирми изглеждат доста сходни. Или поне изглеждаха сходни до 2021 г., когато дългогодишните опити на основателя на Facebook Марк Зукърбърг да поеме собствената си съдба под контрол започнаха да се отразяват на финансовите показатели на неговата компания.

Приложенията на Facebook разчитат почти изцяло на Apple и Google за разпространение. Когато Apple промени политиката си за поверителност в iOS миналата година, така че потребителите да бъдат питани дали са съгласни с това дадено приложение да проследява поведението им в мрежата, много клиенти се отказаха. Това се отрази негативно на способността на Facebook да събира данни за своите потребители и съответно да предоставя по-прецизирани реклами.

Google също разчита на способността за добро таргетиране при привличането на рекламодателите, но компанията има специфично предимство в това отношение. Когато хората използват търсачката на Alphabet, те на практика „сами се таргетират“ тъй като набират думи, които ясно показват какви са техните интереси в конкретния момент.

Освен това, когато става дума за таргетиране, Google разполага и с Android – най-популярната операционна система в света, което дава на контрол върху собствените и политики за поверителност. Макар че Google също разчита на Apple за дистрибуция в iOS,  двете компании имат по-добри отношения, отколкото Facebook с производителя на iPhone. Google плаща на Apple милиарди долари на година за това да бъде търсачката по подразбиране в браузъра Safari.

Добавете всичко това към скорошния коментар на Facebook, че т. нар. Прозрачност на проследяването на приложения (ATT) в iOS ще доведе до нереализирани приходи от 10 мрлд. долара тази години, и ще разберете защо нейните акции се сринаха с над 25% в четвъртък, падайки до най-ниското си ниво от август 2020 г.

В същото време Google отчете страхотно представяне за последното тримесечие благодарение на ръст от 33% на рекламните приходи (в сравнение с 20% за Facebook).

Главният финансов директор на Meta Дейв Венър заяви в конферентен разговор с анализатори в сряда, че Apple третира търсачката на Google по-благоприятно от другите приложения поради сделката между двете компании. „Стимулът е очевиден и това различие в отношението ще продължи.

Преразпределение на пазарния дял

Анализаторите определено виждат корелацията. Рекламодателите, които вече не могат да получат желаното ниво на таргетиране във Facebook, харчат повече пари при Google.

„Предизвикаха ли промените в iOS преразпределение на пазарния дял от Facebook към Google?. Да, смятаме, че това е факт“, коментира Рохит Кулкарни от MKM Partners

Главният оперативен директор на Facebook и бивш вицепрезидент по глобалните онлайн продажби и операции в Google Шерил Сандбърг заяви, че въведените от Apple промени „вредят най-много на малките и средните бизнеси, тъй като те разчитат най-много на персонализирането и таргетирането на своите реклами“.

Зукърбърг се опасяваше от попадане в подобна ситуация от дълго време. Без да притежава устройството или операционната система, Facebook не може сама да чертае пътя си на развитие и  е подвластна капризите на други компании. Преди около десетилетие Facebook създаде свой собствен сматртфон, но проектът се оказа катастрофален провал.

Още през 2012 г., когато компанията направи борсовия си дебют и тепърва набираше популярност като мобилно приложение, тя подчерта именно тези рискове.

„Ние сме зависими от оперативната съвместимост на Facebook с популярни мобилни операционни системи, които не контролираме, като Android и iOS, и всякакви промени в тези системи, които влошават функционалността на нашите продукти или се отнасят преференциално към конкурентни продукти, могат да повлияят неблагоприятно на използването на Facebook при мобилните устройства“, заявиха тогава от компанията.

През 2014 г. Facebook придоби компанията, разработваща очила за виртуална реалност Oculus, за 2 милиарда долара, което даде възможност за първи път да работи по собствен хардуер, в който да интегрира своя софтуер.

Тази сделка е в основата на бъдещето, което Зукърбърг се надява да реализира. Тя е причината за промяната на името на компанията на Meta. В същото време обаче финансовият отчет на фирмата за последното тримесечие показа, че отделът Reality Labs group който разработва хардуера за виртуална реалност, както и прословутата метавселена, е донесъл загуба от над 10 млрд. долара на компанията през 2021 г.

Инвеститорите с право са притеснени за бъдещето на Meta. Основният бизнес на Facebook губи потребители, а Apple прави каквото си иска.

За Зукърбърг отговорът на проблемите му в реалния свят може да е виртуалният свят. Той не иска нищо повече от това да се освободи от Apple и Google, така че неговата компания да бъде тази, която създава правилата.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ