Идеи от Китай за рестарт на бизнеса и икономиката

Идеи от Китай за рестарт на бизнеса и икономиката

Често цитирана извън Китай китайска максима (не съвсем точна и без особена популярност в Китай) гласи, че думата за “криза” се състои от йероглифите за “опасност” и “възможност”

В ситуацията на несигурност и финансов и психологически стрес бихме искали да получим добри новини или поне информация за вече проработили решения от държавите по-напред във времето в борбата си с епидемията. За момента Китай дава сигнали зад победа над вируса, за завръщане към нормалния начин на живот и за относителен рестарт на икономиката.

Уроци и пример всъщност не са подходящи думи тук, но въпреки различията в политическа, икономическа и епидемична реалност, етапите от развитието на епидемията вървят в определена последователност, и Китай е с няколко крачки по-напред. В период на глобална епидемия обаче, остават възможни бъдещи трусове и отново затегнати мерки.

Говори се отдавна за “различността” на Китай, и без навлизане в напоследък чувствителни теми и конспиративни теории, тя е факт – и е най-ясно изразена в мащабите на държавата и инфраструктурата й и интернет свързаността на почти цялото население. Технологии като безконтактни плащания, напълно роботизирани магазини, поне три милиона доставчици храна и стоки на мотопеди, мрежа от доброволци, които следят изпълнението на различни мерки и разпоредби вероятно тук оказаха ключово влияние за това някои сектори да продължат дейност, да минимализират загубите си и за това да се отбележат победи сравнително бързо.

Въпросът дали Китай се е върнал към нормален бизнес живот няма еднозначен отговор - за някои индустрии и региони COVID-19 имаше минимално отражение. Китай “влезе” в период на извънредни мерки, карантина и социално дистанциаране в много специален период - един ден преди началото на почивната седмица за китайската Нова година (23-ти януари). Това е най-дългия годишен период на отпуска за много хора, и предполага пътувания към родни места за работещите далеч, пътувания по света в комбинация с годишна отпуска или оставане вкъщи със семейството. Това направи навлизането в периода на извънредни мерки изключително екстремно за някои (тези, които трябваше да променят плановете си в последния момент) и напълно плавно за други, които бяха планирали да останат вкъщи за поне десет дни, при нормални за периода празни улици и много затворени ресторанти.

В по-слабо засегнатите от епидемията градове, някои офиси отвориха врати още на 9 -ти или 11-ти февруари - с различни нива на контрол за придвижването към тях. Към днешна дата в Шанхай имаме усещането, че “почти всичко е нормално, но нищо не е същото.”

Заради последвалото глобално развитие на епидемията и наложените от Китай мерки за избягването на „втора вълна” - като задължителна карантина за всички международно пристигащи, независимо от резултата от задължителния COVID-19 тест след кацане, и реално спрян достъп до Китай за чуждестранни граждани, дори с валидни визи и документи за пребиваване, означава, че буквално всяка компание с чуждестранен елемент в бизнеса си е все така със седмици или месеци отдалечена от завръщане към напълно „нормална“ работа.

Ограниченията, поставени из целия свят, предполагат забавяне или отменяне на поръчки, сделки и преговори. Китайския експортен сектор например създава около 180 милиона работни места. И докато международните пазари са частично затворени, той ще остане в кризисна позиция. Едно от ключовите събития за китайския износ - Кантонския Панаир в Гуанджоу първо бе отложено, а впоследстие се взе решение да се проведе онлайн през юни. На този фон, единствената рецепта за международния български бизнес е да бъде в режим на гъвкаво изчакване, и в случай, че е приложимо да е в готовност да преговаря допълнително с доставчици и купувачи, за да минимализира загуби и запази бизнес отношения, както и да прегледа внимателно форсмажорните клаузи в договорите си (ако ги има).

В Китай желанието за завръщане към нормалност стана напълно очевидно през първия уикенд на април - тридневен уикенд за вече работещите, който започна със сирените за въздушна опасност и три минутно национално мълчание в памет на жертвите на епидемията, и с тълпи хора из забележителности и паркове, далеч надхвърлящи очаквания брой посетители според иниациативите на съответните власти за контрол на достъпа. Това дава два сигнал, че потребителите след социална изолация са “гладни” за пътувания и забавления, както и че твърде ранното и абсолютно вдигане на ограниченията води до притеснителни струпвания на хора, и води до нежелани повторни рестарти.

За отбелязване е, че икономическите загуби са навсякъде - дори компаниите и секторите, които бяха относително по-малко засегнати, също преминаха през сериозни сътресения, а примерите за малки и семейни бизнеси, които повече не отвориха врати отново също не липсват.

Нека погледнем към няколко различни сектора и се опитаме да дестилираме идеи от действията им в последните месеци.

⁃ Някои продукти без специални усилия станаха незаменима част от живота в условия на епидемия - онлайн доставки и продукти и услуги, които имат отношение към живота под карантина - хранителни продукти, фитнес оборудване, алкохол, хранителни добавки и лекарства, почистващи препарати, продажби на застраховки, онлайн игри и др. Тук са малкото примери за растеж, с изгледи той да бъде устойчив и след края на епидемията, поради засилено внимание към здравето и безопасността, и създадени вече навици.

⁃ Някои от засегнатите предприятия и работници успяха да намалят загубите се, вземайки специални мерки. 150 000 китайски фризьори, готвачи, фитнес инструктори, сервитьори и др. временно работеха (а някои от тях избраха да продължат) като куриери и доставчици през crowd-sourcing платформата на Алибаба. С по-малко щети преминаха през кризата и фабрики, които преориентираха производството си към необходимите в този момент продукти, магазини и други офлайн компании, които успяха да пренесат част от бизнеса си офлайн и да се възползват от специалните облекчени условия за отваряне на онлайн магазини в някои платформи – потенциална възможност и за български брандове, които имат интерес и частична подготовка да навлязат на китайския пазар през e-commerce платформи. Специални марки и специални зони за международна електронна търговия са вече обявени от властите и платформи като Алибаба (група която включва Tmall, Taobao и Ali Express). Тук можем да включим още примери като фитнес студия които излъчват тренировки на живо, магазини за дрехи, които демонстрират колекциите си в лайв-стрийм платформи, туристически букинг платформи които започнаха да предлагат продуктите и сувенирите на локации и дестинации, с които работят на вече съществуващите си платформи за продажба на полети, хотелски резервации и входни билети за обекти.

⁃ В някои сектори загубите бяха очаквани за ситуацията, а възстановяването - все още трудно. Това са ресторантите, които не правят доставки (някои ресторанти във високия сегмент като шанхайския Hakkasan вече затвориха врати за постоянно), кина, KTV, производители на продукти свързани с пътувания и спорт на открито, авиокомпании и др.

⁃ Заслужава си да обърнем специално внимание на туризма. Тук виждаме неизбежно обръщане към вътрешния пазар. По-горе споменатото струпване на популярни туристически обекти през дългия априлски уикенд, което доведе до повторно затваряне на някои от тях, обсъждане на по-строги контролни мерки в очакване на златната седмица за деня на труда, която ще се случи в чест на 1ви май (за първи път от 2007), точно с цел да се даде тласък на вътрешния туризма. Хотели, курорти и различни локации насочват вниманието си към местни инициативи - логично не се очакват значим брой чуждестранни туристи през 2020, затова се предлагат виртуални турове, онлайн покупки на сувенири и местна продукция и различни общи инициативи като абонаментни карти за неограничени нощувки в семейни хотели из Китай в рамките на 2020. Обявени са и много специални промоции за медицински работници от предните линии и техните семейства. В туризма се очакват загуби за тази година в размер на около един милиард юана (според проекция на Синята Книга на Китайския Туризъм). Някои от лайв-стрийм ивентите на известни забележителности (като двореца Потала в Ласа) привлякоха огромен брой зрители – в рамките на часове многократно надхвърлящ обичайния годишен брой посетители- и повишиха чувствително продажбите на сувенири.

⁃ Образователната сфера и онлайн обучения. Училищата в Китай също затвориха врати и отвориха “прозорци” – отзвукът от родители и ученици, както изглежда е и по света, не беше особено положителен първоначално. Към момента офлайн учебния процес е възстановен в повечето провинции на Китай - това се случи поетапно, а за Шанхай плана е процеса да започне в края на април, като университетите ще се върнат към офлайн уроци последни. Интересен и забавен момент бе когато в началото на епидемията, китайски ученици масово разпространиха призив към съучениците си да дадат нисък вот на една от платформите за онлайн обучение, с идеята, че когато рейтинга й в app store падне под минималния, тя ще бъда свалена – инициатива, която беше успешна. Онлайн курсове и обучения обаче бяха добре приети, и някои местни власти предлагаха субсидии на предприятия, които организираха онлайн курсове за служителите си в периода на спиране на дейност.

⁃ Трябва да споменем особения случай на бизнеса с медицински изделия - безпрецедентната световна нужда от предпазни маски от различни категории, ръкавици, дезинфектанти и други лични предпазни средства и апаратура за борба с COVID-19 логично създаде и интерес да се закупуват и даряват продукти, или поне да се координират сделки. Следвайки развитието на епидемията „вълни“ от такива продукти първо тръгнаха към Китай, а после обратно към останалата част от света. В момента мерките в тази сфера са много стриктни, има централно обявен списък на одобрени фабрики, които отговарят на национални и международни изисквания, голямо търсене и много пазарни играчи със спекулативна нагласа. Участие в такива сделки трябва да се случва само след внимателно проучване на партньорите, техните документи и сертификати, и с ясно съзнание за рисковете.

Доколко са приложими уроците или идеите от Китай, зависи от конкретните обстоятелства на конкретния бизнес. Дали след месеци на виртуални бизнес срещи, уроци, презентации, преговори и мащабни ивенти (като Кантонския Панаир) те ще се превърнат в “ново нормално” е още рано да се каже, но вероятността съществува и дори е донякъде привлекателна. Като открояваща се тенденция, очаква се вниманието към здравословното хранене и начин на живот да продължи след вируса. Международният туризъм ще премине през още сътресения преди отново да намери точка на баланс и устойчив растеж.

Друга често цитирана “китайска” сентенция, която изглежда не е известна на никого в китайска версия, е че древно проклятие гласи “Дано живееш в интересни времена!” Този период на несигурност и непрекъсната промяна вероятно се усеща от някои като проклятие, но китайският опит от последните месеци показа, че за повечето компании поетапно възстановяване е възможно, че иновативните мениджъри успяват да минимализират отражението на кризата, и че потребителите остават лоялни на брандове, които намират начин да бъдат в полезрението им по време на изолация.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията