Омагьосаният кръг на пътната безопасност

Омагьосаният кръг на пътната безопасност

Омагьосаният кръг на пътната безопасност

Под надслов "За 100 живота повече", вестник "24 часа" стартира преди седмица нова кампания срещу войната по пътищата. Списание "Мениджър", новинарското онлайн издание "Мениджър Нюз" и нашият сайт "Новите родители" се присъединиха към апела на кампанията. Подкрепяме и ще работим за  каузата "За 100 живота повече" с поредица от материали, в които ще представяме различни гледни точки, позиции, полезни идеи и предложения за ефективни мерки. Представяме ви гледната точка на един от най-известните журналисти, за когото автомобилите са страт от години, Христо Мишков. 

„Войната по пътищата продължава да се разраства, независимо от полаганите усилия и на законодателя, и на органите на МВР и КАТ да налагат по-тежки финансови санкции и наказания на нарушителите“. Този цитат е от мотивите към законопроект, с който се предлагат... още по-тежки санкции и наказания за шофьорите. Усещате ли порочния логически кръг, в който са попаднали депутатите? Ако те се опитат да подходят по-творчески към работата си, би трябвало да го отхвърлят и да се откажат от играта с все по-строгите наказания, но болшинството от тях не са го направили. Закопроектът стана закон и част от мерките, които се въвеждат с него, звучат наистина стряскащо. Глобите за превишена скорост се удвояват и могат да стигнат над 1000 лв, полицията може да сваля номера на място, да спира от движение коли за година, да отнема книжка за дълъг срок и т.н.

Може би и затова около тях се вдигна повече шум от обикновено. Всъщност у нас „общественото мнение“ не се вълнува особено от рутинните процеси на „законотворчеството“. Репортажите от Народното събрание, ако въобще ги има, обикновено са кратки и скучни. За да влезе в заглавията, парламентът трябва да роди или скандал, или политическа интрига. Същото важи и за ставащото по пътищата. За тях обикновено се вдига шум след някоя ужасяваща катастрофа (или катаджийска издънка), когато по правило всички автори (и медии) искат по-строги наказания и забрани. А като се измие кръвта от асфалта, същите хора клеймят забраните като глупави и произволни.

В случая обаче имаме закон, който предизвика сериозна реакция. Коментарите по вестници и сайтове, дискусиите по форуми се изляха като пълноводна река. И от тях има полза - както от задълбочените, така и от повърхностно-едностранчивите –дори и само като поучително четиво или материал за размисъл. Всъщност - добре е тази тема по-често да влиза в медиите. Все пак става дума за закон, които засяга пряко ежедневието на практика на всички и който шофиращите (както и пешеходните) българи трябва да познават и спазват добре. А как да го познаваш, като самият закон се променя непрекъснато? Ако се перифразира една антична поговорка може да се каже, че „всичко е преходно, само промените в Закона за движение по пътищата са вечни“. Последният вариант на закона бе приет през 1999 година и оттогава насам по него могат да се преброят 41 поправки, което ще рече по 2,3 поправки годишно.

И каква е ползата от тях, може да попитате. Ако вярваме на законотвореца по-горе – никаква. „Войната по пътищата продължава да се разраства, а санкциите и наказанията не действат“, твърди той, но може и да не е съвсем прав. Статистиката за жертвите на пътно-транспортни произшествия е публична и според нея, през 2015-а жертвите на пътя у нас са два пъти по-малко, отколкото през върховата 1990-а (708 срещу 1527). А за последните 18 години, когато са направени въпросните 40 поправки, жертвите са спаднали с около 30%. Броят на ранените обаче е постоянен – около 9000 човека. Това, че все по-голяма част от тях оцеляват, може да се дължи по-скоро на медицината или пък на техническия наредък при автомобилите, които стават все по-безопасни. Може обаче принос да имат и въпросните поправки в закона. За същото време броят на колите по улиците като цяло се е увеличил. При това огромната част от „новите“ всъщност са стари и опасни таратайки. Така че – прогрес все пак има и това не трябва да се забравя.

А въпросът доколко законът е в основата на този прогрес е наистина сложен. Тези, които го прилагат (най-вече КАТ) постоянно се оплакват, че е неефикасен, че наказанията, записани в него, не действат. Наказанията се повишават, а КАТ продължава да се оплаква. Значи - проблемът по-скоро е в това, че законът не се прилага. При това именно катаджийската корупция позволява на много от наглите нарушители да се чувстват безнаказани, което ги прави още по-нагли. Всеизвестно е и че голяма част от глобите не се събират заради административни недомислици. Ако корупцията и ниската събираемост се запазят, каквито и наказания да се налагат, те ще си останат пожелателни и на практика – безсмислени. И по-скоро ще имат обратна последица – астрономическите глоби могат да накарат и почтените, принципни шофьори да предложат подкуп. И веднъж тръгнали по наклонената плоскост, те с лекота ще се включат в армията на „пътните рецидивисти“. Съзнанието, че законът не те лови, е по-опасно от липсата на закон и това има своя логика в дълбините на човешката природа. Така че отвъд една граница, по-строгите наказания водят до обратни резултати, особено ако заедно с тях не се вземат мерки за реален и принципен контрол. Впрочем, в юридическата практика още от римско време е добре известно, че не строгостта, а неизбежността на наказанието е реално въздействаща.

И около контрола над превишената скорост има интересен парадокс, както разкрива един експеримент в Австралия. Там, в пустинна местност, е отделен участък от прав път, на който няма никакви ограничения за скоростта. Катастрофите в него са по-малко, отколкото в съседните контролирани участъци. На пръв поглед е странно, но всъщност си има своя логика – пак в странностите на човешката природа. Когато карат бързо, шофьорите са по-мобилизирани, докато с ограниченията започват да придрямват и изхвръкват от правия монотнен път. Между другото – нещо подобно се случва и със старите коли. Разбира се, че те са по-опасни от новите, но на практика новите коли катастрофират по-често, просто защото се карат по-бързо, както и защото на много от собствениците им не им пука от глобите или пък се чувстват недосагаеми.

Както виждате, в областта на пътната безопасност няма лесни и еднозначни решения. Така че и сегашните поправки в закона, колкото и решителни и драконовски да изглеждат, надали ще променят нещата. До някаква промяна може да се стигне ако има комплексност на мерките, ако заедно с по-строгия закон се появи по-ефикасна и - най-вече - принципна пътна полиция. На знам дали това може да стане толкова лесно.

Но в цялата история с пътната безопасност у нас има и нещо добро. В България нещата все пак се случват, понякога по своя странна логика и някак независимо от институциите и законите. Като шофьор със солиден международен опит мога да кажа, че у нас трафикът, макар и не съвсем европейски, е много по-дисциплиниран, отколкото в съседните страни. В последните десетина години шофьорските нрави у нас се промениха драстично – при това някак от само себе си. Никъде на Балканите пешеходните пътеки не се уважават като в София. Бус-лентите у нас са си направо празни в сравнение с Букурещ, Истанбул или Белград. И по кръстовищата, дори и в най-изнервения трафик, често могат да се видят сценки на колегиалност и взаимно уважение които преди десетина години изглеждаха направо невероятни. А най-хубавото в цялата история е, че това стана някак от само себе си, по-скоро покрай институциите, отколкото заради тях. Така че – не законът е важен, а съзнанието на онези, които трябва да го спазват. Знам, че звучи назидателно и някак оптимистично тъповато, но май на пътя у нас става точно това.

Христо Мишков

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ