Парите не са важни. Важно е да ги имаш

Парите не са важни. Важно е да ги имаш

Всеки от нас е имал моменти в живота си, когато се е чувствал като в капан на работното си място. Въпреки че решението да напуснем е в нашите ръце, това не винаги е добър вариант, защото то може да се отрази негативно на финансовото ни положение. Има и много други ситуации, в които умението ни да управляваме личните ни финанси се отразява върху нашата кариера. В тази статия ще ви представя 3 причини парите да са съществена част от удовлетворението, което получаваме от нашата работа и резултатите, които постигаме в нея.

  1. Проблемите с парите водят до стрес, а той се отразява върху представянето ни

Много проучвания показват, че стресът, свързан с управлението на парите ни, се отразява негативно и това води до драстично намаление на представянето ни на работното място и до по-чести отсъствия. Нашата ангажираност също е много по-ниска от тези на колегите ни, които нямат проблеми с личните си финанси. Това съм го изпитал върху собствения си гръб. Няма как да мисля за работа, когато заплатата почти е свършила, а остават още сметки за плащане, вноски по кредити и има цели две седмица до следващия превод. Това се е случвало (и продължава да се случва) на хиляди българи всеки месец. Първоначално си мислех, че основната причина за тази ситуация са ниските заплати, но когато аз попаднах в нея, възнаграждението ми беше сравнително високо. От личните ми консултации през последните години установих, че стресът, свързан с пари и тяхното управление е присъщ в по-голяма степен за хора на високи позиции, отколкото на тези със сравнително ниски заплати. Основната причина е, че повишаването на доходите и по-лесния достъп до кредити, водят до висока задлъжнялост и трудно погасяване на месечните вноски. След като веднъж сме влезли в омагьосаната въртележка „По-висока заплата - по-големи разходи“, много трудно се излиза от нея. Другата важна причина е състезанието „кой е по-по-най“ с нашите колеги. Забелязал съм, че в един офис (където служителите работят заедно и общуват често) има негласно съревнование между тях, което се отразява и на техните финансови навици. Когато работех като кредитен експерт в банка, бях в същата ситуация. Колегите имаха хубави коли. Исках и аз. Изтеглих кредит и си купих. Също така, те излизаха почти всяка вечер по заведенията. За да не се деля от колектива, започнах да го правя и аз. Продължих със скъпи почивки, костюми, обувки, часовници и други подобни неща, които ме държаха в играта. Накрая се оказах с един куп кредити, които погасявах с години.

  1. Парите увеличават възможностите ни

Едно от първите неща, които коментираме с моите индивидуални клиенти, е наличието на авариен фонд, в който да има събрана сума, с която да се покрият разходите за известен период от време, ако останат без доходи или имат извънредни разходи. Освен, че този фонд ще ни помогне да оцелеем финансово, той ни дава и време, в което да изберем най-подходящата за нас работа. Ще ви дам един пример как липсата на спестявания и животът от заплата до заплата може да се отрази на кариерата ни. Наскоро започнах работа със Стефан и той ми разказа, че дълги години е харчел всичко, което изкарва. Преди около 3 години, фирмата му била купена от чужда компания и той получил предизвестие за прекратяване на трудовия му договор. Тъй като Стефан имал няколко кредита, започнал веднага да си търси друга работа, но не си намерил за този кратък период. Накрая се съгласил да намалят заплатата му наполовина в досегашната му фирма и да съвместява две длъжности, за да може да покрива задълженията си. Това не му позволило да „изплува“ близо 2 години и половина и той нямал време да си потърси по-добре платена позиция. Всичко това довело до повече стрес, преумора, финансови проблеми и раздяла с приятелката му. Сега вече има авариен фонд и може да си позволи да намали малко темпото и да се огледа за нови възможности.

  1. Имаме много козове при преговори

Стабилното финансово положение, освен много възможности, ни дава и нещо важно – сила при преговори, свързани с нашата работа. Не веднъж съм бил свидетел как колеги не са смеели да повдигнат въпроса за повишение, само защото са се страхували да не останат без доходи. Когато се превърнеш в роб на заплатата си, няма как да си силен при преговори. Дори да съберат смелост да го направят, много бързо се съгласяват с предложението на прекия им ръководител, ако той само намекне, че „има доста хора, които чакат за твоята позиция“. Неумението да управляваме личните си финанси се отразява и при търсенето на работа. Когато съм имал спестявания, за да си покрия разходите си само за няколко месеца напред, не съм се „пазарил“ много за размера на заплатата, която ми предлагат, а съм разчитал, че с времето тя ще се увеличава. За съжаление, това много рядко се случва. Когато си приел по-ниско стартово възнаграждение, това продължава и след това. Работодателите приемат, че то е достатъчно и не се сещат да го актуализират спрямо работата, която вършим и резултатите, които постигаме. Бил съм и в обратната ситуация. Когато изплатих всичките си кредити, имах добри спестявания и инвестиции, които ми носеха сравнително пасивен доход, при кандидатстването в една компания, назовавах число, което беше доста над предишната ми заплата и държах до последно на него. Не се огънах на всички HR-ски хватки като „Има друг кандидат, който иска по-ниско възнаграждение“, „Определената заплата за длъжността е по-ниска и не може да я надхвърляме“ и „Съгласен ли сте да имате по-ниска стартова заплата, а след това бонусите да компенсират разликата?“. Накрая получих позицията и разбрах, че всички тези приказки са били само блъф. За да съм честен, аз също съм проявявал подобно отношение, когато съм търсил попълнения за моя екип. Приемал съм автоматично, че отговор от типа „Ще се съглася на възнаграждението, което сте определили за позицията“ е липса на амбиция и оправдание, ако кандидатът не се справя с работата. Всъщност, ако търсех човек за нискоквалифицирана длъжност, да се впиша в бюджета или да спестя пари от заплати, щеше да е добро решение, но когато става въпрос за по-висока позиция, на която дори една грешка може да доведе до загуби от десетки хиляди левове, нещата са различни. 

Това бяха 3-те основни причини защо парите и тяхното управление се отразяват на кариерата ни. Не е чудно, че все повече работодатели включват в социалните си програми различни начини за повишаване на финансовата грамотност сред служителите си. Причината е ясна: щастливите хора (които нямат парични проблеми) са по-мотивирани и по-ангажирани с това, което правят. Планирането на кариерата е едно от важните неща във всеки добър финансов план. Нека не го пренебрегваме, за да се събуждаме сутрин с енергия за новия работен ден.

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ