Пентагонът без началник в момент, когато САЩ са изправени пред много глобални заплахи

Пентагонът без началник в момент, когато САЩ са изправени пред много глобални заплахи

Пентагонът без началник в момент, когато САЩ са изправени пред много глобални заплахи

Пентагонът преживява труден момент, след като САЩ са без постоянен министър на отбраната.

Правителството на Тръмп се мъчи да се справи със засилващата се криза с Иран, с необичайното и спорно разполагане на войски на американско-мексиканската граница, с продължаващата от почти 20 години война в Афганистан и изпадналите в застой преговори със Северна Корея за програмата й за ядрени оръжия.

На фона на всичко това, а и на други неща, и.д. министър на отбраната Патрик Шанахан се оттегли тази седмица, а човекът, подготвян да го замести временно, изглежда се сблъсква с правни пречки, които могат първоначално да му попречат да заема поста повече от около шест седмици. Това е необичайна степен на несигурност за една от най-важните длъжности в правителството.

"Много труден момент. При всичко, което се случва в Иран, и всички провокации и ответни действия е ужасяващо да нямаме министър на отбраната в този момент", каза сенаторът демократ Чък Шумър от Ню Йорк. "Това показва в какъв хаос е това правителство. В него има толкова много незаети позиции, постоянни смени, в най-деликатните области на сигурността."

Шанахан и министърът на сухопътните сили Марк Еспър, който се предвижда да го замени, участват в заседания в Белия дом и други срещи, включително в разискванията как армията да отговори на свалянето на американски дрон от Иран.

Предвижда се Еспър да стане и.д. министър на отбраната от полунощ в неделя и после, във вторник, да замине на среща на министрите на отбраната от НАТО. На нея ще бъде важно Еспър да убеди съюзниците, че сега той е начело и че американското ръководство по националната сигурност е стабилно и способно да взема решения, изправено пред засилващи се заплахи от Иран, на фона на въпроси от един предпазлив Конгрес.

Междувременно в Пентагона юристи обсъждат как да бъде преведен Еспер през очертаващите се трудни правни процедури и утвърждаване от Конгреса. Служители по отбраната казаха вчера, че засега още нямат ясна представа как ще се продължи по-нататък.

Ключовият проблем е, че Тръмп никога не е издигал официално кандидатурата на Шанахан за министър на отбраната. Той обяви, че възнамерява да го направи, но минаваха месеци, а това така и не се случи. Служители многократно казваха, че проверката се проточва. В понеделник Шанахан се оттегли, като каза, че иска да пощади семейството си, след като станаха известни подробности за домашни проблеми, свързани с трудния му развод преди почти 10 години.

Тръмп веднага определи Еспър за нов и.д. министър, но поради ограничения, съдържащи се в съдебни решения и законодателство, уреждащо начина на попълване на свободни длъжности на високо ниво, той ще може да служи в това временно качество само около шест седмици.

Законът забранява Еспър да бъде издигнат като кандидат за поста, докато същевременно е и.д. министър. Ако бъде номиниран, той ще трябва да се оттегли и да поеме друга длъжност, докато Сенатът гласува кандидатурата му. А всеки, избран да заеме поста временно, дори за кратко време, докато трае процесът на утвърждаване, ще има ограничена власт и няма да разполага с всички правомощия за вземане на решения, от които един министър на отбраната се нуждае, когато страната му е във война в няколко държави и провежда големи военни операции в десетки други.

Обикновено висшите ръководители могат да бъдат "изпълняващи длъжността" за 210 дни, но тъй като Шанахан никога не е бил номиниран, времето на Еспър е започнало да тече на 1 януари, когато подаде оставка предишният министър на отбраната Джим Матис. Това би принудило Еспър да спре да изпълнява временната си роля до 30 юли.

Проблемът се усложнява от това, че дори ако иска да номинира Еспър, Тръмп ще трябва да предложи някой, който да заеме поста, също като изпълняващ длъжността, за неопределен срок. Тъй като Тръмп никога не е номинирал някой, който да замени Шанахан на предишния му пост като заместник-министър на отбраната, няма никой, който бързо да започне да действа като и.д. министър по време на процеса на утвърждаване.

Законодателите изразяват първоначална подкрепа за Еспър, който е добре познат в Конгреса и по-рано е работил като законодателен сътрудник в комисии, но не е сигурно, че той ще бъде бързо одобрен.

Като бивш висш служител в отбранителната компания "Рейтиън" Еспър може да се наложи да поиска да бъде изключен от решения, свързани с нея. А това може да включва деликатни преговори на високо равнище с Турция за решението й да купи руска система за противоракетна отбрана и ответното предложение на Америка за произведено от "Рейтиън" оръжие земя-въздух "Пейтриът".

Законодателите също така изразяват раздразнение от големия брой изпълняващи длъжността висши служители в правителството на Тръмп.

При управлението на Тръмп най-малко 22 от 42 души на висши правителствени постове, т.е. малко над половината, са изпълняващи длъжността.

За разлика от това, според данни, събрани от преподавателката по политология в Йейлския университет Кристина Кинан, от 1977 г. до средата на април тази година - от управлението на президента Джими Картър до първата половина от президентството на Тръмп, 266 души са заемали правителствени постове. От тях 79 са били изпълняващи длъжността, т.е. трима от всеки десет.

Тръмп казва, че обича да определя и.д. служители. През януари той заяви пред репортери: "Това ми дава по-голяма гъвкавост."

Тази практика позволява на Тръмп бързо, макар и временно, да поставя съюзници на важни позиции, като същевременно заобикаля процеса на утвърждаване от Сената, който може да бъде рискован, при положение че републиканците имат съвсем малко мнозинство в камарата - 53 на 47 места.

Но друго обяснение е, че при управлението на Тръмп процесът на попълване на длъжностите е бавен и пълен с погрешни стъпки.

Според непартийната организация "Партньорство за обществена служба", която проучва начини за подобряване на ефективността на управлението, досега Тръмп е оттеглил 63 кандидати - двойно повече от общо 31, които Обама беше оттеглил до този момент от своя първи мандат. Той също така реши да не издига някои кандидати, след като разбра, че контролираният от Републиканската партия Сенат би ги отхвърлил, включително двама евентуални кандидати за Управлението за федерален резерв: бизнесмена Херман Кейн и консервативния коментатор Стивън Мур.

Освен това 568-те кандидатури, предложени от Тръмп през първaта му година като президент, са били с над 100 по-малко от предложените от Обама за същия период, показват данни на организацията "Партньорство за обществена служба".

 

Лолита Балдор от Асошиейтед прес / БТА

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ