Предприемачи в компанията
За предприемачеството на пазара знаем много, за предприемачеството в компанията - по-малко. А дори за малчуганите в детските градини е ясно: бъдещето ще е по-различно от миналото! За да въвеждат иновации и да бъдат винаги вкрак с променящия се свят, бизнесите се нуждаят от вътрешнофирмено предприемачество (intrapreneurship).
През последното десетилетие станахме свидетели на изчезването на големи фирми както по света, така и в България - Kodak, SwissAir, Nokia се спасиха, но "Мобиком", "Флавия" и много други у нас не успяха. Точно защото се провалиха в иновациите и адаптацията към променящата се среда.
Тук идва ролята на вътрешнофирмените предприемачи. Това са хора, работещи в големи бизнеси, които поемат пряка отговорност да превърнат една идея в завършен печеливш проект.
Разликата с класическия предприемач
Ако при него започваш на чисто, то във вътрешнофирменото предприемачество трябва да се съобразяваш с правилата и културата на организацията, в която работиш. Ако за предприемачите е относително лесно да намерят източници на финансиране, то вътрешните предприемачи трябва да се борят за бюджет в компанията. На пръв поглед големите фирми би трябвало да разполагат с голям ресурс от пари, хора, дистрибуция, маркетинг и т.н. Но когато те трябва да се вложат в проект с негарантиран успех, мнозина стават твърде резервирани.
Как да започнем
Първо трябва да намерите човека вътрешен предприемач. Оказва се, че той е доста по-различен от повечето служители в голямата компания. Как да го познаете? Обикновено е мъж (момичета, съжалявам, но това сочи статистиката), високообразован е и работи по повече часове. Имал е опит като предприемач, преди да се присъедини към компанията, или пък развива нещо странично. Проявява предприемачески умения под различна форма. Креативен е. Лесно успява да въвлече хората около себе си в различни активности. Той е неформален лидер.
Обикновено в една компания от 3 до 5% от служителите притежават качествата за вътрешни предприемачи. Ако не откривате подходящ човек във вашата компания - ами, внесете си! Привлечете предприемач отвън.
Промяна на имунната система на бизнеса
Имате правилния човек. Сега той трябва да се пребори с имунната система на бизнеса. Какво? Да. Ще внася промени в организацията и естествено, ще срещне съпротива. Ще започне да използва ресурси, които ще трябва да бъдат взети от някой друг от компанията. Ще трябва да се променят системите и процесите в организацията, политиките за управление на човешки ресурси, организационният дизайн, писаните и неписаните правила в организацията, управлението на риска. Това ще създаде допълнителна работа на всички отдели и е много вероятно бързо да го намразят. Но няма как. Вътрешният предприемач създава нова организация в организацията. Затова е много важна правилната и навременна комуникация в голямата компания. Преди да се навлезе в процеса, нека всички са информирани за това, което предстои, и защо ще се прави.
Ето седемте стъпки, които трябва да направи компанията, за да има успех във вътрешното предприемачество:
Къде ще бъде
Важно е да се вземе решение къде в организационната структура ще бъде позициониран новият предприемачески проект. Да се определят субординацията и комуникационните канали. Всъщност няма значение къде ще го сложите в структурата. Важно е, когато вземете решението, да не го променяте. Това само може да внесе усложнения. Вашата най-важна задача тук е да осигурите
независимост на новата единица. Може дори да го отделите в отделно дружество. По този начин наистина ще осигурите най-голяма независимост, а и няма да се налага да правите размествания в голямата организация. По-лесно ще може да се освободите от този проект, в случай че се провали или пък стане много успешен.
ОСИГУРЯВАНЕ НА ЗАСТЪПНИЦИ
Потенциалът на проекта определя интереса към него. Ако новият бизнес се планира да носи 25% от бъдещите приходи на голямата компания, то най-вероятно на него ще се гледа доста сериозно. Ако обаче в самото начало не е ясно каква ще бъде ползата и първите резултати са несъществени на фона на основния бизнес, ще е трудно новият проект да намира подкрепа в голямата компания. Затова трябва да осигурите застъпници - поне един член от борда на директорите, който да защитава интересите и да се грижи отблизо "детето да проходи". Този застъпник трябва да помага при осигуряването на достъп до ресурси и справедливо и приоритетно внимание. Но един застъпник не е достатъчен. Добре ще е да привлечете цяла мрежа от хора в голямата организация, които да подкрепят проекта.
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ЯСНИ ЦЕЛИ
Добре е да се заложат ясни цели от самото начало - бизнес и финансови. Какво се смята за успех на всеки от етапите на проекта? Да се следи изпълнението и да се коригират навреме очакванията в голямата организация.
Сформиране на екип
Ако смятате, че може да зачислите част от служителите си да работят по новия проект и същевременно да си вършат и другата работа - грешите. Почерпете опит от стартъп бизнесите, които са един от основните двигатели на иновации в света. Техните екипи са изцяло посветени на компанията. Работят заедно в споделени работни пространства, излизат заедно, даже живеят заедно. Причината е, че иначе няма как да успеят да постигнат успех. Сформирайте екип и нека той е поне 100% ангажиран с проекта.
СПОДЕЛЯНЕ НА УСПЕХА
За да мотивирате екипа на новия проект, трябва да помислите и за справедлива форма за споделяне на успеха. Само със заплата и бонуси няма да стане. Не искате да гледат на вас като на касичка. Добре ще е успехът и рискът да са споделени. Дайте на вътрешния предприемач и екипа му собственост. Дали под формата на опции, или директно на дялове и акции, е хубаво да
разпределите от 3 до 10% от проекта. Накарайте екипа да придобие собственическо чувство и да се бори със всички сили за успеха на проекта.
ИЗЛИЗАНЕ НА ПАЗАРА
Най-важната цел на вътрешния предприемач е да изведе новия продукт/услуга на пазара. Колкото по-бързо - толкова по-добре. Правете подобренията в движение. Имайте ясен план и срокове. Измервайте времето и сроковете не в тримесечия, а в дни. По-малко мислете в началото и повече действайте. Стоенето на фаза идея или прототип излиза скъпо.
ИЗПОЛЗВАНЕ НА РЕСУРСИТЕ НА ГОЛЯМАТА КОМПАНИЯ
Вече сте на пазара. Трябва да се възползвате от нечестното си предимство - вие сте част от голям бизнес. Използвайте дистрибуторската мрежа, създадените отношения с клиенти, изградената инфраструктура, натрупания опит и умения в голямата организация. Използвайте бранда. Ще бъде жалко да ги пропилеете.
Какви резултати да очаквате
Такива, каквито сте заложили. Ще е страхотно малкият ви в началото проект да е пораснал и да се е превърнал в бизнес за десетки и стотици милиони. В най-лошия случай проектът ще е приключил, но ще са натрупани опит и знания, които да се вложат в нов проект. Ако се откажете да правите иновации и да се развивате, някой друг ще го направи. Спомняте ли си имената на компаниите от началото на текста? Не записвайте и името на вашата сред тях. Давайте напред до пълен успех!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.