Щастието повишава печалбите

Щастието повишава печалбите

Интервю с  Микаел Камбер, един от най-известните датски журналисти и изследовател на поведенческите модели в икономиката

- Господин Камбер, какво представлява позитивния мениджмънт? Кои са характеристиките, по които разпознаваме позитивно ръководените бизнеси?

- Позитивният мениджмънт започва с поставянето на смислени цели като част от дългосрочна стратегия, насочена към позитивна промяна. Когато стане ясно, че компанията ви работи за да промени света в по-добра посока, както служителите, така и клиентите и партньорите ви ще ви подкрепят. Първите ще са обвързани със сериозен ангажимент не само защото им плащате заплатите, но и защото мисията ви им допада. Клиентите ще ви подкрепят не само защото използват вашите продукти, а защото споделят вашите принципи и вяра. А партньорите и обществото ще ви подкрепят не само защото осигурявате работни места, а защото се гордеят с това, което правите. Позитивният мениджмънт катализира вътрешната енергия на екипа и привлича мощна външна подкрепа.

- Какви резултати постигат позитивно управляваните компании, в сравнение с останалите?

- Печалбите по-бързо нарастват под ръководството на лидери, които работят позитивно или казано с други думи осигуряват щастлива работна среда. Усмихнатите служители са по-продуктивни, отнасят се по-творчески към работата си и са по-склонни да си сътрудничат - всички тези неща пък водят до ръст на продажбите, приходите, печалбата. “Галъп” анализира данни, свързани с 500 хил. служители в компании от цял свят, за да сравни показателите за приходите на онези фирми, чиито служители се отличават с най-висока степен на ангажираност, с приходите на онези, чиито служители са най-слабо ангажирани. Ангажираността е много тясно свързана с щастието на работното място. Компаниите в първите 25% отбелязват 2,6 пъти по-високи приходи от компаниите, чиито служители се отличавали с ангажираност под средната. И това са само два примера. Има обаче множество други проучвания, чиито резултати ясно сочат в същата посока - щастието води до по-високи печалби.  

- Как се задържа позитивния дух и висок ентусиазъм в екипа, когато пазарната среда е неблагоприятна или икономически обстоятелства объркват плановете на фирмата?

- Честа заблуда е, че позитивната нагласа е ефективен подход само в добри времена, а кризите изискват “войнствен” мениджмънт. Това е доказано погрешен начин на мислене. Дайте си сметка, че ако сравните пазарната стойност на всички американски компании в индекса Russell 3000 в периода от 1998 до 2015 г., ще забележите, че средно всяка компания е увеличила стойността си с 205 процента за този период. За сравнение, онези компании, които се оценяват като предлагащи щастлива работна среда, са увеличили стойността си с 598% за същия период от време. Тоест

позитивно управляваните компании се представят три пъти по-добре от конкурентите си. При това не само в добри години. Резултатите не са никак изненадващи. Служителите, които са ангажирани и знаят, че им се гласува доверие, са готови да поемат отговорност. Те са достатъчно устойчиви, за да не се огънат пред трудностите. А когато времената станат по-добри, те ще са запазили духа и мотивацията си, за да се възползват максимално от открилите им се възможности.

- Какво всъщност правят позитивно-ориентираните мениджъри?

- Позитивните лидери не казват на служителите си какво да правят. Вместо това те им показват посоката и мотивират всеки от тях да я следва с желание. Ако сте мотивиращ лидер, не е нужно да раздавате заповеди, служителите ви сами ще открият най-добрите решения. Но как да създадете такава среда? На първо място, трябва да имате ясна и позитивна цел и да осъзнавате нейното значение за вас и за бизнеса ви. Целта е основата, над която да надграждате. Но за да градите, трябва да използвате три ключови умения: Умение за комуникация, тоест ясно да разяснявате и да убеждавате другите във важността на споделените цели; Способност да насочите ресурсите на компанията към постигане на позитивна промяна - компанията не бива да прави нищо, което да я отдалечава от най-важната ѝ цел; И накрая - но не на последно място - трябва да изградите доверие.

- Какви цели си поставят позитивните мениджъри – реалистични, високи или свръхвисоки? Как избягват риска от разочарование, ако не успеят да постигнат набелязаното?

- Позитивните мениджъри вярват в големите и значими цели, които имат дългосрочен ефект във времето. Целта не бива да бъде постижима много лесно, тя трябва да изисква пълния ни потенциал, така че да чувстваме страстта и тръпката от усилието по пътя, който изминаваме, докато вървим към нея. Неудобната истина за високите цели, е, че всъщност те не са поставени толкова високо, за да бъдат достигнати. Важно е да знаем посоката.

Вгледайте се в ключовите показатели за ефективност и други подобни индикатори и се запитайте: Кои цели според вас ще са по-амбициозни: целите, поставени от ръководството, или онези, които самите служители са си набелязали? Проучванията показват, че служителите почти винаги си определят по-амбициозни цели от мениджърите им – ако обаче имат право сами да ги определят.

- Ако основният упрек към позитивната психология е, че потиска критичното мислене и може да създаде нереалистични очаквания, които да доведат до болезнени разочарования, кои са основните предизвикателства пред позитивния мениджмънт?

- Това е много важен въпрос. Позитивната нагласа към живота и в бизнеса е наистина много мощен мотиватор. Но и често значението ѝ не се разбира правилно или с него се злоупотребява. Позитивната нагласа не означава винаги да отговаряте положително. Или винаги да си мълчите – дори когато забелязвате нередности. В някои компании критиците са обвинявани за своето “негативно мислене” дори когато са прави. Това обаче не е признак на здрава култура. Имаме нужда от критика, защото трябва да се изправим очи в очи с реалностите. Не всичко е цветя и рози; има и проблеми, препятствия и нещастие.

Трябва да има баланс дори при положителната нагласа затова обръщайте колкото е възможно по-голямо внимание на позитивите в дадена ситуация. И колкото е възможно по-малко - но все пак

толкова, колкото е необходимо - на негативите и рисковете.

- От какво зависи едно общество да има повече щастливи компании - управлявани с позитивизъм и постигащи високи резултати дълго във времето? 

- Най-важният фактор е доверието. Едно общество, чиито членове се радват на висока степен на доверие помежду си, е общество, което позволява на хората да постигнат своя потенциал и да успяват. Не е лесно да се гради доверие. За да спечелите доверието на хората около вас, трябва да се преборите с негативизма и непукизъм, трябва да ги научите как да се доверяват и трябва да предадете способността за доверие на децата си. За да се изгради истинско доверие, е нужно време. Но именно доверието е най-ценният актив – “златото” – в епохата, в която живеем.

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ