Стремим се българите да имат по-добро качество на живот, защото ни е грижа

Стремим се българите да имат по-добро качество на живот, защото ни е грижа

Интервю с Милена Драгийска-Денчева, изпълнителен директор на "Lidl България"

- Госпожо Драгийска, работите за Lidl вече 14 години. Каква е причината да останете на тази "сцена"? И кой е повратният момент в развитието ви като мениджър?

- Повратният момент за мен бе стъпването на Lidl на българския пазар през 2010 г., когато в рамките на 1 ден открихме 14 магазина в цялата страна. Днес, 6 години по-късно, Lidl има 83 магазина и над 2000 служители в цялата страна, което говори за един много сериозен темп на развитие.

Сцената е Lidl, както се изразихте, и то в продължение на 14 години, но за мен това е нещо много повече. Това е компанията, която ме привлече буквално от първия миг, в който се запознах с философията, ценностите и културата є.

Опростен, но в същото време уникален бизнес модел, насочен изцяло към клиентите и с основен фокус върху това да им предлага винаги най-доброто съотношение цена-качество на продуктите. Lidl е изключително отговорен работодател, коректен и надежден бизнес партньор, който поставя много силен акцент върху социално отговорната политика. Ако погледнете и последните новини, свързани с компанията, ще видите още едно предимство - търговската верига се заяви като абсолютен иноватор в своя сегмент с откриването на първите магазини от ново поколение в Европа. Преди няколко месеца в София - в жк "Младост" - открихме първия магазин от тази нова концепция и сме много щастливи, че той e подложен на възможно най-високото ниво на сертифициране - "Изключително", на международния сертификат BREEAM. Под 1% от сградите в ритейл сектора в световен мащаб имат подобно ниво на сертифициране. В магазините от новата концепция на фокус отново са най-доброто съотношение цена-качество на продуктите и максимален комфорт за клиентите - удобство, прегледност, простор, като в същото време се обръща огромно внимание на опазването на околната среда. И това е само една малка част от пaлитрата, която прави Lidl притегателен център за мен, а вярвам, също и за моите колеги - екипа от изключителни професионалисти, с които работя.

- По думите на Алекс Фъргюсън няма как да заведеш катерачи до подножието на Еверест, да посочиш върха и да отсечеш "Хайде, качвайте се". До нещо голямо ни води поредица от малки стъпки. Можете ли да посочите все пак един огромен скок, който сте направили с българския екип на Lidl?

- Огромният скок, който направихме с моя екип след стъпването на Lidl на българския пазар, бе експанзията на веригата, която осъществихме и която няма аналог не само в страната. За по-малко от година броят на магазините ни нарасна от 14 на 50. Друго голямо предизвикателство, пред което се изправихме, бе фактът, че в началото нашите клиенти ни асоциираха само и основно с добрите цени, които предлагахме, но не познаваха същността ни, истинското ни лице и философията на нашия бизнес модел. Това всъщност бе другият голям скок, който направихме - да покажем лицето на Lidl - модерния дискаунтър, който предлага на клиентите всичко необходимо за тяхната трапеза и домакинство с топкачество на най-ниска възможна цена и с достатъчно разнообразие от хранителни и нехранителни продукти за съвременния човек, ценящ времето си.

Мисля, че успяхме по един интересен и интригуващ начин чрез нашите комуникационни кампании да покажем именно това. Дори направихме една крачка напред, погледнахме по-смело в бъдещето и мисля, че няма да е прекалено, ако кажа, че по отношение на комуникационните кампании поставихме доста високи стандарти за този сегмент в България. Доказателство за това са нашите клиенти, които днес не само че оценяват високо Lidl, но и начина, по който го представяме.

Не на последно място, за това свидетелстват и множеството награди, които получихме.

- Какъв е най-въздействащият подход в това служителите ви да знаят, че очаквате от тях най-доброто - и да го дават?

- В Lidl вярваме, че най-важен е личният пример на ръководителите. Чрез него оставяме своя отпечатък, задаваме стандартите на работа, тона на общуване и вярваме, че това е едно от най-важните условия за успех на нашите екипи. Високо ценим коректността и честната игра, защото ние сме такива в отношенията с нашите служители, доставчици и партньори.

Заедно с моите колеги сме създали среда, в която постиженията и ангажираността се ценят, а служителите са мотивирани да дават най-доброто от себе си.

Едно от най-важните послания, които предаваме на нашите служители, е "Успехът е в теб!", защото вярваме, че хората са тези, които създават Lidl. Това е в основата на нашите усилия да привличаме едни от най-добрите специалисти на пазара, да инвестираме много в тяхното обучение и развитие и да подкрепяме израстването им в компанията.

Динамиката в нашия бизнес е огромна и за да гарантираме успешното му управление, самите ние се развиваме непрекъснато и очакваме това и от нашите служители. Смятаме, че който няма стремеж да се развива и учи, той просто в един момент престава да бъде добър в това, което прави. Не на последно място с моите колеги вярваме, че доброто управление предполага до голяма степен самооценка, и с цел да ставаме по-добри ние редовно искаме обратна връзка от нашите служители.

- Коя е темата, която най-силно ви вълнува по отношение на равенството между половете в бизнеса?

- Компанията има политика по отношение на равенството и предлага еднакви възможности за развитие и на жените, и на мъжете. Lidl в България е много добър пример в това отношение - делът на жените, които заемат ръководни позиции на средно управленско ниво, е 33% от всички служители.

- Какви морални задачи поставя пред лидера големият бизнес? Как се увеличават отговорностите ви към обществото, към социалните реалности?

- Нормално е с разрастването на бизнеса отговорността също да нараства, заради прякото и косвеното въздействие, което той има. С мрежа от 82 магазина в страната ние работим с голям брой доставчици на продукти. Тук отново имаме своята роля и принос към подпомагане развитието на българската икономика, защото освен върху преките ни доставчици, нашата дейност дава отражение и върху т.нар. свързана заетост чрез десетки фирми, от които получаваме различни услуги - строителни, транспортни, почистващи и т.н. С над 2000 служители Lidl се нарежда и сред големите работодатели в страната и всичко, което правим има своето отражение върху тях и техните семейства. Ние ценим изключително много своите служители и затова им предлагаме може би най-добрите условия в този сектор. Голяма част от социално отговорните ни кампании са насочени към значими за цялото общество каузи и проекти свързани с теми, като история, култура, спорт и музика. Реализираме редица инициативи в подкрепа на непривилегировани групи в нашето общество. По отношение на опазването околната среда, мисля, че Lidl е една от малкото компании в този бранш, която има толкова сериозни политики и процедури - от оползотворяването на отпадъчните материали от дейността на магазините, през въвеждането на опаковки щадящи околната среда, до навлизането на магазините от ново поколение, които са с изключително енергийно-ефективни параметри. Ако трябва да обобщя, всички усилия в тази посока са насочени към това да допринесем българите да имат по-добро качество на живот, защото ни е грижа.

- Каква е философията ви спрямо "отпускането" - как реагирате на залитането към дългата наслада от успеха на бизнес терен?

- Бизнесът ни се развива много динамично. В първия ден от новата финансова година броячът буквално се занулява и започваш отначало. Никой няма време и възможност да се отпуска, да гледа назад и да се наслаждава дълго на постигнатите успехи през изминалата финансова година. Гледаме само напред и се стремим да бъдем все по-добри и по-успешни.

- Кои от нещата, които правите извън бизнеса, биха ни учудили?

- Моите страсти са спортът, музиката и хубавата книга. Наслаждавам се на семейните пътувания, когато преоткриваме любими места или откриваме напълно нови. Когато имам свободно време, обичам да карам ски, да играя тенис, баскетбол или шах, свиря на пиано. Но най-голяма част от времето си се стремя да посвещавам на двете си дъщери - Анжелина и Ема. Ако някой ми подари малко време, с удоволствие бих правила повече неща, но отново бих отделила най-много време на тях.

Интервюто е от списание „ЖЕНАТА Е”, специално издание на „Мениджър” 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ