3 мита за лидерството, в които не трябва да вярвате
Да бъдеш лидер не е никак лесно, а да бъдеш добър лидер е още по-трудно. Великите лидери се различават в своя стил и подход към работата и знаят, че всяка ситуация изисква специфична тактика.
Как обаче могат младите мениджъри да се научат да бъдат добри ръководители, ако не съществува формула за успешно лидерство?
Тази пропаст между огромния интерес към лидерството и действителните факти около него е създала цяла индустрия, в която някои хора говорят за съмнителни „истини за лидерството“ и дават не особено полезни съвети за това как да бъдем по-добри ръководители, казва Джефри Пфефър от Стандфорския университет.
„Високият интерес към лидерството доведе до написването на много книги, блогове и коментари по темата. За съжаление, много от тези материали често са напълно откъснати от организационната действителност и в повечето случаи са напълно безполезни за подобряването на вашето представяне“, казва Пфефър.
Ето и няколко мита за лидерството, които според Пфефър нямат нищо общо с реалността
1. Трябва да бъдете добри, за да постигате желаните резултати
Има множество статии и публикации, приканващи лидерите да демонстрират възможно най-често качества като честност, смирение и съпричастност. Това наистина са някои от най-ценните качества, които един човек може да притежава, и в много случаи те могат да ви бъдат от изключителна полза, но историята показва, че великите лидери не винаги са образци за подражание и непоклатими защитници на моралния подход.
„Понякога е необходимо да правите лоши неща, за да постигнете нещо добро в дългосрочен план. Не е изненадващо, че някои от най-великите лидери, като Нелсън Мандела, Ейбрахам Линкълн и Джон Кенеди, са били преди всичко прагматици, готови да направят необходимото за постигането на важни цели“, казва Пфефър
„Всеки един от тях е променял позицията си по различни проблеми и решения. Те са полагали огромни усилия, за да прикрият истинските си планове и цели, в опит да избягнат нежелана опозиция. Често им се е налагало да действат по начин, който е напълно несъвместим с техните чувства и виждания по даден въпрос“, добавя той.
Това означава, че когато някои „експерти“ съветват лидерите да бъдат добри във всяка ситуацията, те не са искрени или наясно с трудните ситуации, пред които се изправят лидер в реалния свят.
2. Винаги трябва да бъдете честни и автентични
„Когато мениджърите ми казват, че ласкателството не работи и че те винаги познават кога някой им се подмазва, за да спечели тяхната подкрепа, аз им цитирам редица проучвания, които показват че хората като цяло не се справят особено добре с разпознаването на опитите за манипулация.“, казва Пфефър.
„Автентичността има място в бизнеса, но ако мислите, че можете да бъдете успешен лидер без изграждате връзки с хора, които не харесвате, значи живеете в заблуда.“, добавя той.
3. Постоянството е от ключово значение
Според Пфефър постоянството може да бъде пречка, когато достига такива нива, че започва да прилича по-скоро на инат. „Линкълн не веднъж е променял своята позиция, за да постигне желаните резултати, като едновременно с това се е учил и е развивал своите лидерски имения. Понякога този подход към лидерството е принуждавал Линкълн да сключва сделки, които първоначално не е харесвал, за да получи подкрепата на законодателите. Един от най-известните примери за това е внасянето на поправка в конституцията на САЩ, която води до забрана на робството в страната“, твърди Пфефър.
Въпреки че едно определено ниво на ежедневна предвидимост е от съществено значение за успешната ви работа с вашите служители, когато става въпрос за дългосрочни цели, приспособимостта е значително по-ценна от упоритото постоянство.
Общото между тези митове е идеята, че великите лидери са такива, заради техния характер. Има много причини да се стремите да бъдете добър човек, но подобряването на вашите лидерски умения не е една от тях.
Придобиването на умения за влияние върху другите и способността да вземате трудни решения и да правите компромиси са далеч по-важни за лидерството, отколкото това да бъдете добър и честен през цялото време.
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.