Пет важни съвета за инфлуенсър маркетинга

Пет важни съвета за инфлуенсър маркетинга

Бързото развитие на технологиите и възникването на нови форми на дигитална търговска комуникация са причина Националният съвет за саморегулация (НСС) да обърне специално внимание на маркетинга чрез влиятелни личности (в публичното пространство наричани „инфлуенсъри“).

Именно в тази връзка организацията издаде специални препоръки, свързани с инфлуенсър маркетинга. Целта е да се подпомогне рекламната индустрия в България да използва отговорно тази маркетингова техника и да насърчи влиятелните личности да се придържат към общоприетите в страната и в Европа етични правила и добри практики в рекламната еко-система.

Научната общност определя влиятелните личности като независими трети страни, които оформят мнението на аудиторията чрез блогове, постове в различни сайтове, видеа, съобщения в различни социални медии и други комуникационни канали.

Отговорен инфлуенсър маркетинг

Общите правила за носене на отговорност към аудиторията не зависят от технологиите и са еднакво валидни за всички форми на търговска комуникация. По принцип те предвиждат ултимативната отговорност за етичността на рекламата да се носи от рекламодателя. Независимо от това, всички участници в екосистемата на дигиталния маркетинг трябва да си дават ясна сметка за своята отговорност в процеса. Влиятелните личности трябва да познават добрите европейски практики за отговорен маркетинг и носят отговорност за спазване на етичните правила в рекламната индустрия, от която те също са станали част.

Съгласно приетата в Етичния кодекс дефиниция, всяко съдържание, създадено от влиятелна личност, което промотира даден бранд, продукт или услуги, се приема за търговска комуникация. Условията за това са две: наличието на контрол от страна на рекламодател върху съдържанието и/или наличие на плащане или друга насрещна престация. Общото между всички възможни форми на контрол е, че създателят на съдържанието не споделя с аудиторията своето неповлияно мнение, а се съгласява да следва указания от рекламодателя или да изпълнява негови изисквания срещу някаква насрещна престация.

Редакционен контрол

Концепцията за редакционен контрол трябва да бъде разбирана в най-общия й смисъл и включва различни елементи на контрол върху съдържанието – от най-общо определени до стриктно дефинирани. Към общо определените елементи спада задаване от рекламодателите на тоналността, структурата и насоката на посланието. Например искане за позитивно мнение, включване на определен брой споменавания в социалната мрежа или пък публикуване на снимка в пост в дадена социална медия. Контролът може да бъде по-стриктен, като включва и предварително подготвен от рекламодателя текст, скрипт, сценарий или пък искане за одобрение на съдържанието от страна на рекламодателя, преди неговото излъчване.

Компенсация

Насрещната престация, която влиятелната личност получава от рекламодателя, може да има различни форми: парична сума, предоставяне на безплатни стоки и услуги или такива по намалени цени, както и всякакви други възнаграждения, от които инфлуенсърът има облага.

Насрещната престация не обхваща рекламни предмети или мостри с нетърговска стойност, предоставяни от рекламодателите и други присъстващи при представяне на нов продукт на пазара.

Разпознаваемост

Етичните правила изискват всяка търговска комуникация да бъде поднесена така, че да е лесно разпознаваема и надлежно маркирана за целта като такава. Това е още по-важно за формите на маркетинг, които са трудно различими от чисто редакционното съдържание. Ето защо, търговските съобщения чрез влиятелни личности трябва да бъдат създадени и представени по такъв начин, че аудиторията незабавно да ги различи като реклама. Такова обозначение е възможно чрез най-различни форми на маркиране, стига те да са ясно, недвусмислено и лесно разпознаваеми. Важното в случая е всеки, който види съдържанието, да бъде наясно, ако има договорка между рекламодателите и влиятелните личности.

Обозначаване

Обозначаването на търговската комуникация в дадено съдържание трябва да става по начин,  който не би заблудил аудиторията относно комерсиалния характер на посланието. Важно е това да става:

  • незабавно;
  • лесно забележимо, непосредствено до съдържанието;
  • ясно обяснено и лесно разбираемо.

Маркирането трябва да съпътства съответното съдържание навсякъде и всеки път, когато то се публикува. За целта се използва знака „#“ (хаштаг), посочва се името на бранда/рекламодателя и в допълнение се употребяват думи на български или английски език, описващи естеството на споразумението между рекламодателя и влиятелната личност. Например:

- #реклама/аd;

-  #спонсорирано/sponsored;

- #безплатни мостри/free samples;

- #в партньорство с/in partnership with.

Освен чрез хаштаг, брандирано съдържание се обозначава и през настройките в социалната платформа.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ