Как се взимат решения в Amazon
Бизнес успехът на Amazon е безпрецедентен и той се дължи на уникална, вътрешно внедрена система за вземане на мениджърски решения, разказва Business Insider.
Каква е тя?
В писмо до акционерите в компанията от 2016 г. създателят й Джеф Безос разделя решенията, които се вземат в нея, на Тип 1 и Тип 2.
Решенията от Тип 1 са необратими и имат трайни последствия, затова трябва да бъдат вземани внимателно.
Решенията от Тип 2 са обратими, те са като "вратите с два изхода" и трябва да се вземат по-бързо.
Желанието и способността на хората в Amazon да правят решения от Тип 2 е водещ фактор за успеха на компанията досега. Така смята и Скот Галъуей, професор по маркетинг в училището по бизнес "Стърн" към Университета на Ню Йорк. Той е и основател на фирмата за дигитални проучвания L2. В новата си книга "Четворката: Скритото ДНК на Amazon, Apple, Facebook и Google" ("The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google") Галъуей обяснява как рисковият тип мислене на Безос е помогнал на Amazon да стане една от най-мощните компании в света.
Авторът посочва няколко причини, заради които в Amazon е имало безстрашие да се вземат инвестиционни решения от Тип 2, например да се инвестира в плаващ склад. Това решение е било успешно и се е отплатило. Причината е, че в Amazon не се страхуват да убиват инвестиции, които не се отплащат - като например Fire Phone. Това означава, че компанията освобождава капитал за инвестиране другаде, извън нея.
Някои от нейните най-луди инвестиции са станали и огромни печалби. Като например Amazon Prime или Amazon Web Services.
Amazon е различна от много други организации по отношение на вземането на решения. "Моят опит в традиционните фирми е, че на всичко ново се гледа като на иновативно и хората, на които е възлагано то, както всеки "родител", стават неразумно страстни за проекта и отказват да признават просто колко глупав и грозен може да е станал той. В резултат, традиционните компании не само имат по-малко капитал за инвестиране, но и по-малко промени", казва Галъуей.
По думите му повечето главни изпълнителни директори не биха поемали рискове, ако няма най-малко 50% шанс за успех, независимо колко е голяма последвалата потенциална печалба. За разлика от тях Безос казва: Ако има 10% шанс за печалба, която е стотици пъти по-голяма от инвестицията, всеки път залагайте!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.