"Препоръчай ми човек!": Най-търсените у нас мениджъри в момента и техните профили

Препоръчай ми човек!: Най-търсените у нас мениджъри в момента и техните профили

За добро или за лошо времената на криза носят промяна в компаниите. Промяна в пазарите, промяна при клиентите, промяна в начина на правене на бизнес. Често този тип трансформации вървят заедно с необходимостта от персонални промени, включително по върховете на йерархията. Причините най-често са две:

 

1. Неспособност за справяне в новите условия

Има ръководители, които работят по-добре „в нападение“ – когато фирмата се развива, и такива, които са по-добри „в отбрана“ – когато условията налагат свиване и отстъпление. Компаниите разбират това (или го осъзнават в движение) и се налага да предприемат съответните мерки.

Понякога неспособността за реакци на промяната в условията е естествен ефек от умора и изчерпване на даден лидер до степен, че не е в състояние да се справи с предизвикателствата и напрежението, породени от разразилата се криза.

 

2. Финансови причини

Във времена на криза компаниите са принудени да прибягват до всички начини за свиване на разходите и един от тях е подмяна на най-скъпо платените си служители с „по-евтини“. В добри времена заплатите и бонусите растат и това е нормално. При криза и лоши резултати тези разходи изглеждат все по-неоправдани и се прибягва както до персонални промени, така и до директно закриване на позиции. Това засяга всички по цялата йерархия на компанията, но най-голям финансов ефект има, естествено, промяната при високоплатените служители, включително най-висшия мениджмънт.

Тези нужди водят до обичайно текучество във висшия мениджмънт на компаниите при кризи. Наблюдава се и „размяна“ – мениджърите – нападатели се преместват в компании с развиващ се бизнес, а „защитниците“ – в компании, изправени пред предизвикателства. Ако някой ръководен кадър не е подходящ за дадена ситуация, това не го прави лош мениджър и при други условия той се справя блестящо. Компаниите добре разбират това.

И така:

 

Кои са най-търсените мениджмънт позиции през есента и зимата на 2020?

Всичко тепърва предстои и силно ще зависи от ситуацията във всяка една компания и фокусът, от който има нужда. Но на база опит и първоначалние индикации, могат да се откроят следните профили:

 

Финансов мениджър с фокус върху ликвидността и паричните потоци

Основните му задачи са свързани с анализ на финансовата информация, свързана с компанията и разработване на предвиждания и модели за намаляване на рисковете и оптимизация на приходите и разходите. Популярната шега твърди, че основното качество на финансовия мениджър е да казва „НЕ“. Като че ли това е основното изискване към финансите във време на криза. Той казва КОЛКО.

 

Оперативен мениджър, който се грижи за оптимизацията

Моето разбиране за талант на оперативния мениджър е свързано със способността му за вземане на решения на база минимум информация, а това е една от спецификите на кризата – липсата на информация. Особено важни са задачите му по оптимизация на процесите, така че компанията да стана по-ефективна и ефикасна, да разработва стратегии, както за оптимизация на работата и процесите, така и за откриване на нови пазари и намаляване на загубите. Той е и един от основните комуникатори с хората в компанията, заедно с HR мениджъра. Негова задача е да измисли КАК да стане и после да ОРГАНИЗИРА всичко.

 

Мениджър продажби, който анализира пазарите и увеличение на продажбите

В криза дейността на мениджъра продажби е от основно значение за успеха на компанията. Той следи промените в пазарите, разработва плановете за продажби, задава и контролира продажбените таргети за служителите. Сред основните му задачи е и изграждането на дългосрочните партньорски взаимоотношения с клиентите.

 

Диджитал маркетинг мениджър: развитие на онлайн каналите за позициониране

Много компании пренебрегваха целенасоченото развиване на дигиталния маркетинг и комуникации, но COVID-кризата и локдаунът промениха играта така, че сега практически всеки е длъжен бързо да влезе в крачка и с този аспект на работата. Диджитал маркетинг мениджъра проектира и ръководи изпълнението на маркетинг кампании в социални мрежи и други онлайн пространства с цел привличане на потенциални клиенти и бъдещи служители.

Независимо че маркетинг разходите са едни от първите, които се орязват, диджитал маркетинга обикновено е пощаден. Нещо повече – важността му сега расте, след като все повече дейностите по рекламата се изнасят онлайн.

 

HR мениджър с умения за персонализирано отношение  

HR осъществява връзката между служителите и високите нива на компанията. Той е другият главен комуникатор, освен COO. Негови са задълженията по привличане, но и по задържане на хората в компанията. На него ляга и грижата за здравето и добруването на служителите, по организацията на всички законови и не само мерки за опазване здравето и живота на хората в условията на коронавирус кризата.

За съжаление, негови са и задълженията по освобождаване на хора, когато това се наложи. Не само самият акт, но и планирането на всички административни, финансови и организационни аспекти на този печален акт. Не само КОЛКО, но КОГО, ЗАЩО и КАК.

Обикновено времената на криза са свързани с голямо натоварване на HR мениджъра и изминалите месеци го доказаха.

 

Кризисен мениджър: обединител на усилията и гръмоотвод за реакциите

Оставих този профил за накрая, защото назначаването на специален кризисен мениджър е рядкост в България. Обикновено тази функция се изпълнява от оперативния директор, финансовия или дори от изпълнителния директор. Неговите задачи са свързани с анализ на кризисните ситуации, изготвяне на план за справяне и съставяне на екип, обикновено в състав Финансов мениджър, HR мениджър, PR, Digital marketing, IT, Юрист. Бързата мисъл и възможността за работа под напрежение са основни качества.

Кризисните мениджъри рядко са популярни и затова е добре да се наемат външни за компанията кадри, стига да могат да се справят, за да се запази имиджа на висшия мениджмънт. Стара шега гласи, че разликата между кризисния мениджър и терориста се състои в това, че терориста има поддръжници. Всъщност това е валидно за всички, които работят по преодоляването на кризисните ситуации в компанията. Независимо от причините за смяна на конкретните мениджъри – свързани с представянето или финансови, избирайте новите изключително внимателно. На тях ще се падне задачата да преведат компанията през трудните времена.

 

Светлозар Петров, управляващ директор на JobTiger

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
Министерството на здравеопазването дава препоръки за безопасно хранене през летните месеци