15 минути телевизия на ден лишават детето от креативност

Дори само 15 минути на ден, прекарани пред телевизора, правят детето по-малко креативно, заключват изследователи от Университета на Стафордшър във Великобритания.

Гледането на телевизия ограбва способността на детето да измисля оригинални идеи, са установени те. Въпреки че ефектът е краткотраен, учените посочват, че ако детето е по-малко способно да твори в своите игри, това в крайна сметка ще се отрази негативно върху неговото развитие.

По време на проучването, изследователите са наблюдавали непосредственото влияние на телевизията върху степента на креативност при 3-годишни деца. Те са сравнили две групи деца - такива, на които се пуска анимация и такива, които си играят с книжки и всевъзможни пъзели. Всички участници в експеримента били помолени да споделят после своите творчески идеи.

Предишни изследвания показват, че гледането на телевизия има отрицателно влияние върху здравето и на по-големи деца. При 6-годишни деца, които прекарвали часове пред телевизионния екран, е било наблюдавано стеснение на очните артерии, което теоретично може да доведе до риск от хипертония, сърдечно-съдови заболявания и диабет в зряла възраст.

При физически активните деца, които по-често играят на открито, очните артерии са по-широки.

Резултатите от проучването на учените от Стафордшър са публикувани в изданието Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology. Те могат да бъдат полезни за производителите на детски телевизионни програми, предназначени за най-малките зрители, както и за родителите на децата.