Астрономи алармират за заплаха от мегасъзвездията от сателити

Нарастващия брой сателити в околоземна орбита създава светлинно замърсяване, което се превръща в глобална заплаха за научните наблюдения. Това се съобщава в поредица от статии, публикувани в списание Nature Astronomy и цитирани от Phys.org.

Повече устройства в околоземна орбита ще увеличат количеството космически боклук. Това от своя страна ще доведе до бързо увеличаване на яркостта на нощното небе заедно със сериозен риск от сблъсък на сателити с обекти със сантиметър размер, предупреждават учените. Растящият трафик в ниска околоземна орбита ще доведе до загуба на астрономически данни и ще намали възможностите за наземни открития, тъй като слабите астрофизични сигнали все повече се губят в шума, отбелязват още те.

Симулации например показват, че за обсерваторията Вера Рубин с гигантски телескоп, който в момента се изгражда в Чили, най-тъмната част от нощното небе ще стане със 7,5 процента по-ярка през следващото десетилетие. Това ще добави близо година допълнителни наблюдения на цена от приблизително 21,8 милиона долара.

Светлинното замърсяване заплашва не само професионалните астрономи и големите обсерватории. Според учените застрашено е и културното наследство, което свързва човека с космоса и света. Яркото нощно небе означава, че човечеството ще загуби възможността свободно да наблюдава някои уникални небесни явления.

Астрономите призоваха за рязко намаляване на големите орбитални съзвездия - т. нар. мегасъзвездия от спътници и не изключват възможността за пълната им забрана.