Еспресо, лате или безкофеионово? Гените ни карат да обичаме кафето

Политика за бисквитки

Австралийски учени са установили, че хората с наследствени сърдечно-съдови заболявания подсъзнателно са склонни да избягват кафето или да изберат варианта без кофеин. Онези, които са с добра наследственост в тази област, обикновено пият кафе с удоволствие. По този начин организмът сам решава от колко кофеин се нуждае, гласят резултати от изследване, публикувано в списание American Journal of Clinical Nutrition. Кафето има тонизиращо действие, а много хора харесват и вкуса му. Разбира се, има и такива, които не обичат кафе. Учени от Университета на Южна Австралия решиха да разберат дали това е свързано просто с вкусовите възприятия или тези, у които кафето предизвиква неприятно усещане като тахикардия или ускорено сърцебиене.

Заедно с колегите си от Южноавстралийския институт по здравеопазване и медицински изследвания те анализирали данните на 390 435 участници на възраст между 39 и 75 годи от британска биобанка. Установили, че наистина хора с високо кръвно пият по-малко кафе, консумират безкофеиново кафе или изобщо избягват тази напитка.

Учените сравнили информация за обичайната консумация на кафе с нивата на систоличното и диастоличното кръвно налягане и изходните нива на сърдечна честота при участниците в проучването и анализирали причинно-следствената връзка между факторите, използвайки Менделова рандомизация.

За първи път били получени доказателства, че върху консумацията на кафе влияе заложеното на генетично ниво здравословно състояние на сърдечно-съдовата система, което се отразява в артериалното налягане и честотата на сърдечния ритъм.

Това означава, че генетиката не само отговаря за апетита към кафето, но и регулира количеството на консумацията му, като защитава организма от прекомерни дози кофеин.

Хората пият кафе по различни причини: за да се освежат, когато са изморени, защото има приятен вкус или защото е част от тяхното ежедневие, се казва в прессъобщението към проучването.

„Но ние не осъзнаваме, че хората подсъзнателно самостоятелно регулират безопасните нива на кофеин в зависимост от това колко високо е тяхното кръвно налягане. Вероятно това е резултат от защитния генетичен механизъм“, смята проф. Елина Хипьонен – водещ автор на проучването.

Учените подчертават, че по този начин количеството изпито кафе може да послужи като косвен индикатор за здравето на сърдечно-съдовата система.

Това означава, че който пие много кафе, вероятно е по-устойчив на кофеин от генетична гледна точка, отколкото този, който пие по-малко. И обратното: човек, който не пие кафе или пие безкофеиново, е по-склонен към страничните ефекти, предизвиквани от кофеина и е по-податлив на високо кръвно налягане.

Ако вашият организъм ви съветва да не пиете още една чаша кафе, за това вероятно си има причина. Слушайте тялото си – то знае повече за вашето здравословно състояние, отколкото си мислите, препоръчва проф. Хипьонен.

Изследването е публикувано в American Journal of Clinical Nutrition.

Източник: Obekti.bg

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя