Хората остаряват по-бързо при 2 резки пика - ето кога да ги очакваме

Протичането на човешкия живот може да се разглежда като постепенна (през по-голямата част от времето) поредица от промени - от яйцеклетката до сетния миг.

Но ако някоя сутрин се събудите, погледнете се в огледалото и се запитате кога изведнъж сте остарели толкова много, може би не си въобразявате.

Според нови изследвания на молекулярните промени, свързани със стареенето, хората преживяват два драстични скока напред - единият на средна възраст 44 години, а другият - на средна възраст 60 години.

„Ние не се променяме единствено и само постепенно с течение на времето; има някои наистина драматични промени“, казва генетикът Майкъл Снайдър от Станфордския университет, старши автор на изследването.

„Оказва се, че средата на 40-те години е време на драматични промени, както и началото на 60-те години. И това е вярно, без значение какъв клас молекули разглеждате.“

Стареенето е сложен процес, свързан с нарастващи рискове от всякакви заболявания. Снайдър и колегите му изследват биологията на стареенето, за да разберат по-добре какви промени настъпват и как, за да могат по-добре да смекчат и лекуват тези заболявания. За тази цел те са наблюдават група от 108 възрастни, които дават биологични проби на всеки няколко месеца в продължение на няколко години.

Те забелязват, че при някои заболявания, като Алцхаймер и сърдечносъдовите, рискът не се увеличава постепенно с времето, а рязко ескалира след определена възраст. Затова решават да разгледат по-отблизо биомаркерите на стареенето, за да видят дали могат да установят свързаните с тях промени.

Използвайки пробите от своята група, изследователите проследяват отделни видове биомолекули. Различните изследвани молекули включват РНК, протеини, липиди и таксони на чревния, кожния, носовия и оралния микробиом - общо 135 239 биологични характеристики.

Всеки участник е представил средно 47 проби в продължение на 626 дни, като участникът с най-дълъг стаж е представил 367 проби. Това богатство от данни довежда до повече от 246 милиарда данни, които изследователите обработват, за да открият модели в промените.

Няколко предишни проучвания установяват нелинейни промени в молекулярното изобилие, които могат да бъдат свързани със стареенето при плъхове и хора. Проучванията на плодови мушици, мишки и зебри също сочат поетапен процес на стареене при тези видове.

Снайдър и колегите му забелязват, че има много ясна промяна в изобилието на много различни видове молекули в човешкото тяло на два различни етапа.

Около 81% от всички изследвани от тях молекули показват промени по време на единия или на двата етапа. Промените достигат своя връх в средата на 40-те години и отново в началото на 60-те години, с малко по-различни профили.

Пикът в средата на 40-те години показва промени в молекулите, свързани с метаболизма на липидите, кофеина и алкохола, както и със сърдечносъдовите заболявания и дисфункциите на кожата и мускулите. Пикът в началото на 60-те години е свързан с метаболизма на въглехидратите и кофеина, сърдечносъдовите заболявания, кожата и мускулите, имунната регулация и бъбречните функции.

Първият пик, средата на 40-те години, обикновено е времето, когато жените започват да претърпяват менопауза или перименопауза, но изследователите изключват това като основен фактор: мъжете също претърпяват значителни молекулярни промени на същата възраст.

„Това предполага, че макар менопаузата или перименопаузата да допринасят за промените, наблюдавани при жените в средата на 40-те години, вероятно има други, по-значими фактори, които влияят на тези промени както при мъжете, така и при жените“, обяснява метаболомикът и водещ автор Сяотао Шен, който преди това е работил в Станфорд, а сега е в Технологичния университет Нанянг в Сингапур.

„Идентифицирането и изучаването на тези фактори трябва да бъде приоритет за бъдещи изследвания.“

Изследователите отбелязват, че размерът на тяхната извадка е доста малък и те са изследвали ограничени биологични проби от хора на възраст между 25 и 70 години.

Бъдещите изследвания биха могли да помогнат за по-задълбочено вникване в това явление, изучавайки го по-подробно, при по-широк кръг от субекти, за да се разбере по-добре как се променя човешкото тяло с течение на времето.

Изследването е публикувано в Nature Aging.

Източник: Obekti.bg